جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مناسک حج

حوزه/ البته حج برای کسانی واجب است که توانایی مالی آن را داشته باشند، اما گاهی به نظر می رسد هزینه های سنگین و گزافی که از حاجیان دریافت می شود مانعی جدی بر سر راه حج مسلمانان و نوعی تجارت با این فریضه اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از اذاعة الهدی، مکه مکرمه همه ساله پذیرای بیش از دو میلیون حاجی است؛ حاجیانی که باید برای ادای فریضه حج، مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند که کمترین مقدار آن دو هزار دلار است و گاه به 10 هزار دلار آمریکا نیز می رسد و این قیمت ها از کشوری تا کشور دیگر متفاوت است.

البته حج برای کسانی واجب است که توانایی مالی آن را داشته باشند، اما گاهی به نظر می رسد هزینه های سنگین و گزافی که از حاجیان دریافت می شود مانعی جدی بر سر راه حج مسلمانان و نوعی تجارت با این فریضه اسلامی است.

در کشور مصر هزینه های حج با توجه به وضعیت زندگی مردم برای آنها سنگین است و به 7 هزار دلار می رسد و این رقم برای مصری ها بسیار سنگین است.

اما در سودان هزینه حج به نسبت خدماتی که ارائه می شود متفاوت است و از 42 هزار تا 65 هزار جنیه متفاوت است اما حاجیان این کشور به طور متوسط باید 6200 دلار برای انجام حج خود بپردازند.

در مغرب نیز مسئولان این کشور نرخ سفر حج را به صورت سالیانه تعین می کنند و نرخ امسال آن نزدیک 4800 دلار آمریکا است.

در الجزایر نیز هزینه انجام مناسک حج حدود 4500 دلار است و در تونس نیز به 4 هزار دلار می رشد و حاجیان لیبی نیز باید برای حج خود 3200 دلار بپردازند.

اما در لبنان هزینه های حاجیان با هم فرق می کند و برخی کاروان ها ۲۵۰۰دلار و برخی 10 هزار دلار از حاجیان می گیرند و حاجیان نوار غزه نیز مبلغی حدود 3200 دلار می پردازند.

در کویت نیز با وجود اینکه دولت این کشور تلاش می کند مساله حج را ساماندهی کند، اما هزینه سفر حج همواره موضوعی برای بحث و جدل بوده و این هزینه ها از 6 هزار دلار شروع شده و به 10 هزار دلار نیز می رسد.

در کشور امارات نیز با وجود ادغام تعدادی از شرکت های حج، هزینه مناسک حج برای هر حاجی به ۵۰ هزار درهم می رسد در حالی که هزینه حج در این کشور در سال گذشته از 5 هزار درهم شروع می شد.

در اردن نیز وزیر اوقاف امسال از افزایش 300 دیناری هزینه حج خبر داد و گفت: چون تعداد جاحیان زیاد شده ناچاریم قیمت ها را افزایش بدهیم.

بدین ترتیب افزایش سال به سال هزینه های حج موضوعی مهم و قابل بحث است که باید توسط مسئولان کشورها به ویژه عربستان مورد توجه قرار بگیرد تا از مانع تراشی بر سر راه حاجیان و تجارت با این فریضه الهی جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha