سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ سیاست ما تحمیل مذهب یا جنگ مذهبی و دینی نیست؛ بلکه سیاست ما به عنوان حوزه، ابلاغ معارف دین به تمام مخاطبان امروز می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در نشستی با دانش پژوهان مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی که در این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: حوزه در تراز انقلاب اسلامی و عصر جدید و دنیای امروز که به دنبال زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) است، دارای ارکان، مقومات و عناصری است که یکی از مهمترین آنها، تمدنی و بین المللی بودن حوزه می باشد.
وی ابراز داشت: امروز برای انجام رسالت حوزه حتی در داخل کشور نیز باید بین المللی فکر کنیم؛ چراکه دنیای امروز به هم پیوسته بوده و رفت و آمد اطلاعات چند سویه می باشد؛ لذا عنصر «تمدنی اندیشی» و «بین المللی اندیشی» از ذات فعالیت های حوزه است و مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی می تواند پیش آهنگ و پیشران رویکرد بین المللی و اتاق فکری در حوزه باشد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: موضوع بین الملل در دوره جدید مدیریت، فراتر از معاونت بوده و امروز نظام بین الملل حوزه تدوین گشته و جایگاه رفیعی برای آن پیش بینی شده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز بیش از 500 موضوع جدید در حوزه در حال انجام است که بخشی از آن مرتبط با موضوع بین الملل می باشد.
رئیس المصطفی بیان داشت: ظرفیت های بین المللی حوزه به صورت بالقوه فوق العاده بالاست؛ اما وضعیت بالفعل آن، چندان مناسب نیست؛ البته ما با یک مقدار حرکات هوشمندانه می توانیم ظرفیت های بالقوه را به بالفعل برسانیم.
آیت الله اعرافی اظهار داشت: شناخت جغرافیای معرفتی و دینی جهان امروز از ضروریات است؛ این مؤسسه باید در این زمینه فعالیت داشته و دانش پژوهان آن از نگاه عمیق و جامع برخوردار باشند.
وی ابراز داشت: هیچ کس نمی تواند در دنیای امروز مبلغی قوی باشد؛ مگر اینکه غرب شناسی درستی داشته باشد.
مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه باید جغرافیای معرفتی جهان را شناخت، خاطرنشان ساخت: امروز غرب در موضوعات گوناگون دنیا حضور داشته و ما باید با شناخت رقیب، در این عرصه حضور پیدا کنیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: جمعیت قابل توجهی از بشر امروز در ادیان غیرابراهیمی حضور دارند که ما کمتر آنان را مورد توجه قرار داده ایم.
آیت الله اعرافی بیان داشت: سیاست ما تحمیل مذهب یا جنگ مذهبی و دینی نیست؛ بلکه سیاست ما به عنوان حوزه، ابلاغ معارف دین به تمام مخاطبان دنیای امروز می باشد.
وی اظهار داشت: ما باید محصولات گوناگون و متنوع برای ادیان غیرابراهیمی داشته باشیم و باید با مخاطب انگاری تمام جهان در این عرصه ها ورود پیدا کنیم.
مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: باید تخصص های گوناگونی در این مؤسسه وجود داشته باشد تا فقیه و فیلسوف تربیت کرده و در عرصه های گوناگون دستی پر داشته باشیم.
رئیس المصطفی خاطرنشان ساخت: بررسی زمینه های ایفای نقش دانش آموختگان این مؤسسه در عرصه های بین الملل مورد تأکید ماست و باید به صورت جدی در این زمینه ورود کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان تصریح کرد: باید مقوله گفتگوی ادیان و مذاهب، گفتمان غالب حوزه های علمیه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha