جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: سنت حوزه ماندگار است و در دنیای امروز هم قابل توجه است، ولی متأسفانه این سنت ها به ضعف رفته، و ما وظیفه داریم آن را احیاء کنیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در دومین روز ازاجلاسیه معاونین آموزش مدیریت های استانی که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با بیان اینکه خطابات درقرآن به پیامبر(ص) به عنوان مکلف، گاهی رسول و مبلغ و گاهی ولیّ است، گفت: خدای متعال به پیامبر(ص) خود از باب اینکه مبلغ است  خطاب می کند و برای پیامبرَش صفاتی رابرمی شمرد.

مدیرحوزه های علمیه عنوان کرد: قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید، « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِیرًا» ؛ یعنی تو گواه براعمال و مبشر و ترساننده می باشی. بنابراین خدای متعال انسان را از هر لحاظ زیر نظر دارد و از این طریق همه رفتارهای بشر راکنترل می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه ثبت کنندگان اعمال متعدد می باشند اظهار داشت: علاوه براینکه خدا  ثبت می کند، در نظام عالم هم دستگاه هایی هستند که اعمال بشر را تحت نظر دارند و در عین حال ثبت کنندگان، ضبط کننده همه نوع اعمال می باشند، این طور نیست اعمال خاصی را ثبت کنند؛ انسان کامل  شاهد، هادی است و راهبر معمولی نیست؛ بلکه با روح وسیع خود مشرف بر عالم، ملک و ملکوت است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه این هادی ومبشر بودن پیامبر(ص) با تبلیغ ارتباط دارد افزود: دعوت پیامبر(ص) دارای دو  خصوصیت اذن و از طرف و برای خدا است.

مدیرحوزه های علمیه بابیان اینکه حوزه هم مردم را به الی الله دعوت می کند، اظهار داشت: باید سعی کرد در مسیر الی الله قرار بگیرم و مردم را به سمت خدا دعوت کنیم.

امام جمعه قم در ادامه به رسالت های معاونین آموزشی برای ارتقاء حوزه ها اشاره کرد و با بیان اینکه لازم است معاونین درارتقاء حوزها، قدم بردارند و باید تلاش کرد جایگاه مدارس علمیه به منزلت علمی و اخلاقی برسد تا اثر گذار در جامعه باشد، اظهار داشت: درشرایط بسیاری از عداوت، انتظار، رقابت وسرشار از پیام قرارداریم و این مسائل نقش  روحانیت را سنگین کرده است و این درحالی است هنوز نتوانستیم مانند گذشته حرکت کنیم. 

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس، حوزه باید پرقدرت و با صلابت باشد تا بتواند ادامه دهنده راه شهدا و امام راحل(ره) باشد، عنوان کرد: برای رسیدن به این مسئله و تحقق این اهداف، معاونین آموزش در رأس قرار دارند و در واقع پیشران حرکت می باشند.

آیت الله اعرافی بابیان اینکه معاونین باید آمادگی پذیرش و مسئولیت در مسائل مختلف را داشته باشند و سنت های حوزه را شناخته و در ترویج آن کوشا باشند، افزود: سنت حوزه ماندگار است ودر دنیای امروز هم قابل توجه است، ولی متأسفانه این سنت ها به ضعف رفته، و ما وظیفه داریم آن را احیاء کنیم.

مدیرحوزه های علمیه عنوان کرد: ازدیگر رسالت ها ترویج آموزش غالبی  در موضوعات مختلف اخلاق، تعلیم و تربیت است؛ لازم است معاونین، نگاه اخلاقی، مشاوره ای، تربیتی ،پژوهشی و ایجاد تعامل سازنده با همه بخش ها و بستر سازی برای فعالیت های سازنده داشته باشند، اگر اینها  تحقق پیدا نکند، مشکلات برطرف نخواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: نباید معاونین فکر کنند رقیب دیگربخشی های تربیت و اخلاقی می باشند و حتی نباید آموزش را قسیم بدانیم، بلکه باید با روح گشاده همه موضوعات اخلاقی و علمی و پژوهشی را ترویج داد و این رویکرد تاثیر گذار است و باید سعی کرد آن را محقق  نمود.

وی افزود: فعال سازی شورای علمی و گروهای عملی تربیتی و شورای علمی مدارس و مزایای هدفمند نیز از دیگر رسالت معاونین آموزش است که باید ترویج داده شود.

آیت الله اعرافی بابیان اینکه کیفیت گرایی و رتبه بندی با نگاه کیفیت گرایی، ارتقاء استاد، تقویت اموری درسی و مباحثه، انتخاب شاگرد در آزادی استاد از دیگر رسالت های معاونین آموزش است، عنوان کرد: باید سعی کرد حوزه آزاد داشته باشیم و یکی از این موارد آزادی شاگرد در انتخاب استاد است.

مدیرحوزه های علمیه عنوان کرد: از دیگر رسالت ها، استاد محوری شاگرد و فضا سازی این مسئله و مشارکت طلبه و استاد درمدرسه علمیه است؛ معاونین ارتباط دائمی و اثر بخش با مدیران مدارس عملیه و شاگردان وتوجه به مسئله آزمون های شفاهی وکتبی داشته و این واگذار کردن در آزمون به شهرستانها ازانتظارات مدیرو مسئولین حوزه است و این امر زمانی محقق خواهد شد که معاونین از هر لحاظ به تقویت فعالیت بپردازند.

امام جمعه قم با تاکید اینکه مسئله بعدی توجه به نخبگان علمی و مراقبت و هدایت آنان است، اظهار داشت: نباید بین انسانهای نخبه وب رتر جدایی انداخت؛ بلکه حمایت و مراقبت صورت گیرد تا هدایت ها درمسیر درست قرارگیرد.

وی بابیان اینکه حدود100 درس خارج در حوزه های علمیه استانی شناسایی شده است، افزود: انتظار این است موضوع جدی گرفته شود و سامان داده شود؛ زمانی که درس خارج برگزارمی شود، لازم است مراقبت مستمر شود تا در حرکت ومسیر قانونی قرار گیرد و ازنظم خارج نشود.

آیت الله اعرافی  برکیفیت گرایی وجذب ورودی حوزه تاکید کردو اظهارداشت: این خواسته جدی است و لازم است در انتخاب انسانی های قوی همت کرد.

مدیرحوزه های علمیه بابیان اینکه آموزش مهارت ها از دیگر انتظارات جدی است و این طرح به زودی ابلاغ خواهد شد، افزود: نباید از درس اخلاق غافل شد، باید کمک کرد تا به درستی محقق شود.

عضو وشورای عالی حوزه اظهار داشت: از دیگر انتظارات پذیرش طلاب غیر ایرانی در بعضی مدارس و تأسیس رشته های تخصصی است و به دنبال این هستیم این تأسیس به مدیران و معاونین آموزشی شهرستان واگذار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha