سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
فقه القلوب

حوزه/ نشست علمی «فقه القلوب» با حضور جمعی از صاحب نظران ، اساتید و طلاب و فضلای حوزه علمیه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دبیر علمی این نشست در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه در سخنانی اظهارداشت: معنویت از آن دست مسایلی است که در دوره ما بسیار مهم است و روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.

محسن یوسفی‌کیا با بیان اینکه سازمان و نهادهای زیادی در این عرصه برای رهاکردن بشر از بحران معنوی فعالیت دارند تصریح کرد: تا امروز آنچه بیشتر به این عرصه پرداخته شده در سطوحی از عرفان بوده و ابعاد فقهی و کلامی و ... آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است ضمن اینکه فعالیت‌های علمی در این عرصه بیشتر جنبه انفعالی در برابر جنبش های معنوی نوظهور بوده است.

یوسفی‌کیا بیان کرد: کسانی مانند حجت‌الاسلام مظاهری‌سیف علاوه بر کارهای سلبی به کارهای ایجابی هم پرداخته است و از جمله مقاله‌ای با عنوان فقه الاخلاق دارند که مورد ارجاع طلاب و محققان است همچنین آثاری در مورد معنویت از دید مقام معظم رهبری و رمان راز فرشتگان از کارهای ایشان است.

وی با اشاره به ایجاد گروه معنویت در ذیل انجمن اخلاق تصریح کرد: یکی از حلقات این گروه، فقه القلوب است که مطالبی در سلسله نشست‌هایی برگزار خواهد شد و این نشست نیز پیش درآمدی بر سایر مباحث است.

دبیر علمی نشست در مورد ضرورت این موضوع بیان کرد: اگر طبق فرمایش رهبری بخواهیم در مسیر تمدن اسلامی حرکت کنیم نیازمند نظام معنوی و اخلاقی هستیم، لذا مستلزم بررسی مناسبات فقه و معنویت هستیم که باید از سوی فقها مورد بحث قرار گیرد و مبانی آن نیز منقح شود.

همچنین حجت‌الاسلام  مظاهری سیف در سخنانی پرداختن به فقه قلوب را واجب دانست و مویداتی از قرآن کریم و سخنان بزرگان برای آن ذکر کرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha