جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسن صدرايي عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه

حوزه/ چيزي كه بين ما و كاتوليك‌ها وجه اشتراك دارد دعاست. بهترين منبع براي تبليغ تشيع كه از آن غافليم يا كمتر متوجه آن هستيم تا در معرفي اسلام و اهل بيت از آن استفاده كنيم. براي تبليغ بين‌الملل رويكرد ما در فضاي تبليغات تغيير دين نيست چه بسا اگر نحوه تبليغ درست نباشد ممكن است به ضد تبليغ هم تبديل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، روزنامه جوان در خصوص تجربیات رسانه ای در عرصه بین الملل و ضرورت تعامل با سایر ادیان با سردبیر خبرگزاری حوزه مصاحبه کرد.

روزنامه جوان نوشت:

حسن صدرايي عارف، طلبه و دانش آموخته حوزه علميه قم است كه در كنار فعاليت تبليغي و ديني، به عنوان فعال رسانه‌اي درحوزه مسائل مختلف جهان اسلام نيز دست به تحقيقات و مطالعات زيادي زده است. وي در حال حاضر علاوه بر سردبیری خبرگزاری حوزه، كتاب‌هايي نيز تأليف كرده است مانند «از ديسكوهاي تورنتو تا حوزه علميه قم» كه به ماجراي زندگي احمد حنيف، جوان مستبصركانادايي پرداخته است. صدرايي عارف در كارنامه كاري خود سابقه سفرهاي مطبوعاتي و رسانه‌اي به كشورهايي چون انگليس، لبنان، تركيه، عراق، عربستان و ايتاليا را هم دارد كه به او در شناخت بهتر دين و رسانه كمك زيادي كرده است.

شما فردي حوزوي هستيد چه شد وارد بحث رسانه و فعاليت در اين زمينه شديد؟

از زمان مدرسه هرجا سخن از روزنامه ديواري ومطبوعات بود با علاقه وارد مي‌شدم تا اينكه مسابقه سراسري قرآن در تهران برگزار شد و من از روي علاقه و شناختي كه داشتم سردبير نشريه مسابقات شدم؛ نشريه‌اي كه هر شب منتشر مي‌شد. آن زمان شهيد ايل بيگي كه هم محله‌اي ما بود به مسجد آمد و نشريه را ديد. برايش جالب بود كه تمام بخش‌هاي نشريه را به تنهايي كار كرده‌ام. به من گفت در صداوسيما به تازگي باشگاه خبرنگاران جوان راه‌اندازي شده است بيا باشگاه دوره‌ها را ببين. بعد از طي دوره آموزشي با سرويس اجتماعي باشگاه همكاري كردم تا زماني‌كه به حوزه علميه قم آمدم و طلبه شدم. وقتي شعبه استاني باشگاه فعال شد با آنها در قم همكاري كردم و بعد به صداوسيماي قم رفتم و فعاليت رسانه‌اي را در كنار مباحث حوزوي تا به امروز دنبال كردم.

با توجه به حساسيت و اهميت اخبار ديني به نظر شما پوشش اين اخبار در چه حدي قابل قبول است؟

به‌نظرم كافي نيست و آن هم به دلايل مختلفي برمي‌گردد كه بخشي به خود حوزه علميه مربوط است، به اين صورت كه حوزه به طور سنتي علاقه‌اي به تعريف و ارائه كارهاي خود ندارد و بخشي ديگر به خاطر بي‌اعتمادي نسبت به رسانه‌هاست، البته الان اوضاع به نسبت قبل بهتر شده است و در حوزه مجموعه‌هاي خبري داريم كه نسبت به اخبار حوزه حساس هستند. حتي مراجع عظام و بزرگان ديني در حوزه علميه سايت و كانال دارند و به عرصه رسانه ورود پيدا كردند. رسانه ملي هم ارتباط خوبي با شخصيت‌هاي مذهبي دارد با اين حال به اعتقاد من جاي كار زياد است و اين ارتباط و فعاليت رسانه‌اي خبري بايد بيشتر و عميق‌تر شود.گفت وگو با حسن صدرايي عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه

 به عنوان طلبه حوزوي كه خودش هم فعال رسانه‌اي است به خبرنگاراني كه قصد دارند وارد حوزه خبر شوند چه توصيه‌هايي داريد؟

اصولاً كار رسانه كار بسيار حساس و دقيقي است چون تزريق اطلاعات به مخاطبان به عهده رسانه‌هاست و آنها از طريق اخبار و اطلاعاتي كه از رسانه‌ها دريافت مي‌كنند مي‌توانند دراين انبوه اطلاعات سره از ناسره را تشخيص دهند. در اين ميان كار با حوزه‌هاي علميه و مراجع ديني حساس‌تر است، زيرا با اعتقاد و باورهاي ديني افراد سر و كاردارند و هرگونه اشتباهي ممكن است عواقب بدي به دنبال داشته باشد. بسياري از اوقات ممكن است بزرگواري در حوزه از حاميان انقلاب و نظام جمهوري اسلامي باشد ولي از نظر فقهي ديدگاهش با نظر امام يا حضرت آقا تفاوت داشته باشد، اين دليل مغايرت آن عالم ديني با انقلاب و نظام نيست، بلكه تنها تعارض ديدگاه فقهي است، لذا ارتباط رسانه‌اي با مرجع تقليد نياز به شناخت و دقت دارد تا در ارائه خبر مشكلي پيش نيايد و اينكه بايد با مطالعه وارد شد.

شما در چهارمين دوره واتيكان شناسي ويژه خبرنگاران هم دعوت شديد. همايش در چه سطحي بود؟

بله، به عنوان تنها ايراني و تنها شيعه به ايتاليا و واتيكان براي همايش دعوت شدم. غير از من همه شركت‌كنندگان مسيحي بودند، به خاطرهمين حضوريك ايراني و شيعه برايشان جالب بود و سؤالات زيادي از من مي‌پرسيدند. اين سفر به دعوت دانشگاه پاپي واتيكان و براي شركت در «چهارمين دوره واتيكان شناسي ويژه خبرنگاران حرفه‌اي» انجام گرفت و فرصت خوبي بود تا بر تجربه‌هاي ديني و رسانه‌اي خودم اضافه كنم. در اين دوره كه به زبان انگليسي برگزار شد 40 خبرنگار از 30 كشور جهان به عنوان نمايندگاني از رسانه‌هايي چون زنيت، اينديپندنت، فاكس نيوز، يوروپ يك، نشنال كاتوليك رجيستر، بي‌بي سي، رم ريپورت تي وي، نيوز مكس مديا و... حضور داشتند.

به عنوان يك طلبه حوزوي شيعي چگونه از فرصت ايجاد شده بهره برديد؟

از آنجا كه همه اعضا مسيحي بودند و وجه اشتراك مذهب تشيع و كاتوليك‌دعاست احساس كردم كتاب صحيفه سجاديه بهترين و ارزشمندترين منبع دعا و ارتباط با خداست. براي همين هم صحيفه سجاديه را بهترين هديه دانستم كه به آنها بدهم و چندين كتاب صحيفه سجاديه با خودم بردم و روز‌هاي پاياني دوره به برخي هديه دادم. برايشان جالب بود. مثلاً يكي از آنها كه خبرنگاري از يك كشور آفريقايي بود به من گفت اين كتاب مال چه كسي است و مربوط به چه تاريخي است؟ وقتي تاريخ كتاب را برايش گفتم و بيان كردم اين‌ مربوط به زمان حال نيست خيلي تعجب كرد چون آنها به قدمت اهميت مي‌دهند و قديمي بودن اثر برايشان جالب و خواندني است. نكته دوم، اشتراك دعاي بين ما و كاتوليك‌هاست كه حتي به شفاعت و توسل اعتقاد دارند و همه اينها به صورت كليد ارتباطي در صحيفه سجاديه آورده شده است، به همين دليل عمداً اين كتاب را هديه دادم كه خيلي دوست هم داشتند.

 در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد.

ما گنجينه با ارزشي مانند صحیفه سجادیه در اختيار داريم؛ كتابي سرشار از دعا و ارتباط با خدا و جالب است بدانید که دعا از مقولات مشترک بین ما و کاتولیک هاست. صحیفه سجادیه بهترين منبع براي تبليغ تشيع است كه از آن غافليم يا كمتر متوجه آن هستيم تا در معرفي اسلام و اهل بيت از آن استفاده كنيم. البته براي تبليغ بين‌الملل، رويكرد ما در فضاي تبليغات تغيير دين نيست چه بسا اگر نحوه تبليغ درست نباشد ممكن است به ضد تبليغ هم تبديل شود. من هدفم اين بوده تا روي اشتراكات شيعه و كاتوليك در مقوله دعا نشانه بروم، براي همين صحيفه سجاديه قله دعا و ارتباط با خدا را انتخاب كردم كه نشان دهم اين گنج دعا را داريم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهنام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام چند بار در سوالات پرسیدید (به عنوان طلبه حوزوی) آیا منظور خاصی داشتید ؟