پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام نظری شاهرودی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بازارسرمایه بازار پیچیده وکلاف سردرگم هر روز با موضوع جدید است و باید زوایای پیچیده آن را با مباحث فقهی روشن کرد تا زندگی مردم از هرلحاظ اسلامی پاک باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی پیش از ظهر امروز در اولین نشست بازارسرمایه اسلامی با حضورطلاب، پژوهشگران و محققان حوزوی که در بنیاد فرهنگی امامت درقم برگزارشد، نقش بازارسرمایه درنظام مالی کشوررا بسیارتأثیرگذار دانسته و گفت: در بازارسرمایه مسائلی چون نقد و نسیه، معاملات واقعی و اعتباری قابل بحث است. در بازارسرمایه فردی درعالم واقع صدمیلیون بشکه ولی درعالم اعتباراز آن صد میلیون، تعبیر به 400 میلیون بشکه می شود مورد معامله قرارمی دهد و در فقه ازاین مسئله به عنوان نقد و نسیه نام برده می شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در بسیاری از معاملات مانند قرارداد بیع، رگه هایی ازبهره در آن وجود دارد، و نمی توان جدایی از بهره آن را دید،افزود: ازخصوصیات بهره این است که ریسک آن صفر ولی دارای منفعت است.

وی بابیان اینکه معاملات اعتباری ازمباحث پیچیده درمعاملات است و هر روز شاهد اعتباری جدید در دنیای معاملات هستیم، افزود: بازارسرمایه درایران به پایه های بازار و بانک وابسته است و بازار بانک بیشتر توانسته سرمایه ها را جذب کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان اینکه مباحث فقهی رابطه مستقیم بابحث سرمایه دارد و اگر مباحث فقهی را وارد بازار سرمایه نکنیم، قطعا دچار شبهاتی درعرصه معامله خواهیم شد، عنوان کرد: بازارسرمایه بازار پیچیده و کلاف سردرگم هر روز با موضوع جدیداست و باید زوایای پیچیده آن را با مباحث فقهی روشن کرد تا زندگی مردم از هرلحاظ اسلامی پاک باشد.

رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه افزود: اگر مباحث فقهی را رها کردیم و بازار بورس را به حال خود واگذار نمودیم،  مانند سایر کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، مالزی و هند، باعث فاصله گرفتن مباحث اعتباری می شود و درنهایت کار به جایی می رسد که درآمد و گردش سرمایه باشد، اما بحث واقعی وجود نداشته باشد درحقیقت ممکن تولیدی نباشد و گردشی باشد وهمین خود مشکلاتی را ایجاد می کند ودرواقع مباحث فقهی جلوی پیشروی اعتباری شدن را می گیرد ونمی گذارد تنهایی به حرکت  ادامه دهد.

وی عنوان کرد: باید سرمایه ممکن در بازار سرمایه وارد شود، حتی سود بیاورد، ولی بدون پشتوانه به بحث واقعی؛ برکت مباحث فقهی این است اجازه نمی دهد سرمایه اعتباری به تنهایی پیش رود وصرفا سودی کند، بلکه درعالم واقع هم ملزم می کند آن سرمایه گام به گام با عالم اعتبار پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی افزود: اگربازار بورس به صورت شرعی توسعه داده شود، قطعا بانک هم به تنهایی میدان دارد سرمایه نخواهد بود، و دراقتصاد کشور بسیاراثرگذارو  شاهد تحولات اساسی هم خواهیم بود چون بازار بورس مبتنی بر مباحث فقهی است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بابیان اینکه بانک خلق پول می کند واگرمبتنی برمباحث فقهی نباشد و فاصله بگیرد دچار مشکل اعتباری منهای واقعی خواهیم شد و آن وقت ضررها بیشترمی شود گفت: فقهی باعث می شود هر پولی خلق می شود تولید هم درواقع ارائه شود، کارگرهم مشغول کارمی شود و شغلها هم رواج خواهد داشت وتولید کشورهم رشد داشته باشد وباعث شکوفایی اقتصاد وجلوی بسیاری از ضررها را می گیرد.

وی عنوان کرد:اگر دراروپا مشکلاتی پولی پیش آمد، دلیل اصلی آن این بودکه عالم اعتبارکه همان حباب است شکل گرفت که اصلا ربطی با عالم واقعی نداشت وباترکیدن حباب ها چالشی اقتصاد در اروپا نمایان شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی افزود: نمونه از بحث فقهی این است که چرا قمارحرام است، وقتی دونفرمی نشینند و بازی می کنند، چرا این قمار می شود چون برد و باخت در آن وجود دارد و سرمایه ازآن بیرون نمی آید و در بخش دیگرا سلام معتقد است معاملات طلا و نقره نقد باشد، نسیه معامله باطل است چون اگرغیر این باشد بازسرمایه ازآن بیرون نمی آید.

رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه بابیان اینکه فقه تنها حکم صادر می کند و چرایی را پاسخ نمی دهد، گفت: فقه گردش سرمایه را می خواهد و همه قراردادها را معطوف به دو بخش واقعی و اعتبارمی کند.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha