جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میر باقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به تلاش جبهه مادی برای القای وجهه مادی و غیرفاخر شادی،بر لزوم نهادینه کردن ارزش های الهی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری عصر امروز در همایش شعائری ایام غدیریه در مجتمع فرهنگی امام زاده سیدعلی(ع) قم گفت: در روایات بیان شده است که ولایت، قطب قرآن است؛ روایاتی دیگری بیان دارد که بیان می کند که قرآن درباره ما نازل شده است و ما نیز معدن رسالت هستیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: در روایات ما بیان شده،‌هیچ آیه ای در قرآن در مقام مدح بیان نشده، مگر اینکه در خصوص مدح امام علی(ع) است؛ همچنین بیان شده است که بنیان اسلام بر محبت ائمه(ع) است.

استاد حوزه تصریح کرد:  در باطن قرآن، تمام حلال ها ولایت امام است و تمام حرام ها و فواحش نیز دوری از ولایت ائمه اطهار است؛ ولایت امام باطن همه واجبات است؛ همچنین آنچه جلوه باطنی توحید نیز ولایت است زیرا از طریق ولایت به توحید می رسیم زیرا رابطه ما با خداوند با اراده خداوند به واسطه انجام شده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی یادآورشد: جریان سقیفه تلاش کرد که بین این جریان و امت اسلامی فاصله بیاندازد تا این حقیقت برای مردم آشکار و مفهوم نشود و به دست مردم نرسد زیرا اگر این مطلب نرسید راه به سمت توحید بسته می شود و شریعت نیز در حد یک پوسته محدود خواهد ماند.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: امام رضا(ع) فرمودند که مخالفین ما سه دسته اخبار را در خصوص ما اهل بیت(ع) نقل کردند؛ نخست اینکه در فضایل ما احادیثی جعل کردند که مفاد آن یا غلو است و یا تقصیر و کوتاه کردن مقامات است و نتیجه آن این است که کلمات غلو آمیز باعث می شود که شیعیان راتکفیر کنند؛ همچنین اگر کلماتی که به تقصیر ما سخنانی را بشنوند حد اهل بیت(ع) را به همین میزان محصور میکنند.

وی یادآورشد: امام رضا(ع) فرموددند، اگر کسی از ما جدا شد ما نیز از او جدا می‎شویم؛ کمترین چیزی که انسان را از دایره ایمان خارج می‎کند همچون اعتقاد استعداد رویش در یک سنگ است که باعث می شود انسان ازدایره ایمان خارج شود.

استاد حوزه تصریح کرد: مخالفین اهل بیت(ع) سعی کردند که مسیرغلو و تقصیر را در این عرصه جاری کنند؛ البته امروز مسیر شیعیان غالی بسته شده است، ولی باب تقصیر هنوز باز است.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: برخی از مقامات اهل بیت(ع) مقاماتی است که در دنیا محل و تجلی وقوع ندارد و ظرف فهم آن نیز در دنیا وجود ندارد؛ روز غدیر روز شمس و ضحیها است و قرار بود که این شمس تجلی کند و عالم دگرگون شود که سقیفه باعث تاخیر این مساله شد و این تجلی به ظهور موکول شد.

وی یادآورشد: در این دوران حجاب تقصیراتی نیز از سوی ما واقع شده است؛ این تقصیرات قابل بخشش نیست، ولی قابل رفع است؛ دانشمندان و فلاسفه در عرض اهل بیت(ع) تعریف شدند، ولی بنا نیست چنین باشد، زیرا در بهشت هرچه هست نور امام است و در آن دنیا طبقه فلاسفه و پزشکان و...وجود ندارد.

استاد حوزه تصریح کرد: در این دوران حجاب، دین در شریعت خلاصه شد و مدار توقع ما در شریعت ظاهریه محدود شد؛ کتاب اخلاق کتاب حب امام(ع) است و تمام فضایل اخلاقی نیز در حول و هوش اعتقاد و حب امام قراردارد؛ جامعه شیعه نیز باید بر این مدار تنظیم شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: نتیجه این حرکت آن شدکه در شعائر ظاهریه نیز مدار، تغییر کرد؛ یعنی آن تقوای قلب، متناسب با شعائر است؛ جامعه ای که از امام دور شد، تمدن غیر دینی و مادی را شکل میدهد؛ اینکه امام(ع) باید قبله شهر باشد و اینکه امام رکن البلاد هستند به این مفهوم است که همه حرکات مردم بر محور اراده امام انجام می شود.

وی یادآورشد: نباید به این امر متهم شویم که ما معتقد به نشاط هستیم ؛حتی برعکس باید گفت که تمدن شیطانی اجازه نمی دهد که مردم با نشاط شوند؛ جامعه ای که به امام رسید همه لحظات را عید می‎داند؛ کسی که با طبعیت زندگی می کند در بهار خوش و در زمستان ناراحت است، ولی کسی که با اهل بیت(ع) و امام زندگی می کند در هر لحظه در شادی و خرمی است.

استاد حوزه تصریح کرد: دشمنان سعی می‎کنند که با طنر هنر مدرن، مردم را سرگرم  کنند و در واقع در آنها حزن ایجاد می کنند؛ موضوع شادی اهل دنیا لهو و ناشی از غفلت است، ولی با هنر و سبک مدرن هر روز این شادی ها را لهو می کنند؛ موضوع شادی ما شادی فاخر است؛ مومنان در زمانی که وارد وادی زهد می شوند وارد فضای شادی فاخر می‎شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: غدیر برای سلمانی عید است که ملکوت غدیر را می بیند؛ همین عید که برای مسلمین عید است برای ائمه شرف دیگری دارد.

وی یادآورشد: باید بتوانیم بر مدار اعیادی که حقیقتا در عالم عید هستند کار کنیم؛ هیچ گاه یک مومن معمولی حق ندارد، عیدش عید لهوی باشد؛ این جشن‏های ظاهری با مناسک نیز همراه شده است و برای مردم نیز نهادینه شده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: باید الگوی نشاط معنوی را با اعیادی چون غدیر به شکلی ایجاد شود که نشاط های مادی در مقابل این نشاط معنوی، کودکانه جلوه گر شود و مردم توجهی به این گونه از مراسم ها نداشته باشند.

استاد حوزه تصریح کرد: باید نشاط های فاخر و مناسک نشاط های فاخر را در جامعه ترویج دهیم؛ نماز عید فطر به حدی نشاط بخش است که حتی کسانی که روزه نمی‎گیرد نیز منتظر این عید است؛ این عید چون الهی است، فی نفسه نشاط آور است.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: متاسفانه گاهی از ترس اینکه به ما نگویند که شما نشاط ندارید، سعی کرده ایم که نشاط های فاخر خود را نیز به سبک نشاط های مصنوعی بیگانگان برگزار کنیم و شکل و حتی محتوای آن را تغییر دهیم.

وی یادآورشد: فاخرترین و گسترده‎ترین جشن‏های ما باید در حوزه غدیر برگزار شود تا شادی فاخرتری را به جامعه عرضه کنیم؛ چرا باید بهار را به محور جشنها و تطالم اجتماعی تبدیل کنیم؟

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: برای تبدیل غدیر به این جشن سراسری باید با حرکت سراسری هنرمندان و مردم و گروه های مختلف به این سمت حرکت کنیم؛ اگر این عید به یک شعائر اجتماعی مبدل شود، به مرور تثبیت فرهنگ خواهد شد.

وی گفت: باید کاری کنیم که چون عاشورایی که امروزه به یک مناسک فراگیر مبدل شده است غدیر نیز در این حد برگزار شود و به یک شعائر و فرهنگ عمومی مبدل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha