پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گردهمایی روحانیون و مبلّغان منطقه آلمان و هلند

حوزه/ دوازدهمین گردهمایی روحانیون و مبلّغین منطقه آلمان و هلند با موضوع « آموزش دینی خانواده و جوانان در مراکز اسلامی اروپا » با حضور بیش از ۶۰ نفر از علما و مبلغان شیعه مقیم آلمان و هلند در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دوازدهمین گردهمایی روحانیون و مبلّغین منطقه آلمان و هلند با موضوع « آموزش دینی خانواده و جوانان در مراکز اسلامی اروپا » همزمان با مراسم آغاز پنجمین سال تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ آلمان و افتتاح ساختمان اختصاصی آن، با حضور بیش از 60 نفر از علماء و مبلغین شیعه مقیم آلمان و هلند در تاریخ 14 اکتبر 2017 در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید و با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

الذينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا     (الاحزاب ۳۹)

بیانیه پایانی گردهمایی روحانیون و مبلّغین منطقه آلمان، هلند

23 محرّم 1439  (14 اکتبر 2017)

پس از اقامه مجالس باشکوه دهه محرّم در سراسر منطقه و در آستانه اربعین حسینی بار دگر گرد هم آمدیم تا با ارج گذاشتن به حضور گسترده و بی سابقه مؤمنین در مراسم بزرگداشت حرکت حماسی و معنا دار حضرت سید الشهدا علیه السلام، بر وظیفه ذاتی روحانیت در راستای آگاهی بخشی دینی و بازسازی معنوی و اخلاقی و توجّه به نقش تربیتی علمای دین به ویژه نسبت به نسل جوان مسلمان اروپایی تأکید نماییم؛ چرا که معتقدیم امروز در سرزمین غرب، ضرورت رساندن پیام انبیا و استمرار جریان امامت و ولایت در گستره زمین و زمان برای معرفت و شناخت صحیح و عمیق بر عهده روحانیت اصیل اسلام است.

لذا بدین وسیله اعلام می داریم:

1ـ در باور ما امام حسین علیه السلام آموزگار حریّت و آزادگی، محبّت، دانایی، معنویت، عرفان، اخلاق و ایثار است و معرّفی عالمانه شخصیت و حرکت منطقی آن بزرگوار به زبان ها و بیان های مختلف و از زوایای گوناگون برای مسلمانان و غیر مسلمانان همواره یک اولویت است. به یقین، تبیین دیدگاه های صحیح و عقلانی قرآن و اهل البیت علیهم السلام از یک سو و نقد دیدگاه های انحرافی و جریان های تکفیری و جهادی و نیز نقد جریان غلوّ و تحریف از سوی دیگر، از اهم روشنگری­هاست.

2ـ پیام محرّم و صفر عزّتمندی و زندگی پاک و شرافتمندانه است. از این رو، مواردی چون اسلام ستیزی رسانه ای، موج اسلام هراسی و مسلمان ستیزی برخی از احزاب، اظهار نظرهای غیرتخصّصی در مسائل دینی، تأسیس و تقویت و رسانه ای کردن حرکت ها و مراکز مشکوک و منحرف، به اسم دین و مواردی از این قبیل که امروزه در راستای عزت شکنی مسلمانان به صورت زیرکانه دنبال می گردد، از چشم بصیر مسلمانان و علمای اسلام دور نیست و در یک جامعه آزاد، از نظر ما فاقد توجیه و ناهمگن می باشد. از این رو همچون گذشته تاکید می کنیم جامعه اروپایی باید بر عزّت انسانی و دینی مسلمانان صحّه گذارد چرا که بی شک حضور مسلمانان در اروپا یک حقیقت و یک فرصت تاریخی ارزشمند برای این قاره است و برقراری تعامل صحیح دولتها  با مراکز اسلامی، کمک بزرگی به برقراری امنیت در جامعه خواهد بود.

3- با توجه به هجمه مافیای رسانه ای نسبت به آموزه های دینی و پیامدهای نامطلوب آن باید آموزش دینی در فضای مجازی خصوصا برای نسل جوان با شیوه های کار آمد جدّی گرفته شود تا مفاهیم عمیق و جامع اسلام به درستی آموزش داده شود و نیز به پرسشهای مطرح شده خصوصا نسل جوان جامعه، پاسخ صحیح داده شود. بی شک این ارتباط علمی و معنوی با نسل پرسشگر زمینه روشنگری و بیداری را فراهم خواهد ساخت و آنها را از آسیب های احتمالی مصون و محفوظ نگه خواهد داشت.

4ـ  امامت و ولایت امان امت و مایه نظام ملّت اسلام است و لذا بر اساس تأکید مراجع معظم تقلید، باید به مراسمات محرّم و صفر به عنوان الگو و زمینه ای برای تقویت وحدت بین امتّ اسلام نگریسته شود. از این رو هر نوع عمل تفرقه افکنانه و فرقه ای به مسأله بزرگداشت محرم و صفر ناصحیح و مردود است و هر گونه اختلاف افکنی و دامن زدن به نزاع های مذهبی و اختلافات سلیقه ای با مدیریت پنهان دشمنان اسلام و بدخواهان مسلمین تلقی می شود که باید در برابر آن هوشیارانه عمل نمود.

5ـ  از آنجا که حفظ حقوق شهروندی عموم ملّت به ویژه علمای اسلام و شؤونات آنان در هر جای عالم که زندگی کنند بر عهده دولت های آن منطقه است، بار دیگر مراتب تأسف و اعتراض شدید خود را نسبت به ظلم و ستم حاکمان بحرین، عربستان و میانمار اعلام داشته و بر لزوم احقاق حقوق شهروندی عالمان بزرگوار جناب آیت الله شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی پای می فشریم.

6ـ با توجه به اینکه غایت تبلیغ، تربیت استعدادهای بشری و خصوصا نسل جوان است، مبلغان دینی که به رسالت مهم تبیین و تفسیر آموزه های دینی می پردازند، باید به سلاح علم و عمل آراسته باشند و با رفتار و عمل و اخلاق خود به این نکته مهم تربیتی توجه داشته باشند تا به نحو شایسته تر در تربیت نیروهای مستعد به وظیفه الهی در رسالت دینی خود عمل نمایند.

7ـ مرجعیت شیعه ضامن عقلانیت و اعتدال در امر مهم دین است و از این رو بر تبعیت خود از مراجع معظم تقلید و ولایت تاکید می ورزیم، چنان که مراتب تقدیر خود را از مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان مرکز دیرپای شیعه در قلب اروپای مرکزی، به ویژه امام محترم مرکز اسلامی هامبورگ که بار دیگر زمینه این گردهمایی را فراهم ساختند اعلام می نماییم.

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha