جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شورای پژوهشی استان کرمانشاه

حوزه/ در جلسه شورای پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه بر ضورت توجه به آموزش پژوهش محور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، جلسه شورای پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه با حضور مدیر و برخی نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و اساتید خبره پژوهشی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا شائق، با بیان اینکه حال عمومی پژوهش در کشور مساعد نیست، اظهار داشت: در سال 95، تنها 1.1 درصد از کل بودجه کل کشور سهم پژوهش بوده است. سرانه پژوهش در کشور های توسعه یافته به ازای هر یک میلیون نفر 1000 نفر پژوهشگر می باشد، در حالی که ما در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 700 پژوهشگر داریم. که بخشی از این تعداد نیز مربوط به مقاله سازی و پایان نامه سازی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهیم پژوهش اتفاق بیافتند، باید توأم با آموزش رخ دهد. یعنی استادی که به آموزش مشغول است. اگر نگاه پژوهشی نداشته باشد، نمی تواند دانشجویش را به سمت پژوهش ترغیب کند.

وی عنوان کرد: باید طرح جامعی را در نظر بگیریم که آموزش زمینه ساز پژوهش شود. همچنین نیاز است برخی مهارت های مطالعه از همان پایه اول به طلاب آموزش داده شود. و بیاموزند که چگونه مطالعه کنند که در کار های پژوهشی فشار به آن ها نیاید.

دکتر شائق در پایان ابراز داشت: در اهمیت پژوهش نقلی از امام خمینی (ره) شنیدم که فرموده بودند: با سواد کسی نیست که هر سوالی از او پرسیدند جوابش را بداند. بلکه کسی است که از او هر سؤالی پرسیدند بداند پاسخش را از کجا می تواند بیابد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام الهوردی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: مقوله آموزش پژوهش محور بسیار مهم است، به طور مثال به ازای هر درسی که فرد می‌خواند باید بخشی از نمره به کار پژوهشی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت پژوهش نیاز به اقداماتی اورژانسی داریم، گفت: باید دو برنامه داشته باشیم. یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت. که در برنامه کوتاه مدت باید تعدادی از مدرسین در حوزه پژوهش آموزشهای لازم را ببینند و فعال شوند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد افزود: در برنامه بلند مدت بایستی برای طلاب طرح ریزی و اقدام صورت بگیرد. یکی از اقدامات در این حوزه آموزش شیوه پژوهش است. چون همین که طلبه شیوه آن را یاد گرفت می توانند به پژوهش و تحقیق بپردازد.

حجت الاسلام الهوردی با بیان اینکه امروز یکی از ضروری و لازم ترین مهارت برای روحانیان کار با رایانه است. عنوان کرد: هم باید سخت افزار های لازم مانند سیستم های رایانه ای، دسترسی به اینترنت، نرم افزار های جستجوگر در روایات مانند نرم افزار نور و... برای طلاب در حوزه تهیه شود و هم بایستی مهارت استفاده از روی آن را باید به طلاب آموخت.

حجت الاسلام صادق ایرانی، مدیر حوزه علمیه کرمانشاه هم با تأکید بر اصالت کیفیت بر کمیت، اظهار داشت: بهتر است اگر کسی می‌خواهد در روانشناسی متخصص شود مجتهد روانشناس شود و یا اگر در تاریخ صاحب تخصص می شود مجتهد تاریخ­دان باشد.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه با اشاره به تجربه مؤسسه امام خمینی (ره) در قم عنوان کرد: ورود مجتهدین به سایر رشته های علوم لازمه تولید علوم اسلامی است. گرچه به این شکل کار دشوارتر است اما نیاز امروز ما می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha