جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسن بهاری قراملکی مدیر مدرسه علمیه حقانی قم

حوزه/ حجت الاسلام بهاری قراملکی گفت: تنها برنامه‌ریزی برای رفع نواقص هنر نیست، بلکه هنر آن است که بر اساس ظرفیت کسی که وارد حوزه شده است برنامه‌ریزی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام حسن بهاری قراملکی شب گذشته در اولین نشست مسئولان رسانه حوزه و جمعی از مدیران مدارس علمیه استان قم با بیان اینکه مسئولان باید به ظرفیت حوزه امروز توجه کنند گفت: توانایی، ظرفیت و استعدادی که طلبه امروز دارد به مراتب بیشتر از طلبه سابق است و باید بر اساس همین ظرفیت برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی بیان کرد: حوزه از نظر ساختاری و دروس در سطح حوزه زمان انقلاب و قبل از آن است و به اندازه استعداد طلبه‌های امروزی پیشرفت نکرده است.

مدیر مدرسه علمیه حقانی گفت: تنها برنامه‌ریزی برای رفع نواقص هنر نیست، بلکه هنر آن است که بر اساس ظرفیت کسی که وارد حوزه شده است برنامه‌ریزی شود.

وی در ادامه پیشنهاد داد ویژه‌نامه‌هایی توسط رسانه حوزه ایجاد شود و در این ویژه‌نامه‌ها فعالیت‌ها، طرح‌ها و خروجی طرح‌های مدارس علمیه منعکس شود.

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: حدود 200 نفر در مدرسه علمیه حقانی در سطح یک مشغول به تحصیل علوم دینی هستند و در سال جاری نیز 45 نفر در پایه یک در این مدرسه پذیرش شده‌اند.

وی بحث تربیت مدرس را یکی از طرح‌های این مدرسه عنوان کرد و گفت: 9 سال است این طرح در مدرسه اجرا می‌شود و امسال دوره دهم شروع شده است و خروجی‌های این طرح اساتیدی هستند که امروز مشغول تدریس صرف، نحو و منطق هستند.

مدیر مدرسه علمیه حقانی به طرح تربیت استاد پژوهش در مدرسه علمیه حقانی اشاره کرد و افزود: نه تنها دروس این مدرسه به صورت پژوهشی محور ارائه می‌شود بلکه توجه ای جدی به بحث تربیت استاد پژوهش دارد.

وی گفت: دوره‌هایی با حضور اساتید مشاوره در مبحث تحصیلی و تربیتی در مدرسه به‌منظور تربیت مشاور برگزار شده است و امروز به عنوان مشاور مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام بهاری ابراز داشت: در این مدرسه کارگاه‌های صرف و نحو برای پایه‌های اول برگزار می‌شود که علاوه بر کلاس، کتابچه‌هایی به‌صورت تمرینی و کارهایی که طلبه خارج از کلاس باید انجام دهد تنظیم شده است که با نظارت استاد اجرا می‌شود.

وی گفت: امسال نیز طرح مشاوره‌های علمی و تحصیلی برای طلاب به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، برای مثال برای فقه تعدادی از اساتید که یا در سطح عالی حوزه تحصیل می‌کنند و یا از طلبه‌های خوب مدرسه هستند برای مشاوره علمی همان درس استفاده می‌شوند.  

مدیر مدرسه علمیه حقانی عنوان کرد: بحث استاد ناظر مباحثه در مدرسه فعال است که در پایه‌های یک و دو اجرا می‌شود و امسال هم برای الموجز انجام می‌شود و تعدادی از طلبه‌های سطح بالا که مورد اعتماد مدرسه هستند تحت شرایطی در جلسات مباحثه طلاب حاضر شده و بر کیفیت آن نظارت می‌کنند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha