جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت توجه خانواده ها به تربیت دینی فرزندان، گفت: جامعه سازي دینی در پرتو امر به‌ معروف و نهي از منكر محقق می شود و همه مردم به ویژه روحانیت بايد تا آنجا كه مي‌توانند موانع را از سر راه جامعه اسلامی بردارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، صبح امروز در جمع خانواده‌های کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان خراسان شمالی،  اظهار داشت: وقتي ازدواج می‌کنیم دايره فردی گسترده‌تر و "من" تبدیل به "ما" مي‌شود و قاعدتاً مسئوليت ما نیز بيشتر مي‌شود، چون تا وقتي يك نفر هستيم يك نفريم و وقتي وارد يك مجموعه می‌شویم مسئوليت مان نيز بيشتر مي‌شود.

وی افزود: خانواده به‌منزله ساختمان است كه زن و شوهر معمار اين بنا هستند که بايد مهندسي و معماري كنند و خانواده را با مشارکت و تعاون به سمت پیشرفت و تعالی هدایت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اهمیت خانواده در جامعه گفت: بايد به خانواده سازي به‌منزله زيربناي جامعه توجه داشته باشيم و از خانواده نبايد غافل شويم.

وی با بیان اینکه هركدام از ما 3 وظيفه داريم كه در عرض هم هستند يعني در هر زمان 3 وظيفه داريم، اظهار داشت: خودسازي، خانواده سازي و جامعه سازي ازجمله وظایف یک فرد در جامعه است.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به اینکه نخستین وظيفه خودسازی است، افزود: باید خودمان، خویشتن را بسازيم و خودمان را پالايش كنيم که باید سعی کنیم كارهاي روزمره ما را از خودمان غافل نكند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از كسي كه چيزي را گم‌کرده به دنبالش می‌گردد ولي خودش را گم‌کرده و به دنبال خودش نمی‌گردد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: گاهي خود را در كارهايمان گم می‌کنیم و مشغول مسائل اجتماعي سياسي می‌شویم زمانی به خود می‌آییم و می‌بینیم كه خود را فراموش کرده‌ایم که اين ضرر بزرگي است و نبايد خودمان را فراموش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بايد براي خودسازي خودمان برنامه‌ريزي داشته باشيم و وقت بگذاريم، افزود: نخست بايد براي خودمان دلسوزي كنيم یعنی اول‌ازهمه و قبل از همه براي خودمان همچنان که قرآن نیز تصريح كرده است و می‌گوید اول خودتان را در نظر بگیرید و خودسازی کنید، چراکه حلقه اول تربيت خودمان هستيم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی در ادامه با بیان اینکه باید مديريت زمان داشته باشيم، گفت: امام موسي كاظم (ع) فرمود: زندگي خود را به چهار قسمت تقسيم كنيد؛ بخشي را براي عبادت و طاعت بخشي را براي كار و تلاش و بخشش را براي تفريح و بخشي را براي عيب شناسي.

وی افزود: يعني زن و مرد زماني بنشينند و عيوب همديگر را به همديگر متذكر شوند زيرا محرم‌تر از زن و شوهر نسبت به يكديگر وجود ندارد و ازآنجاکه هرکدام از زن و مرد عیب‌های يكديگر را بهتر می‌دانند بهتر است اين نقطه‌ضعف‌ها و عیب‌ها را متذكر شويم و در رفع آن بكوشيم، بنابراين محيط خانواده بايد كلاس تربيت برای فرزندان باشد، چراکه آنان از رفتار و منش ما درس مي‌گيرند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبري در جمع ائمه جمعه فرمودند مواظب باشيد امت نزديك يادتان نرود «قوا انفسكم و اهليكم» و مواظب خود و خانواده‌تان باشيد و زن و شوهر بايد همديگر را درك كنند، بنابراین حلقه دوم که خانواده سازی است، تربیت در خانواده و خانواده سازی بسیار مهم است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: سومین حلقه جامعه سازي است که در این حلقه امربه‌معروف و نهي از منكر مهم بوده و همه مردم به ویژه روحانیت بايد تا آنجا كه مي‌توانند موانع را از سر راه جامعه اسلامی بردارند.

وی با تأکید بر اینکه بايد مراقب باشيم تا از خود و خانواده و جامعه غافل نشويم، افزود: شخصی كه مسئوليتي را قبول می‌کند بايد تبعات آن را هم بپذيرد یعنی اگر مردي شاغل است بايد خانواده خود را درك كند و خانواده نيز بايد او را درك كنند.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: به تعبیر قرآن مرد و زن مانند لباس هم هستند، همان‌طور که لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند و از جهتي زينت به‌حساب می‌آید اگر روزي گوشه‌ای از آن پاره شد كسي آن را دور نمی‌اندازد ازآنجاکه قرآن در مورد زن و مرد به لباس تعبير كرد گاهي زن و شوهر هم عیب‌هایی دارند كه نبايد به‌محض رؤیت عيب و نقطه‌ضعف به‌کلی از همديگر ببرند بلكه اينجا جاي تغافل است.

وی بیان داشت: خداوند متعال در قرآن در مورد ساختن كعبه يعني خانه خود سخن می‌گوید كه آن را ابراهيم(ع) و اسماعيل(ع) ساختند يعني دو نفر به‌صورت مشاركتي ساختند خانه خدا را هم مشاركتي ساختند ما هم بايد خانه بخت و خانه خداپسندانه و زندگی‌مان را با مشاركت هم بسازيم و این‌طور نیست که همه مسئولیت‌ها بر دوش مرد یا زن باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه این آیه بسيار زيباست که می‌فرماید«وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ» زنان پاك براي مردان پاك و مردان پاك براي زنان پاك هستند؛ گفت: با توجه به این آیه، به چنين خانواده‌هايي وصله ناجور نمی‌چسبد، این‌ها از ناپاكي‌ها به دور هستند مبرا هستند خدا هم مغفرت و هم رزق كريم را شامل آن‌ها می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: رزق كريم اين است كه طيب و طيبه به همديگر می‌رسند به هم نزديك مي‌شوند و همين خودش رزق كريم است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه لباس طلبگی و اینکه خودمان را منتسب به امام زمان (عج) مي‌دانيم اين خودش يك افتخار و رزق كريم است، گفت: خدا خانواده‌هاي ما را طوري قرار داده است كه طيب و طيبه به هم رسیده‌ایم، ازاین‌رو باید مواظب باشيم كه خودمان را با ديگران مقايسه نكنيم، البته مقايسه نزولي اشكال ندارد ولي مقايسه صعودي اشكال دارد.

وی گفت: نباید در خانواده به بالاترین‌ها نگاه كنيم كه اين باعث می‌شود كه نسبت به خداوند رضايت نداشته باشيم و شاكر نباشيم و در مسائل مادي نیز بايد نگاهمان به پایین‌تر باشد، زيرا خانواده‌هایی هستند كه شرايط مادي ما را ندارند اگر این‌گونه به مسائل نگاه كرديم هميشه شاكر خواهيم بود.

امام‌جمعه بجنورد افزود: لیکن در مسائل معنوي باید به بالاتر از خودمان نگاه كنيم و در مسائل معنوي بايد شاكر باشيم، ولي قانع نباشيم، اما در مسائل مادي بايد قانع باشيم كه اگر قانع بوديم، شاكر هم خواهيم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha