جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به گسترش شبهات و سوالات در موضوعات مختلف، اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه انجام بگیرد، تخصصی کردن رشته های علوم دینی است تا بتوانیم در عصر ارتباطات توان ورود به موضوعات مختلف را داشته باشیم و الا از پاسخ دهی منطقی به شبهات باز خواهیم ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران،  آیت الله مصباح یزدی، امروز چهار شنبه، در پنجمین جشنواره علمی پژوهشی میرداماد که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با اشاره به آیه 35 سوره یونس، به تبیین ضرورت هدایت در عصر ارتباطات پرداخت و اظهار داشت: از ویژگی های کنونی عصر ارتباطات این است که همه دنیا شبیه یک خانه است و ارتباط آحاد مردم با یکدیگر در عصر ارتباطات محقق شده است.

ایشان، ویژگی ارتباطی عصر حاضر را از نعمات خداوند متعال برشمرد و گفت: این ویژگی همچون دیگر نعمات الهی، می تواند زمینه های سقوط، ضرر و لغزش های انسان را فراهم کند. و حکمت کلی این نعمات این است که زمینه انتخاب برای انسان مهیا شود تا «أَحْسَنُ عَمَلًا» در آیه «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» مصداق پیدا کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به برخی سؤالات و شبهات در جامعه، افزود: این سؤالات در همه طبقات مردم وجود دارد. حتی برای کسی که وارد عرصه طلبگی می شود مجموعه سوالاتی ایجاد می شود. مثلاً در چه رشته ای تحصیل و تحقیق کنم؟ یا از چه الگوی علمی و معنوی بهره گیری کنیم و از این قبیل سوالات، و انتظار دارد جواب قانع کننده ای به سوالات او داده شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: حالت پرسشگری در انسان که می خواهد بهترین مسیر را برای رسیدن به هدفش انتخاب کند، یک حکمت و نعمت الهی است. بنا بر این بزرگان حوزه به کسی که از بدو ورود به طلبگی انبوه سوالات در ذهن او وجود دارد، باید جواب قانع کننده و هدایت کننده ای به آن ها ارائه دهند.

 آیت الله مصباح یزدی عنوان داشت: در همه این سؤالات، وقتی ریشه آن را دنبال می کنیم به سؤالات مبنایی و ریشه‌ای می رسیم که گاهی جواب دادن به آن ها خیلی آسان نیست. وقتی از کسی که عمری را در راه دین و طلبگی صرف کرده است سوال می کنند ما در این مسیر چه راهی را در پیش بگیریم؟ طبیعتاً جواب این است؛ راهی که شما را به حقیقت دین و تفقه در علوم دینی نزدیک می کند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: برخی مواقع نیز سؤال می شود دین چه ضرورت و موقعیتی در زندگی بشر دارد؟ و این سوال جزو سوالات مهم و ریشه ای است که برای میلیون ها انسان نیز اهمیت دارد. بنا بر این در عصر ارتباطات ما باید خود را در یک خانواده 7 میلیاردی ببینیم، زیرا این گونه سؤالات دغدغه‌ عموم مردم جهان است.

ایشان با اشاره به تفاسیر جامعه شناختی از دین، ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق جامعه شناسان معتقدند دین یک پدیده اجتماعی است، یعنی دین محصول زندگی انسان ها است و طبق این ادعا زندگی بشر با شرک آغاز شد و در ادامه با توسعه روستاها و شهرها به یک نماد واحد پرستش به نام بت توافق کردند و در ادامه با هدایت انبیاء به دین توحید رسیدند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری هستند که معتقدند دین از ابتدا یک دین توحیدی بوده است و فطرت انسان ها نیز بر مبنای توحید است و بعدا شرک به زندگی بشر وارد شد. و ما معتقدیم نگاه و عقیده دوم درست است.

معظم له ادامه داد: سؤال دیگری که مطرح است این که می پرسند؛ در بین ادیان توحیدی، کدام بر حق می باشد؟ بسیاری از افرادی که به کثرت گرایی و پلورالیزم دینی معتقدند می گویند حقیقت عالم واحد است و ادیان مختلف راه هایی هستند برای رسیدن به آن حقیقت و هر کسی به آنچه در دین خود آمده عمل کند، به حقیقت عالم خواهد رسید! و این ها شبهاتی که اکنون در جامعه مطرح است و ما به عنوان یک دین شناس باید به این شبهات جواب بدهیم.

استاد برجسته حوزه عنوان داشت: شبهات پیرامون دین و کثرت گرایی ممکن است برای اکثر جوانانی که تازه به سن تکلیف دینی رسیده اند رخ دهد و در این راستا ما به عنوان طلبه علوم دینی وظایفی بر عهده داریم.

ایشان خطاب به طلاب تاکید کرد: کار ما دین شناسی است و قرار است یک رجل دینی باشیم، بنا بر این ابتدا باید سعی کنیم دین را به درستی و جامع بشناسیم و اگر همه ابعاد آن را بررسی نکنیم و شناخت جامع به دین نداشته باشیم، نمی توانیم ادعا کنیم که ما یک دین شناس هستیم.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: بعد از شناخت و معرفت به دین، وظیفه دوم عمل به آن است یعنی وقتی دین را به درستی شناختیم باید به آن عمل کنیم تا اثرات عمل به دین را ابتدا در خود و سپس در جامعه ببینیم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: دعوت دیگران به دین وظیفه سوم است و در این جا با توجه به توان علمی و مهارت ارتباطی خود می توانید آحاد مردم جهان را به دین دعوت کنید.

استاد برجسته حوزه با اشاره به گسترش شبهات و سوالات در موضوعات مختلف، اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه انجام بگیرد، تخصصی کردن رشته های علوم دینی است تا بتوانیم در عصر ارتباطات توان ورود به موضوعات مختلف را داشته باشیم و الا از پاسخ دهی منطقی به شبهات باز خواهیم ماند.

ایشان افزود: اگر مرد وظیفه هستیم و رسالت خطیر تحصیل در علوم دینی را بر عهده گرفته ایم باید با جدیت جواب قانع کننده ای به سوالات و شبهاتی که مطرح می شود داشته باشیم بنا بر این وقتی قبول کردیم وظیفه سنگینی بر دوش ما است دیگر نباید به خود اجازه بدهیم که حتی یک لحظه هم از زندگی ما بیهوده تلف شود.

آیت الله مصباح یزدی در پایان، برنامه ریزی حوزه علمیه برای آینده جامعه بشری را لازم و ضروری برشمرد و گفت: برنامه ریزی برای آینده، سطوح و رشته های مختلف علمی را می طلبد و چنانچه حوزه بخواهد جوابگوی نیازهای جامعه بشری در ده سال آینده شود، باید از هم اکنون به فکر مقدمه سازی برای رسیدن به این هدف باشد و این نیازمند همت بلند، توسل و توکل است. 3123/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha