جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اولین نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه

حوزه/ سخنگوی حوزه های علمیه با بیان این که ۲۵ هزار روحانی و مبلغ در ایام محرم به سراسر کشور اعزام می شوند گفت: حوزه های علمیه مفتخر است که ۵ برابر دیگر اصناف و گروه ها نسبت به جمعیت خود در دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی امروز در نشستی با خبرنگاران که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزارشد گفت: حوزه های علمیه مفتخر است که 5 برابر دیگر اصناف و گروه ها نسبت به جمعیت خود در دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

وی با بیان این که اولین شهید مدافع حرم از روحانیت بوده است بیان داشت:تقویت بعد اطلاع رسانی در حوزه از مهم ترین مطالبات رهبری از ماست که در این خصوص آیت الله اعرافی برای اولین بار در مرکز مدیریت حوزه سخنگو تعیین کردند.

سخنگوی حوزه های علمیه افزود: در دوره جدید در حوزه تحولات چندبرابری را شاهد هستیم و باید این فعالیت ها به خوبی در رسانه ها منعکس شود.

اعزام 25 هزار روحانی و مبلغ به سراسر کشور

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم  بیان داشت: یکی از وظایف مهم سخنگوی حوزه اعلام مواضع رسمی حوزه است که از خواسته های مهم رهبری است، و امروز  همزمان با سال تحصیلی حوزه و تقارن با ماه محرم حدود 25 هزار روحانی و مبلغ به سراسر کشور اعزام می شوند که اعزام نیمی از آن ها از قم می باشد.

وی در ادامه با بیان این که برای اولین بار منشور حوزه و روحانیت تهیه و به تایید رهبری معظم انقلاب و مراجع تقلید رسیده است گفت: برنامه چابک سازی ساختار حوزه با تعیین ساختار جدید عملی شده است.

تاسیس مرکز مطالعات راهبردی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان داشت: تاسیس مرکز مطالعات راهبردی و نیز مرکز آموزش های کاربردی از جمله طرح های مهم بوده است که  به زودی مجتمع آموزش عالی تبلیغ نیز در حوزه راه اندازی می شود.

سخنگوی حوزه های علمیه افزود: تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی در انسجام فعالیت های حوزوی به ریاست آیت الله اعرافی برکات بسیاری به همراه داشته است.

طرح تدوین سند تحول در حوزه

این استاد حوزه با بیان این که 12جلسه  داشته ایم که مصوبات خوبی داشته است خاطرنشان کرد: طرح تدوین سند تحول در حوزه و نیز طرح جامع هنر و ایجاد شوراهای تخصصی در معاونت ها از جمله فعالیت های مهم می باشد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص طب سنتی و نظر حوزه علمیه در این زمینه گفت: موضع رسمی حوزه درباره طب سنتی بعد از ارایه طرح جامع طب سنتی اعلام می شود.

تاکید مدیریت حوزه برحفظ نظام آزاد

سخنگوی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های آموزشی حوزه در سطوح مختلف اشاره کرد و بیان داشت: برنامه مدیریت حوزه برای ساماندهی دروس سطوح عالی، نظارت و هدایت تحصیلی در عین حفظ نظام آزاد انتخاب درس و استاد است.

وی ادامه داد: برنامه معاونت آموزش، برای درس فقه و اصول خروج از تک متنی است و کتب معتبر دیگر در اختیار طلاب قرار می گیرد.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم گفت: تقویت دروس خارج به ویژه در مسایل مستحدثه و فقه معاصر جزو برنامه های اصلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه است؛ درس خارج فقه و اصول در استان ها نیز  رسمیت پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به این که به لطف الهی طرح تحول در حوزه جهش چشم گیری داشته است، اظهار داشت: به لطف الهی دبیرخانه امور رسانه ای حوزه ایجاد شده و فعالیت های آن زیر نظر دستیار مدیر حوزه در امور رسانه ای انجام می شود.

وی افزود: در این شورا، نهادهایی چون صدا و سیما، برخی مراکز حوزوی ، برخی معاونت ها و مدیریت های حوزه از جمله امور ارتباطات و بین الملل حوزه ، حضور دارند و فعالیت های رسانه ای با انسجام و هماهنگی بیشتری صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح تدوین و ساماندهی مطلوب کتب و متون درسی حوزه گفت: البته باید توجه داشت که متون درسی به خصوص در حوزه را نمی توان یک شبه تغییر داد چرا که این امر نیازمند خلاقیت ، متانت و علمیت لازم است که در این باره از دوران مدیریت اسبق در حوزه کارهای خوبی شروع شده و به خصوص در یکی دو سال اخیر، برنامه ها و طرح ها با جدیت دنبال می شود.

 

دستیار مدیر حوزه های علمیه در امور رسانه اضافه کرد: در خصوص درس فقه و اصول ، برنامه جدی معاونت آموزش حوزه، خروج از تک متنی است و درباره دروس آزاد نیز برنامه مرکز مدیریت ، تقویت نظام آزاد دروس خارج و البته با هدایت مطلوب تحصیلی است ، ضمن آن که به خصوص توسعه موضوعات درس خارج به ویژه در مسایل مستحدثه و فقه معاصر در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی همچنین با اشاره به بحث چابک سازی ساختار حوزه گفت: البته این چابک سازی بیشتر معطوف به ساختار ستاد است و گرنه نباید فعالیت ها در صف و امور تربیتی و آموزشی طلاب کاهش پیدا کند.

وی با بیان این که یکی از گام های بسیار ارزشمند مرکز مدیریت حوزه های علمیه در دوره جدید فعالیت، ایجاد شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی بوده است، ابراز داشت: در این شورا نهادها و مراکز مختلف حوزوی حضور دارند و از جمله مصوبات آن می توان به برگزاری همایش حوزه و جمعیت، ساماندهی طلاب در طرح طب سنتی، همچنین ساماندهی امور تبلیغی در حوزه و غیره اشاره کرد که برکات بسیاری به همراه داشته است.

برگزاری ماهانه نشست خبری سخنگو

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که شورای راهبردی امور رسانه ای حوزه به زودی تصویب و اجرایی می شود خاطرنشان کرد: به جهت شتاب تحول در حوزه و تنوع برنامه ها و فعالیت ها هر ماه نشست خبری سخنگوی حوزه برگزار می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha