پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام زند قزوینی

حوزه/ این استاد حوزه با تاکید بر اینکه دعای عرفه از نظر مضامین عرفانی بی نظیر است، گفت: ما در راس تمام مذاهب اسلامی و حتی ادیان دیگر اسوه هایی نظیر حضرت سیدالشهدا(ع) داریم که با دعای عرفه به بشریت آموخت با خداوند متعال چگونه باید عاشقانه سخن گفت.

حجت الاسلام علی زند قزوینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تسلیت سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) به جایگاه عرفه اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه مسلم است زمان ها و مکان ها برای خداوند متعال برابر و مساوی نیستند و بر این اساس خداوند زمان هایی را بر زمان های دیگر برتری و فضیلت داده است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه، در میان ماه های سال، در ماه مبارک رمضان قابلیت نزول قرآن پیدا می شود چراکه دارای فضلیت ذاتی است یا انتساب به ذات پروردگار دارد؛ در میان شب ها نیز هیچ شبی دارای عظمت و منزلت شب قدر به عنوان شب نزول قرآن نیست.

این پژوهشگر دینی افزود: بر این اساس، برخی از زمان ها در نزد خداوند به سبب انتساب به پروردگار دارای فضیلت و جایگاه ویژه ای می شوند که در بین این شب ها و روز ها، شب و روز عرفه از برتری خاصی نسبت به سایر زمان ها برخوردار است.

*چرا عرفه را عرفه نامیدند؟

این استاد حوزه در پاسخ به دلایل نامگذاری این روز با عنوان عرفه، گفت: در روایات بیان شده زمانی که جبرئیل امین مناسک حج را به حضرت ابراهیم(ع) آموزش می داد و به شب و روز عرفه رسید به این نبی خداوند عرضه داشت «عرفت؟» و این پیامبر الهی نیز پاسخ داد «عَرِفتُ، عَرِفتُ».

حجت الاسلام زند قزوینی با اشاره به تعبیر برخی بزرگان از عرفه به عنوان صبر و شکیبایی، گفت: از آنجا که حجاج عزیز متحمل سختی مناسک حج می شوند، در شب و روز عرفه نتیجه این صبر و تلاش را می گیرند؛ همچنین مومنین دیگر در سراسر عالم روزه می گیرند و عبادت می کنند و اجر این عبادت، عبودیت و بندگی را در شب و روز عرفه می گیرند و بنابراین عرفه به معنای صبر و شکیبایی در مقابل آداب و اعمال است.

*عرفه پل ارتباطی میان بندگان و پروردگار

وی افزود: به عقیده بنده معنای مهم تر و والاتر عرفه همچنان که از نام این کلمه پیداست،  "شناخت" و "معرفت" است؛ عرفه یعنی پل ارتباطی میان "بندگان و مخلوقات پروردگار" و "ذات مقدس پروردگار".

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: خداوند این فرصت عظیم را در شب و روز عرفه در اختیار بندگان گذاشته و میقاتش را سرزمین عرفات قرار داده است؛ قلوب مومنین در این فرصت زمانی و مکانی متوجه ذات اقدس الهی می شود.

*جایگاه عرفه در روایات

حجت الاسلام زند قزوینی با اشاره به اینکه در روایات ائمه معصومین(ع) از عرفه به عنوان فرصت زمانی ویژه یاد شده است، ابراز داشت: امام صادق(ع) در حدیث نورانی می فرماید اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد، یک فرصت دارد آن هم شب و روز عرفه است؛ یا در روایت دیگری نقل شده عبادت و انجام اعمال صالحه در شب و روز عرفه معادل 170 سال عبادت است.

وی تصریح کرد: در روایت دیگری که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان هم نقل کرده وجود مقدس امام سجاد(ع) به شخصی که در روز عرفه گدایی می کرد، فرمود: «وای بر تو! آیا در چنین روزی، دست نیاز به سوی غیرخدا دراز می کنی. در چنین روزی برای کودکان در رحم، امید سعادت می رود. کسی که در اینجا از خدا غیر خدا را طلب کند، زیان کرده است».

*عرفه می تواند شقاوت را به سعادت تبدیل کند

این استاد حوزه افزود: مقصود امام سجاد(ع) در این روایت، این است که شب و روز عرفه همراه با دعا، نیایش، بندگی، توجه و استغاثه می تواند شقاوت انسان را به سعادت تبدیل کند؛ حتی اگر آن شقاوت مقدر باشد، پروردگار می تواند به صورت بدا تغییر دهد.

*امام حسین(ع) در دعای عرفه عاشقانه سخن گفتن با معبود را به بشر آموخت

حجت الاسلام زند قزوینی با بیان اینکه روز عرفه، روز دعا و نیایش است، تصریح کرد: خوشبختانه ما در راس تمام مذاهب اسلامی و حتی ادیان دیگر اسوه هایی نظیر حضرت سیدالشهدا(ع) داریم که با دعای عرفه به بشریت آموخت با خداوند متعال چگونه باید عاشقانه سخن گفت.

وی با بیان اینکه روز عرفه به نام حضرت سیدالشهدا(ع) سکه خورده است، ابراز داشت:  در روایات اشاره شده که خداوند متعال در شب و روز پر برکت عرفه پیش از آن که به حجاج صحرای عرفات نگاه کند به زوار سیدالشهدا (ع) نظر می‌کند و نظر رحمت خود را پیش از همه، مشمول آنان می‌ کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه امروز روز خاصه زیارتی امام حسین(ع) است، گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) دعا و نیایش را در روز عرفه به بندگان یاد داد.

*مضامین عرفانی بی نظیر در دعای عرفه

حجت الاسلام زند قزوینی با تاکید بر اینکه دعای عرفه از نظر مضامین عرفانی بی نظیر است، تصریح کرد: امام حسین(ع) اشک می ریختند و با خدا مناجات می کردند.

وی بر لزوم قرائت دعای عرفه همراه با توجه به مضامین دعا تاکید کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) می فرماید «پروردگارا، کور باشد چشمی که تو را نبیند، پروردگارا آيا برای غير تو ظهوری هست که آن ظهور برای تو نباشد تا ظاهر کننده تو باشد؟»

*برهان صدیقین در دعای عرفه مشهود است

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه در برهان صدیقین از علت به معلول می رسند، تصریح کرد: برهان صدیقین در فرازهایی از دعای عرفه مشهود است و خواص در جهت کسب معرفت الله از این برهان استفاده می کنند.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: امروز از خداوند بخواهیم به برکت امام حسین(ع) و شهید این روز حضرت مسلم بن عقیل(ع) نظر رحمت بر ما، مردم و تمام مومنین عالم بیاندازد و همه را با نگاه رحمت و مهربانی مورد مغفرت و بخشش قرار دهد.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha