سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ، امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه برای توسعه نیازمند وقف هستند، گفت: از همان ابتدا حوزه‌های علمیه با کمک‌های مردمی تأسیس شدند و وابسته به دولت‌ها نبوده‌اند، هرچند که دولت‌ها در برخی مواقع کمک کرده‌اند، اما می‌توان با ثبت وقف‌های جدید در این زمینه، برای توسعه حوزه‌ها تلاش کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اینکه در آستانه دهه وقف قرار داریم، اظهار داشت: در حال حاضر باید ثبت وقف با نیاتی ازجمله کمک به حوزه علمیه، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی و احداث کتابخانه صورت گیرد؛ زیرا این موارد جزء نیازهای روز جامعه هستند.

وی با تأکید بر ثبت موقوفات جدید با نیت نیازهای روز جامعه افزود: توسعه فعالیت‌های حوزه علمیه نیاز به کمک خیران دارد و وقف‌های جدید نیز می‌تواند به این سمت سوق داده شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه برای توسعه نیازمند وقف هستند، گفت: از همان ابتدا حوزه‌های علمیه با کمک‌های مردمی تأسیس شدند و وابسته به دولت‌ها نبوده‌اند، هرچند که دولت‌ها در برخی مواقع کمک کرده‌اند اما می‌توان با ثبت وقف‌های جدید در این زمینه، برای توسعه حوزه‌های علمیه تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه وقف در بالندگی فرهنگی جامعه مؤثر است، اظهار داشت: کارایی وقف در فرهنگ بسیار زیاد است و وقف می‌تواند فرهنگ عمومی جامعه اسلامی را اصلاح‌کرده و به آن جهت مناسب بدهد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه فردی که مال خود را در راه خدا وقف می‌کند آن مال باقیات و صالحات می‌شود، افزود: مال موقوفه تقسیم‌شدنی نیست و تا وقتی که موقوفه باشد ثواب آن برای واقف واریز می‌شود بدون اینکه از ثواب دیگران چیزی کم شود.

وی تصریح کرد: ارزش وقف هم‌تراز شهادت است، خداوند مقام عنداللهی را به شهید داده و به مال موقوفه هم همین ارزش داده شده است.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه وقف سرمایه مهم انسانی و مردمی است، بیان داشت: سرمایه‌های دولت فرازوفرود دارند اما سرمایه‌های مردمی همواره باقی است.

وی وقف را سنت حسنه پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: نخستین وقف تاریخ اسلام در 28 صفر به دست پیامبر(ص) رقم خورد و ملکی که یهودی‌ها به ایشان داده بودند را وقف فقرا و نیازمندان کرد و بعد از پیامبر(ص)، امام علی (ع) باغ، نهال، قنات و درخت را وقف برای شیعیان و مسلمان قرار داد و پس از پیامبر نیز نخستین فردی که متولی وقف شد امام حسن مجتبی(ع) بود.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه وقف در بالندگی فرهنگ تشیع و فرهنگ عمومی اثرگذار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وقف فرهنگ عمومی جامعه را اصلاح می‌کند، در این راستا باید وقف‌ها به نحوی انجام شود که مطابق با نیاز جامعه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مخمد IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    0 0
    جناب یعقوبی باسلام واحترام من طلبه 42 سال قبل مدرسه مرحوم مجتهدی هستم در سفری به سرعین اردبیل در اطراف آستارا مهمان خانواده ای شدیم که نصف خانه خودرا به مسافرین اجاره میدادند از کسب وکار سوال شد جواب دادند اینجا فقط برای حوزه ومداحی استخدام میکنند وبعضا افراد بیکار و معتاد هم شرکت میکنند میخواستم بگویم حوزه ها بیش از حد توسعه کمی یافتند واتفاقا حرمت روحانیت را شکستند کدام علامه طباطبایی وکدام مطهری کدام شیخ مفید وانصاری و سید مرتضی و رضی محصول حوزه توسعه یافته بعد از انقلاب بوده است حوزه دوتا کار اساسی بایستی بکند 1 به نحو آشکاری از کسانی که تحت عنوان مرجعیت باعث اختلاف بین مسلمین میشوند تبری بجوید و اینگونه افراد خلع لباس شوند 2 فقط به کیفیت توجه شود یک مطهری برای حوزه و اسلام بهتراز صد هزار نفری است که از سر بیکاری طلبه میشوند