شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
وبینار زنان، علم‌آموزی و اشتغال از نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی

حوزه/ وبینار «زنان، علم‌آموزی و اشتغال از نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی» به همت مطالعات زنان دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در ابتدای این نشست دکتر سید محمد حسین چاوشیان مدیر دوره مطالعات زنان دانشگاه مجازی المصطفی، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص علم آموزی و اشتغال زنان در جامعه، به اهمیت برگزاری وبینارهای علمی فرهنگی پرداخت و  گفت:  امروزه پرسش های فراوانی درباره اشتغال و حضور زنان در جامعه مطرح می شود که نیازمند پاسخ های عالمانه برای حل مشکل اشتغال زنان می باشد از اینرو برگزاری سلسله نشست های علمی با حضور اساتید و نخبگان حوزوی بستر مناسبی برای بررسی مسایل فقهی و اخلاقی مربوط به اشتغال زنان می باشد.

وی در ادامه با استناد به فرمایشات امام خمینی(ره) پیرامون علم آموزی و حضور زنان در جامعه گفت: از نگاه امام خمینی، زنان نیز همچون مردان باید هم در میدان تحصیل و هم در میدان دفاع از اسلام مجاهدت نمایند تا بتوانند ضمن دفاع شایسته از حریم شخصی زنان، چهره مناسبی از زن مسلمان در جامعه ارائه دهند.

در ادامه دکتر توفیق اسد اف رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی به بررسی مقایسه رویکردهای فلاسفه غربی و اسلامی نسبت به جایگاه زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: در نگاه فیلسوفان غربی همچون سقراط و ارسطو زنان از منزلت و شخصیت اجتماعی برخوردار نبودند و صرفا نگاه ابزاری به زنان حاکم بوده است. اما در نگاه فلاسفه اسلامی همچون امام خمینی (ره)و آیت الله العظمی جوادی آملی، زنان دارای ارزش و اعتبار هستند و تفاوتی درانسانیت میان زنان و مردان وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروزه نیز در جامعه غربی بزرگترین ظلم ها را به بهانه اشتغال و کارآفرینی به زنان وارد می کنند در حالی که بسیاری از شغل ها که امروزه برای زنان درنظرگرفته شده است با روحیات و ویژگی های فيزيولوژيک آنان سازگاری ندارد.

سپس،حجت الاسلام و المسلمین علی پاکبور عضو هیات علمی دانشکده اخلاق و تربیت دانشگاه مجازی المصطفی ساحت های گوناگون علم آموزی و اشتغال زنان را از نگاه اخلاق اسلامی مورد بررسی قرار داد و گفت: مراد ما از نگاه اخلاقی در اینجا همه افعال انسانی است که قابلیت مدح و ذم دارند از جمله علم آموزی و اشتغال زنان که در ارزش گذاری اخلاقی  بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 وی در ادامه با اشاره به عدم تفاوت زن و مرد در آفرینش و معیار ارزش گذاری از نگاه اخلاق اسلامی در قرآن کریم افزود: براساس آیه13 سوره مبارکه حجرات در انسان شناسی قرآنی، زن و مرد از جهت رسیدن به ارزش های والای اخلاقی مساوی هستند و هر فردی فارغ از زن یا مرد بودن قابلیت کسب ارزش های اخلاقی در محیط اجتماعی را دارد.

در پایان این نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین امیر امینی رئیس دانشکده فقه و حقوق دانشگاه مجازی المصطفی به اهمیت تحصیل و کسب معرفت در آموزه های اسلامی اشاره کرد و گفت: علم آموزی در اسلام فارغ از نگاه جنسیتی می باشد و کسب علم و دانش بعنوان فریضه برای مردان و زنان به صورت یکسان در نظر گرفته شده است. وی همچنین با اشاره به اشتغال زنان در نگاه اسلامی گفت: در اصل حضور و مشارکت  زنان در مسایل اقتصادی و اشتغال منعی وجود دارد و همانطوری که حضرت خدیجه سلام الله علیها در  صدر اسلام  به مسایل اقتصادی اشتغال داشتند، امروزه نیز زنان مسلمان می توانند برای اشتغال وکسب درآمد به شرط رعایت موازین دینی و شرعی در جامعه حضور داشته باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha