پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ نشست مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با موضوع منطقه آمریکای لاتین

حوزه/ در هیچ کجای حوزه علمیه مسئله آمریکای لاتین مطرح نیست . خبرگزاری حوزه و نشریه افق می‌تواند در این زمینه و در زمینه انعکاس دغدغه‌های آمریکای لاتین اثرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کمیته هم‌اندیشی بین‌المللی با موضوع منطقه آمریکای لاتین با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المرتضی(ع) ، جامعه المصطفی(ص) و اعضای فعال منطقه آمریکای لاتین در جامعه المرتضی(ع) در قم برگزار شد.

در این هم‌اندیشی، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه با تسلیت ایام سوگواری پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) گفت: باید اقتضائات آموزشی برای فعالیت در منطقه آمریکای لاتین تبیین و شناسایی شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری افزود: در زیارت اربعین مردم کشور عراق سنگ تمام می‌گذارند که شایسته است مورد الگوگیری موکب‌های ایرانی در نحوه تکریم و احترام زائران قرار گیرد.

وی با اشاره به تأثیرات و عمق اثرگذاری این راهپیمایی حماسی ادامه داد: راهپیمایی اربعین یکی از نمادهای روایاتی است که در مورد تجلی آخر الزمان واردشده است.

گزارشی از کمیته هم‌اندیشی بین‌المللی با موضوع آمریکای لاتین

مدیرعامل خبرگزاری حوزه اضافه کرد: متأسفانه نگاه مردم این منطقه نسبت به ایران را بی‌بی‌سی و دیگر کشورهای واسطه‌ای می‌سازد و اخبار و تحولات ما را  نیز، بی‌بی‌سی به گوش مردم این منطقه می‌رساند که هم‌زمان دشمن مشترک هر دو کشور و منطقه  است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری تأکید کرد: در نظام آموزشی مجموعه‌های حوزوی متون آموزشی، استاد، طلبه و نظام آموزشی دخیل بوده  که محصول این فرایند آموزشی برای بسیاری از مناطق جهان خروجی خاصی ندارد، چراکه بسیاری از متون حوزوی مربوط به جامعه شیعی یا بین المذاهبی است و رویکرد بین الادیانی در آن‌ها وجود ندارد که لازم است برای تأثیرگذاری بیشتر این مهارت‌ها  و متون در دروس حوزوی گنجانده شود؛ همچنین در نظام آموزش‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت حوزه نیز  باید محورهایی در نظر گرفته شود تا حوزه‌های علمیه برای تبلیغ و ورود در آمریکای لاتین سخن و خروجی‌های لازم را  داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ابراز کرد: منطقه آمریکای لاتین با وجود اینکه یک منطقه مسیحی نشین است، اما نگاه آن‌ها به این دین نگاه انتقادی است، چراکه دین مسیحیت در بسیاری از این کشورها تحمیلی و استعماری است و از این نظر با مسیحیت کشورهای اروپایی در پایبندی به عقاید آن تفاوت وجود دارد؛ بنابراین باید یک شناخت میدانی و درستی درباره عقاید مسیحیت در این منطقه به وجود آید تا میزان تأثیرگذاری در آن بیشتر شود.

وی تصریح کرد: یکی از شرایط مهم تأثیرگذاری در این منطقه، دیدن اقتضائات موجود در این منطقه و مواجهه مبلغین با تازه ‌مسلمانان و افراد پرسشگر درباره اسلام است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسینی کوهساری گفت: در هیچ کجای حوزه علمیه مسئله آمریکای لاتین مطرح نیست که خبرگزاری حوزه و نشریه افق می‌تواند در این زمینه و در زمینه انعکاس دغدغه‌های آمریکای لاتین اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: روند جریان‌های آمریکای لاتین به سود منطق و ادبیات شیعه است که فرصتی ارزنده را ایجاد کرده و آمریکا و اسراییل نیز در یک سراشیبی خاصی قرارگرفته، اما اگر بخواهیم آینده برای مکتب شیعه باشد باید مطالعات آینده‌پژوهی درستی برای آن فضا داشته باشیم.

نگاه جریان‌های چپ و راست آمریکای لاتین نسبت به اسلام مثبت و سازنده است

در این نشست همچنین کارشناسان مسائل آمریکای لاتین به تبیین دیدگاه های خود پیرامون مباحث این منطقه و بایسته های تعامل با کشورهای آمریکای لاتین پرداختند اهم مباحث ارائه شده به این شرح است :

در آمریکای لاتین از اوایل دهه 90 شاهد چرخشی در عرصه سیاست بوده‌ایم که سبب روی کار آمدن جریان‌های چپ شده  که عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی بود ویژگی‌های بارز آن بوده که سبب برقراری ارتباطات خوبی نیز به دلیل نزدیکی در دیدگاه‌ها و رویکردهای سیاسی با ایران شده است.

 برخی از دولت‌ها و حکومت‌های چپ منطقه آمریکای لاتین به دلیل عدم تحقق وعده‌های انتخابی  فرسایش پیداکرده و مستهلک‌شده، اما نحوه رصد اخباری که از این منطقه به دست ما می‌رسد دقیقاً همان چیزی نیست که در عرصه عمل وجود دارد و کار و ظرفیت‌هایی بالایی در تمام کشورهای منطقه آمریکای لاتین برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی وجود دارد که شایسته است حوزه‌های علمیه با یک جامع‌نگری دقیق وارد این عرصه از اقدامات تبلیغی شوند.

مدیرکل آمریکای لاتین وزارت خارجه  ادامه داد: در کشورهای این منطقه حالت دگردیسی در بین  کشورهای منطقه ادامه خواهد داشت و جریان‌های چپ در این منطقه بازهم بر  سرکار خواهند آمد بنابراین باید برنامه‌ها و اقدامات لازم را ادامه داد.

وی عنوان کرد: جریان‌های راست موجود در این کشورهای آمریکای لاتین هم از ظرفیت و توان بالای برای ورود حوزه‌ها برخوردار هستند  و انجام فعالیت‌های اسلام‌خواهی در آن‌ها بسیار باز است چراکه در کشورهای آمریکای لاتین نگاه و تصور مثبتی نسبت ایران و انقلاب اسلامی وجود دارد  و هیچ‌گونه نگاه منفی در مورد انقلاب اسلامی در این منطقه وجود ندارد.

گزارشی از کمیته هم‌اندیشی بین‌المللی با موضوع آمریکای لاتین

در برخی مقاطع روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین بسیار خوب بوده که متأسفانه پیگیری‌های لازم از مسئولان تصمیم‌ساز انجام‌نشده و 90 درصد سوختن و نابود شدن فرصت‌های ایجاد  تقصیر کم‌کاری‌های خود ما بوده است.

نفوذ  و رخنه آمریکا همواره در این منطقه وجود داشته و درصدد افزایش آن نیز برنامه‌هایی دارد اما این موارد منع یا توجیهی برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه نمی‌تواند ایجاد کند.

 یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عرصه دیپلماسی و تبلیغ در وزارت خارجه و حوزه‌های علمیه عدم زبان‌دان بودن افراد  اعزامی است و عامل زبان باید به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور اعزام مبلغ به این کشورها موردتوجه  قرار گیرد.

 مبلغان برای تأثیرگذاری بیشتر باید به زبان محلی و بومی جامعه هدف خود مسلط شود همچنین داشتن  روابط عمومی مناسب نیز یکی دیگر از شروط اساسی مبلغان در اعزام به آمریکای لاتین است.

 مردم این کشور بسیار خون گرم بوده و بسیار زود با افراد مختلف گرم می‌گیرند اما باید مبلغان دینی علاوه بر تعالیم دینی اسلامی  به آموزه‌های دینی ادیان دیگر نیز آشنا باشد تا جذابیت‌های لازم را به وجود آورد.

باید تمام جمع‌بندی‌ها و برنامه‌های مصوب نهادها برای تأثیرگذاری در این منطقه باید منطبق با شرایط و ویژگی‌ها و واقعیت‌های  این منطقه باشد تا خروجی‌های کار قابل‌توجه باشد.

هدف اصلی موسسه نسیم رحمت هم‌افزایی و همگرایی نهادهای تبلیغ بین‌الملل است

 موسسه نسیم رحمت برای  انجام کلیه امور تبلیغی در آمریکای لاتین تأسیس‌شده که امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های خوبی را درزمینهٔ تعالی فرهنگ اسلامی در این منطقه داشته باشیم.

  این موسسه زیر نظر مستقیم آیت‌الله قمی اداره می‌شود و  لازم است تا  به‌صورت متحد و هماهنگ با سایر مؤسسات و نهادهای تبلیغی اقداماتی را در این منطقه  انجام دهد.

 هدف مهم موسسه نسیم رحمت تعامل و همگرایی با تمام مؤسسات فعال برون‌مرزی فعال در تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامی است که تلاش می‌شود در آن  محسنات کار افزایش و معایب کار کمتر شود.

جای کار در این منطقه بسیار زیاد است و از این نظر یک منطقه مظلوم و مورد غفلت است که باید برای رساندن پیام اهل‌بیت اقدامات مؤثرتری انجام شود.

ضرورت واگذاری آموزش‌های تخصصی تبلیغ بین‌الملل به اقمار حوزه

باید  دروس تخصصی حوزه برای ورود به مناطق مختلف جهان به اقمار مختلف حوزه واگذار شود تا به‌صورت تخصصی و موردی آمادگی‌های لازم را برای تأثیرگذاری در این منطقه داشته باشد.

باید مبلغان عرصه‌های بین‌الملل نسبت به فرهنگ و رویکردهای کشورهای هدف آشنایی‌های کافی داشته باشند تا امکان ارتباط و تأثیرگذاری وجود داشته باشد که شرط مهم آن‌هم دیدن آموزش‌های لازم قبل از اعزام است که نهادهای مختلف حوزوی نیز آمادگی این قبیل آموزش‌ها را دارد.

گزارشی از کمیته هم‌اندیشی بین‌المللی با موضوع آمریکای لاتین

تأسیس مرکز مطالعات آمریکای لاتین حلقه گمشده حوزه در عرصه ورود به این منطقه است

در حوزه آموزش و ورود به آمریکا لاتین بزرگ‌ترین اشتباه تقلید و پیگیری روش‌ها و متدهای  آموزش در مناطق دیگر، در این منطقه است که سبب می‌شود از رقبا عقب باشیم و کارها نیز خروجی مناسبی نداشته باشند.

 قانون منع نفوذ ایران در نیمکره غربی  با هزینه یک‌میلیون دلاری آمریکا تصویب‌شده و همین قانون نیز مبانی عمل اسرائیل در این منطقه شده که سبب محدودیت‌های زیادی در اعزام مبلغان شده است.

 در عرصه اخبار آمریکای لاتین مشکل تحلیل وجود دارد که باید در وهله نخست این مشکل برطرف شود همچنین در این منطقه احمدیهِ و قادیانه گسترش و نفوذ بسیار زیادی داشته  و مدارسی هم تأسیس کرده و جذب نیرو هم می‌کند همچنین جریانات سید صادق شیرازی هم در برخی از کشورهای این منطقه چشمگیر بوده است.

 پذیرش سند 2030 در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین سبب محدودیت‌های بسیاری در کارهای تبلیغی شده که باید مطالعات کافی و دقیقی در این زمینه‌ها شود چراکه فهم دقیق و درستی از این منطقه وجود ندارد و مطالعات درستی از این منطقه وجود ندارد.

این مبلغ عرصه آمریکای لاتین  خاطرنشان کرد: متأسفانه مرکز  مطالعات آمریکای لاتین در حوزه‌های علمیه وجود ندارد درحالی‌که تمام ابعاد تأثیرگذاری و خروجی دادن فعالیت‌ها در آمریکای لاتین از رهگذر وجود چنین مرکزی می‌گذرد.

یکی از خلأهای موجود این است که اصولاً حوزه‌های علمیه تولید دانش در عرصه آمریکا لاتین وجود ندارد تا ادیان،  مردم‌شناسی و  روانشناسی مختلف مردم این کشورها استخراج و تجمیع شود تا رویکرد ورود در این منطقه را روشن سازد اما متأسفانه متولی خاصی  در این زمینه  در حوزه‌های علمیه وجود ندارد.

 باید درباره استراتژی حضور حوزه در آمریکای لاتین به یک جمع‌بندی درستی رسید تا در عرصه آموزش نیز ظرفیت‌ها و اثرگذاری‌ها مشخص شود همچنین باید در این منطقه باید از ظرفیت حوزه اسلامی شیعی استفاده کنیم.

تربیت نیروهای بومی شرط موفقیت در منطقه آمریکای لاتین است

 آمریکای لاتین در حکم حیات خلوت آمریکاست و شناخت منطقه از اسلام بسیار اندک است و مبلغان زبان‌شناسی هم در حوزه‌ها وجود ندارد و از این نظر نیز کلاف سردرگم است و به شرح وظایف همدیگر نیز توجه نداریم و به دنبال راهکار هم نیستیم.

 هیچ ضرورتی ندارد که تمام سرفصل‌های حوزه‌های علمیه در این منطقه گفته شود و نیازی هم نیست که موارد اختلافی و سخت فلسفی اسلام را در آن بیان شود همچنین حوزه نشر فرصت بسیار مناسبی است اما شرط مهم آن‌هم زبان‌دان بودن و آشنایی بافرهنگ و اقتضائات این منطقه است.

 یکی از مشکلات مهم در عدم موفقیت در این ترجمه کتاب‌های مبتنی بافرهنگ ایران و نشر آن‌ها در این کشورهاست که بسیار مخرب است و باید بر اساس فرهنگ و فکر آن‌ها به تألیف و نشر کتب پرداخت همچنین تا زمانی که از نیروهای بومی کشورها در تبلیغ استفاده نکنیم موفقیتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Alumno de Sheij IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 0
    خیلی جالب است در پایان گفته شده است موسسه نسیم رحمت برای هم افزایی با نهادهای تبلیغی در سطح بین الملل تأسیس شده است اما این سخن کاملا خلاف واقع است؛ چرا که با تاسیس این نهاد و سپردن زمام امور آن به دست یک شخص کاملا بی تجربه در مسئله آمریکای لاتین، موجب تعطیلی مراکز اسلامی در آن منطقه و همینطور در انزوا قرار دادن اسوه تبلیغ بیت اللمل حاج آقا«م.ر» که به مدت 30 سال در آرژانتین و دیگر کشورهای لاتینی نقش آفرینی می کرد, شدند. و اینکه گفتند مبلغان زبان شناس حوزوی وجود ندارد؛ به شما عزبزانی که دغدغه حضور حوزه در خارج از مرزها را دارید؛ توصیه میکنم به مرکز تربیت مبلغ آمریکای لاتین در کوچه ممتاز صفائیه که با روی کار آمدن نسیم رحمت تضعیف شد؛ سرکشی کرده و در جریان کار زبان آموزان قوی که با کار جهادی مشغول تولید علم و محتوا، ویژه آمریکای لاتین هستند؛ قرار بگیرید. ما ظرفیت بسیار بالایی در امر تبلیغ در منطقه آمریکای لاتین داریم ؛ چه از نظر طلاب زبان و فرهنگ شناس و چه از نظر پذیرش مردم آن منطقه که مستعد قبول اسلام شیعی انقلابی هستند، اما این ظرفیت ها و فرصت ها با دادن مدیریت کار به افراد نااهل در حال سوختن است. و العاقبه للمتقین شاگرد کوچک شیخ