جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از منشور تربیت طلبه عصر انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز پنج

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه عصر انقلاب و بیدار و آگاه، حوزه ای است که زمان شناس بوده؛ به عمق تاریخ توجه داشته و کار او اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی  پیش از ظهرامروز در مراسم رونمایی از منشور تربیت طلبه عصر انقلاب اسلامی مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد پنج اظهار داشت: اختلاف مواضع انسان ها و اشخاص متعارف در حوادث و وقایع گوناگون به دو عامل «تفاوت نگاه، دید، علاقه و سلیقه» و «تفاوت محیط و شرایط انسان ها» بر می گردد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هنگامی که بخواهیم در موضوع مذکور به معصومین(ع) پرداخته و تحلیل کنیم، قصه متفاوت است؛ چراکه عامل نخست (تفاوت نگاه، دید و ...) در این بزرگان نزدیک به صفر است؛ چراکه آنان نور واحد می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: تفاوت شرایط و عملکرد امامان معصوم(ع) به تفاوت خود آنان بر نمی گردد؛ بلکه تفاوت به عامل دوم که تفاوت محیط و شرایط زمانه است، بر  می گردد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در قصه عاشورا و قیام سالار شهیدان باید به این نکته توجه داشته باشیم که عاشورا حرکتی کاملا تمدنی و در یک نقطه عطف بسیار ویژه قرار داشت؛ اصل قصه عاشورا آن است که منطقی در اسلام به نام منطق اموی ظهور پیدا کرد و تمام ابزارهای قدرت را آرام آرام به دست گرفت و بدون تردید اگر آن منطق بر اسلام حاکم می شد، قصه اسلام متفاوت با امروز بود.

وی اظهار داشت: حوزه نفوذ عاشورا فراتر از حوزه تشیع است؛ چراکه تمام اسلام از عاشورا متأثر شد؛ آنچه امام حسین(ع) انجام داد، تبدیل نگاه اموی به تبدیل نگاه حسینی بود.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: از نکات قابل توجه در عاشورا، اندیشیدن تمهیدات برای ماندگاری این نهضت در مقابل خطرات بود؛ چراکه باید تغییرات گسترده ای را انجام و حرکتی در مقابل قدرتی مسلط می بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: «محو و فراموشی در تاریخ» و «هضم و تحریف در جریان های مخالف و افکار انحرافی» دو آسیب پیش روی نهضت عاشورا بود که با تدبیرهای گوناگون با این آسیب ها مقابله شد و البته امروز نیز این آسیب ها وجود دارد.  

وی تصریح کرد: آسیب دیگری هم که می توان برای این نهضت بیان کرد، آن است که عاشورا به عنوان انقلاب اصیل و خالص در دست اندازهایی بیافتد که با این نهضت فاصله های بسیاری دارد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: نگاه راهبردی امام حسین(ع) برای عدم تحریف عاشورا، تعریف برنامه ای برای پسا عاشورا بود تا در هضم و فراموشی قرار نگیرد؛ چراکه یک پدیده اجتماعی زمانی می تواند اثرگذار باشد که در درون آن ماندگاری و پیام رسانی قرار بگیرد؛ به همین دلیل امام حسین(ع) به نحوی برنامه ریزی کرد تا شهادت او منفعلانه نباشد؛ بلکه شهادتی فعال، جانسوز و فراگیر شود.

وی اظهار داشت: شهادت در عاشورا دارای ممیزه هایی است که با دیگر شهادت ها متفاوت است؛ چراکه شهادتی محاسبه شده و استقبال شده است؛ شهادتی است که نگاه تمدنی اسلام را تعریف کرده و جریان دهد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: بخش دیگر نهضت عاشورا، قهرمانی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در پیام رسانی است و این مسئله نیز از برنامه های تعریف شده امام حسین(ع) برای پسا عاشورا بوده است؛ چراکه در ظاهر همه به أبی عبدالله(ع) انتقاد داشتند که چرا زن و بچه را به همراه می برید؛ اما حضور خانواده نیز از برنامه های این امام همام بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در زندگی امام سجاد(ع) چند نکته بسیار بارز است که پساعاشورا یکی از این نکات مهم است؛ حضور در مجلس عبیدالله به ظاهر اسارت خاندان اهل بیت(ع) را نشان می دهد؛ اما در واقع نشان دهنده اسارت دشمنان است.

رئیس المصطفی تصریح کرد: گریه های امام سجاد(ع) پس از نهضت عاشورا در صحنه های گوناگون، گریه ای سیاسی است تا عاشورا در ذهن همگان حذف نشود؛ جلوگیری از محو عاشورا در تاریخ به وسیله امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) اتفاق افتاده است.

امام جمعه قم بیان داشت: «عدم مصادره عاشورا» و «عدم قرارگیری در مسیر غلط» نیز از دیگر برنامه ریزی های پیشوای چهارم شیعیان در پساعاشورا بوده است.

آیت الله اعرافی با بیان این مطلب که صحیفه سجادیه منطق تمام اسلام است، اظهار داشت: دعا از ادبیات خاصی برخوردار است که تجلی گاه عارفانه و عاشقانه انسان با حضرت حق است؛ اما دعا در ادبیات امام سجاد(ع) وارد فاز جدیدی شده و بسط و گسترش مناسبی پیدا کرد؛ دعای امام زین العابدین(ع) تفاوت هایی همچون «تبدیل رابطه معمولی به منطق و ظرفی بزرگ برای تمام معارف اسلام»، «تبدیل دعا به ابزاری برای فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فکری و اخلاقی» و ... داشته است.

وی ابراز داشت: حوزه عصر انقلاب و بیدار و آگاه، حوزه ای است که زمان شناس بوده؛ به عمق تاریخ توجه داشته و کار او اثرگذار باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: با ورق به تاریخ یک هزار و 400 ساله حوزه های علمیه مشاهده خواهیم کرد که کارهای بزرگی از سوی بزرگان انجام شده که واقعا ماندگار است؛ البته بزرگانی نیز داشته ایم که می توانستند کارهایی انجام دهند؛ اما انجام نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید انسان هایی در حوزه تربیت شوند که نگاه جامع و عمیق داشته و در بزنگاه ها کاری بزرگ انجام دهند.

امام جمعه قم بیان داشت: نگاه های مناسبی در مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد پنجم وجود دارد که قابل پسند است؛ این مدرسه علمیه، یکی از نقاط امید و الگوهای الهام بخش است که خوشبختانه از مدیر، اساتید و طلاب خوبی برخوردار و برنامه های مناسبی در آن به انجام رسیده است.

رئیس المصطفی اظهار داشت: باید مناسب با ترازی که رهبر معظم انقلاب برای حوزه های علمیه می پسندند، حرکت کرده و درس را أمری حاشیه ای ندانیم؛ بلکه با تلاش زیاد در این مسیر قدم برداریم.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: امروز نیازها بسیار زیاد بوده و وظیفه قطعی طلاب است که متناسب با نیازهای روز جامعه به تحصیل پرداخته و پاسخگو باشند.

وی اظهار داشت: انسان هایی در حوزه موفق خواهند شد که از خود عبور کنند؛ ما نباید آخوندی شویم که اسیر نام، نشان، لقب، تعارف، پول و مقام شویم؛ فداکاری و گذشت برای دستیابی به اهداف از مهمترین مسائل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha