پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نسخ

حوزه/ مسئولین فرهنگی و کتابخانه ای حوزه علمیه استان اصفهان در دیدار با مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ای استان اصفهان برنگهداری مناسب نسخ خطی حوزه و ایجاد مکانی مناسب برای این مهم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی، مسئولین فرهنگی و کتابخانه ای حوزه علمیه اصفهان در نشستی با رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ای استان اصفهان، پیرامون افزایش سطح تعاملات و همکاری ها تبادل نظر کردند.

در ابتدای این دیدار که در مرکز اسناد و کتابخانه استان اصفهان برگزار شد، دکتر باقری گفت: یکی از کارهای این سازمان حفظ آثار برجسته کشور و خصوصاً استان اصفهان است و چون غالب ارگان ها و نهاد ها از ساز و کار مناسبی برای حفظ آثار خود برخوردار نیستند، معمولا باعث نابودی آثار در دراز مدت می شوند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه استان اصفهان با اشاره به سابقه این مرکز، ابراز کرد: در سال 1316سازمانی بنام آرشیو در ایران با هدف حفظ و صیانت از هویت ملی کشورایجاد شد که هم اکنون یونسکو اسناد کشورها را به نام همان کشورها، به عنوان میراث تاریخی ثبت می کند.

باقری ادامه داد: در ایران با محدودیت های مالی و مکانی برای حفظ مناسب آثار مواجه هستیم، ولی مثلاً در کشور انگلیس موزه آثار نسخ و کتب تاریخی 3کیلومتر طول دارد که با این فضای به ظاهر بزرگ، ولی مورد ازدحام جمعیت می باشد.

وی در مورد بخشی از وظایف خود در این سازمان تاکید کرد: هر کتابی که چاپ می شود بین یک تا10نسخه به این سازمان برای آرشیو تحویل می دهند و به طور کل تمامی نشریات و اسناد در این سازمان آرشیو می گردد و بهتر است مثل دیگر استان ها، مقالات دفاع شده سطوح عالی حوزه نیز در این مکان آرشیو شود که بزودی با مسئولین حوزه مکاتبه ای دراین رابطه خواهیم داشت..

در ادامه حجج اسلام مستاجران و امیریان ، مسئولین فرهنگی معاونت تهذیب و امور کتابخانه ای حوزه علمیه اصفهان ضمن ارائه گزارشی کوتاه از روند فعالیت های کتابخانه های حوزه مدارس علمیه استان، نظرات خود را در مورد احداث مکانی برای نگهداری نسخ و آثار ارزشمند حوزه بیان داشتند.

در پایان مقرر شد مسائل فنی مربوط به احداث و شناسایی این مکان و برآورد هزینه های مورد نیاز این پروژه توسط سازمان اسناد انجام و تحویل حوزه شود تا بزودی این مکان به بهره برداری برسد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha