جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خوشخو

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی گفت: ایجاد اعتماد و شفاف سازی در بحث موقوفه ها توسط سازمان اوقاف، زمینه گسترش فرهنگ وقف را در جامعه فراهم می کند.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند ضمن تبریک دهه وقف، اظهارکرد: وقف، یکی ازماندگارترین اعمال انسان پس ازمرگ است که اگرجایگاه قانونی و شرعی آن به خوبی روشن شود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور نیز حل می شود.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری تصریح کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و حضرت زهرا(س) موقوفاتی داشته اند، امامان ما نیز دارای موقوفاتی بوده اند و در حقیقت ما سنت حسنه وقف را از ائمه اطهار (ع) می گیریم.

خوشخو ضمن تاکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر این مهم به درستی در جامعه صورت پذیرد و مردم تاثیرات آن را ببینند، قطعا سبب افزایش اعتماد مردم و علاقه آنها به افزایش موقوفات در جامعه خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که بایستی درخصوص وقف، شفاف سازی کامل در جامعه صورت پذیرد، اذعان داشت: همان طور که اشاره شد باید به روشی عمل شود که مردم به اوقاف اعتماد کرده و با خیال راحت وقف کنند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی با اشاره به این که باید در بحث وقف و موقوفات براساس نیت واقفین رفتار شود، عنوان کرد: نکته مهمی که لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد آن است که قبل ازوقف، نیازسنجی صورت پذیرد و وقف افراد به سمت نیازهای مبرم و روز جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو با اشاره به این که از سابق وقفیاتی در بحث حوزه های علمیه درجامعه وجود داشته است، عنوان کرد: با توجه به مشکلات مدارس علمیه و طلاب، لازم است که همانند گذشته به این مهم در جامعه توجه گردد.

وی ضمن اشاره به مسائل و مشکلات مطرح در جامعه فعلی، یادآور شد: لازم است که یکسری وقفیاتی در بحث تسهیل ازدواج جوانان در نظر گرفته شود.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)خراسان جنوبی در خصوص نقش طلاب و مبلغین امور دینی در زمینه فرهنگ سازی وقف در جامعه، افزود: با توجه به این که طلاب و روحانیت در جامعه برای مردم شناخته شده هستند و افراد زیادی به آنان مراجعه می کنند بایستی در وهله نخست خودشان به وقف، آگاهی کامل داشته باشند و اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه به  مردم ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو با تاکید بر اینکه هزینه کردهای وقف باید براساس نیازهای روز جامعه باشد، تبیین کرد: در فرهنگ سازی وقف، نقش مدیران و مسؤولان اوقاف، برگزاری سمینارها و نشست های تخصصی و...بسیار موثر هستند که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

وی مطرح کرد: بعضا در برخی روستاها بدون نیازسنجی و هجرت روستائیان، وقفیاتی در بحث ایجاد مدرسه صورت پذیرفته که به علت فقدان دانش  آموز و مسائل دیگر، مدارس مذکور کارآیی دیگری پیدا کرده و در واقع بدون استفاده مانده است؛ این موضوع می طلبد که حتما  واقفین قبل از وقف اموالشان با مراجعه به مسئولین و دست اندرکاران اوقاف و نیاز سنجی در این خصوص، اقدام به وقف کنند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان جنوبی تصریح کرد: آینده نگری در بحث وقف نیز دارای اهمیت بسزایی است، چرا که در برخی روستاهای بسیارکم جمعیت نیز اقدام به ساخت حسینیه های بزرگی بر اساس وقف افراد می شود که بلا استفاده باقی می ماند و درحالی که این سرمایه می تواند وقف تامین دارو و درمان برای بیماران لاعلاج، تسهیل ازدواج جوانان، تامین مایحتاج دانش آموزان بی بضاعت و... شود.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو در ادامه با اشاره به وجود بنیاد فرهنگی مهدوی درخراسان جنوبی، اظهار داشت: باتوجه به این که همه ما مدیون و جیره خوارامام زمان(ع) بوده و درکشور امام زمان(عج) زندگی می کنیم از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی انتظار می رود که یکسری وقفیاتی را به سمت این بنیاد فرهنگی هدایت کند.

وی ضمن تشکر از همت مسئولین اوقاف استان، گفت: از این بزرگواران تقاضامندیم که کاری کنند که ما در خراسان جنوبی ساختمان وقف امام زمان(ع) داشته باشیم که البته در زمان مدیریت قبلی اداره کل اوقاف استان کمک هایی در این خصوص شده است که انتظارمی رود که در زمان مدیرکل فعلی نیز ادامه داشته باشد.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha