جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه/ گفت وگوی پیرامونی برای رسیدن به تفاهم حداکثری بین حوزه و دانشگاه یکی از امور ضروری برای انتقال مباحث دینی و بین الادیانی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز درآئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که درسالن اجتماعات این دانشگاه در قم برگزار شد با بیان این که  امید است این مراکز علمی و دینی بیش از گذشته درجامعه اثر گذار باشند و بتوانند به  فعالیت علمی بپردازند گفت: درباره ادیان و مذاهب مباحث زیاد وجود دارد؛ گفت وگوی پیرامونی برای رسیدن به تفاهم حداکثری بین حوزه و دانشگاه  یکی از آن امور ضروری برای انتقال مباحث دینی و بین الادیانی است.
مدیر حوزه های علمیه بابیان اینکه در قضیه پلولاریزم  طیفی از نظرات در مورد ادیان قابل بررسی است که بعضی ازآنها مشکلاتی هم در خود دارد و بعضی از آنها قابل حل وبرطرف کردن است گفت: پلولاریزم معرفتی قابل پذیرش نیست؛ چون معتقدند که سلب ادیان یک چیز است و دیگران خارج است؛ این نگاهی است که قابل خدشه است واشکالاتی دارد.
آیت الله اعرافی بابیان اینکه سطح دوم پلولاریزم ادیانی و ارتباطی است که دارای حقایقی است و قطعا در بخش اول همه مفرقات را نمی شد جدا کرد و یا مهم دانست گفت: اما دربخش ارتباطی مباحثی است که قابل بحث است و حتی مرکز علمی مانند حوزه نیز لازم است در صدد توسعه مرزهای دانش علمی  و ارتباطی و تعاملاتی باشد و لازم است به توسعه و راه اندازی فقه و در ابواب مختلف  تعاملات میان دینی، مذهبی و انسانی و ادیانی به عنوان اخلاق پرداخته شود.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: اگر بتوانیم در کتاب های فقهی درکنار دیگر مباحث، عناوین اخلاقی، میان دینی و میان مذهبی و بین الادیانی قرارداده و حتی پرداخته  و هدف گذاری شود، قطعا می توان شاهد تحولات خوبی درعرصه ادیان و مذاهب و تعاملات آنها باشیم. 
امام جمعه قم گفت:هدف ایجاد روابط اجتماعی است و اگر فقه با ابزار دقیق اجتهادی به این مباحث بپردازد، بابی نو در فقه گشوده خواهد شد، زیرا معتقدیم فقه غنی داریم و حتی آیات و روایات دراین رابطه هست ولی باید توسعه یابد تا همه مسائل به درستی حل و فصل شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: لازم است دانشگاه در حوزه فقه میان فردی، اجتماعی، دینی و درونی مذاهب و اخلاق طراحی های صورت دهد تا سایر مباحث تعاملات بین الادیانی مشخص شود.
آیت الله اعرافی گفت: اگر این قدم برداشته شود، سطح تعاملات پلولاریزم راهگشا خواهد بود و می توان در سطح ارتباط بین دول قدمهایی برداشت.

امام جمعه قم افزود: باید در فقه و اخلاق، حوزه های جدید بین الادیانی، مذهبی، اجتماعی، تعاملات انسانی و ادیان  ابراهیمی راه اندازی شود؛ اگراین قدم برداشته شود، قطعا درهمه فقه ها به نظامی خواهیم رسید و حتی می توان درذیل آن به گفت وگو پرداخت؛ بنابراین این نقشه راه است که ترسیم شده و باید دراین مسیر حرکت کرد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: فقه، گفت وگو را تکلیف و اهداف و مسیر و رسالتها را مشخص می کند؛ وقتی ادیان را درهر سطحی مطالعه کنیم به ممیزات وتفرقات خواهیم رسید؛ بهر حال درحوزه مشترکات، ادیان ابراهیمی درمبارزه با شرک و حقوق مشترک و فلسفه کارهای زیادی  وجود دارد و نیازبه صورت بندی نظامات جدید  است که اگر کارشود، بسیار راه گشاه است؛ بنابراین نباید مورد غفلت قرار داد.
آیت الله اعرافی گفت: اگر می خواهیم پیشرفت علمی داشته باشیم، باید توجه ویژه به علم فلسفه و اصولی کنیم همان طورکه درحوزه این گونه است، حتی لازم است زیرساخت های لازم را در عرصه اصولی و فلسفی فراهم و توسعه داد.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: درشرایطی قرار داریم که در دنیای اسلام شاهد قرائت های مختلف از اسلام هستیم؛ از جمله آن اسلام غیر سیاسی و کمتر جهادی و انقلابی؛ دیگری اسلام خشونت و داعشی وآخری اسلام ناب است و دراین اسلام ناب همه چیز تعریف شده است، ولی نیاز به کارهای بیشتری دارد.
عضو جامعه مدرسین افزود: اسلام ناب مفروضاتی دارد، ولی باید در مقام ترویج و اشاعه کارهای جدّی تری کرد و حتی  در قم که از مجموعه های علمی مانند حوزه و دانشگاهی و دارای جامعه علمی خوب و ترکیب قومی و مذهبی از کشورهای مختلف است و نشان دهنده اهمیت این شهر است، انتظار جدی می رود درعرصه ترویج اسلام ناب قدم های جدی بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha