پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ درحالی که چیزی به عاشورا و تاسوعای حسینی باقی نمانده، شیعیان شهر دیربورن در ایالت میشیگان آمریکا، یکی از شهرهای شیعه نشین ایالات متحده خود را برای برگزاری هر چه باشکوه این مراسم آماده می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از arabamericannews، مسلمانان شهر دیربورن، از شهرهای شیعه نشین ایالت میشیگان در آمریکا، خودشان را برای فرارسیدن ایام عزاداری حسینی آماده می‌کنند. چند روز پیش بنیاد «پروژه عاشورا» در این شهر، یک بیلبورد مذهبی با محتوای عاشورایی در جاده فورد در دیربورن نصب کردند. بر این بیلورد که تصویری از حضرت زینب (س) دیده می‌شود نوشته شده است: «زینب، مبارزه، صبر، پیروزی». در بیلبوردی که سال گذشته نصب شده بود عبارت «حسین مایه وحدت ماست» به چشم می‌خورد.

سخنرانی‌ و برنامه‌های مذهبی با همکاری بنیاد پروژه عاشورا نیز به زبان‌های انگلیسی و عربی قرار است تا 30 سپتامبر (یعنی عاشورا و تاسوعای حسینی) از ساعت 6:15 تا 8:30 در مدرسه اسلامی البینات میشیگان برقرار باشد.

پروژه عاشورا یک سازمان عام المنفعه خیریه شیعیان در شهر دیربورن است  که با برگزاری مراسم مختلف سخنرانی، کتابخوانی، نشست‌ها و رویدادهای خیریه و دیگر فعالیت‌های اجتماعی تلاش دارد واقعه قیام سیدالشهداء را زنده نگه دارد.

گفتن روایات عاشورا با سند تاریخی معتبر

شیخ ابراهیم یاسین از مرکز اسلامی آمریکا در باره مجالس عزاداری امام حسین (ع) و ضرورت گفتن روایات با سند تاریخی معتبر گفت: روضه‌خوان‌هایی که از حد می‌گذرند دانش کافی درباره واقعه عاشورا ندارند یا اینکه به قدر کافی به آرمان امام حسین (ع)، معتقد نیستند.

وی گفت: روضه‌خوان‌ها باید متعهد به انجام تحقیقات علمی در این زمینه باشند و از حدود عقلانی و مذهبی عبور نکنند، در عوض روایاتی را نقل کنند که از نظر تاریخی ثابت شده هستند.

یاسین در ادامه افزود: واقعه عاشورا به خودی خود برای زنده نگه داشتن پیام قیام امام حسین (ع) کفایت می‌کند، بنابراین نیازی نیست افسانه‌های ثابت نشده‌ای به آن افزوده و شاخ و برگ غیرمنطقی داد.

علی ناصر مدیر روابط عمومی پروژه عاشورا در این باره گفت: فعالان و داوطلبان در مرکز ما امسال تلاش فوق العاده برای بهتر برگزار کردن مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی به کار بسته‌اند. ما تلاش بسیار کرده‌ایم تا روایت‌های غیرمستند که مدرک درستی برای آن‌ها وجود ندارد را از مراسم‌ها حذف کرده و آنچه برای مردم در مجالس گفته می‌شود 100% حقیقت تاریخی باشد.

ناصر گفت: پیام بیلبورد امسال در واقع کمپین ماست. ما می‌خواستیم بر این نکته تاکید کنیم که بانو زینب (س)، خواهر امام حسین (ع) برای دستیابی به پیروزی تا چه اندازه مبارزه و زجر متحمل شده است. هیچ کس بدون تلاش به پیروزی دست پیدا نمی‌کند. و مبارزه نیاز به صبوری دارد تا سرانجام به موفقیت منتهی شود.

وی افزود: مردم با تمامی پیشینه‌های مذهبی به این پیام انسانی مرتبط هستند.

خیریه در ایام محرم

گفتنی است مسلمانان در ایام محرم اعمال خیریه مختلفی انجام می‌دهند و اطعام فقرا و خیریه یکی از جنبه‌های مهم ماه محرم است. مساجد در دیربورن و سرتاسر جهان کمک‌های مالی را برای نیازمندان جمع آوری کرده و برگزارکنندگان رویداد خیریه متعددی برپا کرده  و نذر‌های مختلف می‌دهند.

پروژه عاشورا نیز امسال قرار است به نام امام حسین (ع)، مراسم جمع آوری مواد غذایی برای فقرا برگزار کند. گفتنی است سال گذشته این نهاد توانست 1175 نفر را با کمک‌های مردمی اطعام کند.

ناصر در این باره می‌گوید: کمک به نیازمندان مختص مسلمانان نیست بلکه هر کسی که نیازمند باشد باید به او کمک شود. کسانی که می‌خواهند کمک کنند می‌توانند مواد غذایی تاریخ مصرف نگذشته و سالمی را مانند میوه‌جات و سبزیجات کنسرو، تن ماهی، کره بادام زمینی و حبوبات را به مرکز اسلامی ما یا مدرسه اسلامی البینات ببرند.

شیخ یاسین نیز در این باره گفت: کمک به نیازمندان یکی از اعمالی است که به مسلمانان کمک می‌کند به درستی یاد و خاطره عاشورا را بزرگ‌ داشته و پیام انسانیت را که با آن همراه است، به دنیا منتقل ساخته و به این شیوه اسلام را زنده نگه دارند.

لازم به ذکر است راهپیمایی سالانه عاشورای حسینی در دیربورن با نام «راهپیمایی عدالت» قرار است روز یکشنبه 1 اکتبر در ساعت 2 بعد از ظهر از دبیرستان فوردسون آغاز شده و از تمامی مردم این شهر از مسلمانان و غیرمسلمانان خواسته شده برای نشان دادن مخالفت‌شان با ظلم و ستم به هر شکلی در این راهپیمایی حضور پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha