پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست وضعیت مسلمانان میانمار

حوزه/ نشست علمی- تخصصی بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار، به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)،امروز در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای نشست تخصصی بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار، دکتر مرتضی اشرافی، دبیر علمی نشست، به موضوع این نشست علمی پرداخت و اظهار داشت: میانمار در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و همسایه کشورهایی نظیر چین، بنگلادش، هند و تایلند است.

ریشه بحران مسلمانان میانمار به سال 1982 بر می گردد

وی با اشاره به بازگشت ریشه بحران مسلمانان میانمار به سال 1982 و در نظر گرفته نشدن حق شهروندی برای مسلمانان این کشور، ابراز داشت: با اینکه در همان سال بیش از 135 اقلیت در میانمار، از حق شهروندی برخوردار شدند، مسلمانان از حقوق شهروندی محروم گشتند و از این مقطع، بحران قومیتی در میانمار شکل گرفت.

بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار از دو جهت

دبیر نشست علمی در ادامه یادآور شد: نشست حاضر به بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار از دو جهت می پردازد؛ نخست از منظر توصیف شناسی فکری –معرفتی ایشان در میانمار و دیگری از منظر ریشه یابی بحران به وجود آمده در این کشور و نیز رابطه ای که از لحاظ دینی با کشورهای پیرامونی وجود دارد.

دکتر اشرافی در ادامه با اشاره به محورهای سخنان کارشناس نشست، اذعان داشت: درخصوص ریشه یابی بحران فعلی در میانمار، در خدمت آقای محسن پاک آیین، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و تایلند هستیم تا ایشان از منظر سیاسی و دینی، ریشه های بحران را بیان کرده و راه کارهای لازم را ارائه نمایند.

ادعای دولت میانمار درباره تابعیت خارجی و بنگالی مسلمانان این منطقه

در ادامه این نشست، محسن پاک آیین، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به معرفی میانمار و پیشینه تاریخی این کشور پرداخت و ابراز داشت: یکی از مسائل که در ریشه شناسی حضور مسلمانان در ایالت راخین و آراکان از اهمیت برخوردار است، ادعای دولت میانمار درباره تابعیت خارجی و بنگالی مسلمانان این منطقه است؛ زیرا همین ادعا، دستاویزی برای فشار به مسلمانان و کوچ اجباری این اقلیت از میانمار گشته است.

وی با اشاره به نقل قول های صورت گرفته درباره نخستین حضور مسلمانان در میانمار، اظهار داشت: یکی از محققان بودایی معتقد است «محمد حنفیه»، پس از حادثه عاشورا همراه  با گروهی از مسلمانان به این منطقه آمده و به ترویج اسلام پرداختند.

سابقه حضور مسلمانان و ایرانیان در میانمار

سفیر سابق ایران در تایلند ادامه داد: بر اساس منابع مختلف تاریخی، حضور مسلمانان و ایرانیان در میانمار به قرن نخست هجری قمری باز می گردد و مسلمانان با استقرار در این کشور، تشکیل خانواده داده و به ترویج اسلام می پرداختند و در کنار آن، فنون مختلف از جمله تجارت، دریانوردی، رزم و... را به بومیان این منطقه آموزش می دادند.

وی با اشاره به متداول بودن زبان فارسی در ایالت آراکان میانمار تا پیش از اشغال این کشور توسط استعمار انگلیس، ابراز داشت: هم اکنون نیز آثار زبان و ادبیات فارسی در این منطقه مشهود بوده و برخی از کلمات فارسی، همچنان در میان مردم میانمار رایج است.

کارشناس منطقه جنوب شرق آسیا، تهاجم ژاپن به میانمار در زمان جنگ جهانی دوم را یکی از ریشه های ایجاد درگیری و خصومت میان اقوام مسلمان و بودائی میانمار برشمرد و خاطرنشان کرد: ژاپن در جنگ علیه مسلمانان آراکان، به حمایت و تقویت قوم بودائی ماگ ها پرداخت و انگلستان نیز برای مقابله با تهاجم ژاپن، به مسلمانان قول حمایت برای تشکیل حکومت داد؛ اما پس از پایان جنگ جهانی، انگلیس به وعده خود عمل ننمود و با سرکار آمدن یک دولت بودایی، جایگاه مسلمانان در این کشور تضعیف گردید.

برخورد جنایتکارانه با مسلمانان روهینگا را مصداق نقض حقوق بشر است

مدیر مرکز آموزش های دیپلماتیک اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) با اشاره به تصویب قانونی در سال 1982م و به رسمیت شمرده شدن 135 قومیت در میانمار، ابراز داشت:بر اساس این قانون، به 9 قومیت از جمله مسلمانان روهینگا که با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، بزرگترین اقلیت در میانمار را تشکیل می دهند، رسمیت داده نمی شود و با این ادعای نادرست که مسلمانان این منطقه، بنگالی هستند، سیاست کوچ اجباری توسط دولت میانمار که در ابتدا با اعمال فشار و محروم نمودن مسلمانان از حقوق اجتماعی و اعمال فشار اقتصادی آغاز شد، هم اکنون با خشونت و کشتار دنبال می شود.

پاک آیین، برخورد جنایتکارانه با مسلمانان روهینگا را مصداق نقض حقوق بشر دانست و یادآور شد: در سال 2011م نیز جنایت وسیعی علیه مسلمانان میانمار صورت گرفت که با موضع گیری کشورهای مسلمان و ورود سازمان همکاری های اسلامی،  در آن مقطع فشارها بر مسلمانان کاهش یافت اما سیاست کوچ اجباری مسلمانان به خارج از میانمار همواره ادامه داشته است.

راه حل ریشه ای بحران میانمار تجدید نظر در قانون 1982 است

وی، راه حل ریشه ای این بحران را تجدید نظر در قانون 1982 به رسمیت شناختن قوم روهینگا خواند و تصریح کرد: بنگلادش کشوری پرجمعیت و فقیر است و توانایی پذیرش جمعیت مسلمان روهینگا را ندارند و به نظر می رسد با توجه به وجود زمینه مساعد منابع طبیعی و کشاورزی میانمار، مطامع اقتصادی برخی قدرت ها در پشت پرده این درگیری ها نقش داشته باشد.

انتقاد از سکوت دولت های غربی مدعی حقوق بشر

دیپلمات ارشد وزارت امور خارج جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از سکوت دولت های غربی مدعی حقوق بشر در قبال جنایت علیه مسلمانان میانمار، خاطرنشان کرد: دولت های غربی که در حمایت از خانم سوچی برای رسیدن به قدرت، سالیان طولانی تحریم های سختی را علیه میانمار وضع نمودند، امروز تمایل چندانی برای اعمال فشار علیه دولت میانمار ندارند و هیچ گونه حرکت جدی از جمله تحریم یا صدور قطع نامه توسط شورای امنیت را شاهد نیستیم و این سکوت بین المللی، در حقیقت مجوزی به دولت میانمار برای ادامه فشار بر مسلمانان و کوچ اجباری است.

مدیر مرکز آموزش های دیپلماتیک اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) با تاکید بر لزوم اقدام نهادهای بین المللی، به ویژه سازمان همکاری های اسلامی، به اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران از جمله پیشنهاد تشکیل اجلاس اضطراری در سطح سران کشورهای اسلامی اشاره کرد و از موضع گیری صریح مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و علمای جهان اسلام در قبال حوادث میانمار تقدیر نمود.

 پاک آیین با رد ادعای استقلال طلبی مسلمانان روهینگا ابراز داشت: هرچند برخی گروه های چریکی مسلمانان در زمان استعمار انگلیس در میانمار فعال بودند؛ اما پس از استقلال میانمار، این گروه ها کاملا منحل شدند و هر گونه خبری در این زمینه، ساختگی است.

وقایع میانمار ساخته و پرداخته رسانه های صهیونیستی است

کارشناس مسایل سیاسی، مقصر نشان دادن مسلمانان در وقایع میانمار را ساخته و پرداخته رسانه های صهیونیستی دانست که کشته شدن مسلمانان در هر نقطه از جهان را به سود خود می دانند و تصریح کرد: هرچند این ادعا که همه مسلمانان روهینگا مهاجر و غیربومی هستند، صحیح نیست؛ اما حتی اگر این ادعا درست هم بود، روش برخورد و کشتار آنها کاملا غیرانسانی و توجیه ناپذیر است و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز با تمام ظرفیت خود در حال گفت وگو و فعالیت است و سعی می نماید تا صدای مظلومیت مسلمانان میانمار را به گوش جهانیان برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha