چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار سفیر جمهوری صربستان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: برخی نگاه های افراطی، دین را به طور کل از صحنه زندگی بشر کنار گذارده و برداشت های تند و متعصبانه نیز از دین وجود دارد، که دین را عامل تفرقه، جنگ و نزاع معرفی می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار دراگان تودورو ویچ (Dragan Todorovic) سفیر جمهوری صربستان در ایران که از جامعه المصطفی بازدید نموده بود، تصریح کرد: با توجه به نوع تحصیلات و تحقیقات شما در حوزه آموزه های دینی و تسلط تان به زبان و ادبیات فارسی، قطعا سفیر موفقی در ایران خواهید بود.

وی در ادامه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با کشور صربستار دارد، اظهار داشت: حضور دانشجویان صربستانی در مجموعه های علمی ایران بسیار ارزشمند بوده، تک تک ایشان سفرای علمی، دینی و فرهنگی دو ملت هستند.

لزوم گسترش روابط فرهنگی، علمی و اقتصادی ایران و صربستان

مدیر حوزه های علمیه، ضمن ابراز امیدواری بر گسترش روابط ایران و صربستان در تمام حوزه ها، بر لزوم گسترش روابط فرهنگی و علمی دو ملت ایران و صربستان تأکید نمود و اظهار داشت: امیدواریم شاهد ارتقاء روز افزون حجم روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان باشیم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از ظرفیت های شهر مقدس قم در انقلاب اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: قم به عنوان خواستگاه انقلاب اسلامی از معدود شهرهایی است که علم، دانش و فرهنگ به طور گسترده در آن رواج داشته، در حال تولید اندیشه دینی و ملی باشد.

رئیس جامعة المصطفی، با بیان این که 100 هزار نفر در شهر مقدس قم در حال تحصیل مبانی دینی و اسلامی هستند، اظهار داشت: در این شهر مردمانی از 100 کشور جهان حضور داشته، 10 هزار استاد و محقق در مراکز علمی آن فعالیت و بیش از 300 مرکز، مدرسه و موسسه اسلامی حضور دارند.

مدیر حوزه های علمیه، به گستره نشر آثار فاخر علمی در شهر مقدس قم نیز اشاره نمود و ابراز داشت: ضمن تولید روزانه ده ها مقاله و نظریه علمی در این شهر، 250 رشته در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی باز تولید می گردد.

وی جامعة المصطفی را از مهمترین مراکز شهر مقدس قم عنوان کرد و یادآور شد: جامعة المصطفی تمرکز خود را در ارائه آموزش های دینی به دانشجویان و طلبه هایی از کشورهای مختلف جهان قرار داده است و در این مجموعه تاکنون بالغ بر 45 هزار نفر از 130 کشور جهان فارغ التحصیل شده، هم اکنون بالغ بر 30 هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی در ادامه ضمن تأکید بر این که حوزه علمیه قم اسلام را با قرائت عقلی و منطقی تفسیر می کند و قرائت های غیر اجتهادی، غیر عقلی و افراطی را بر نمی تابد، اظهار داشت: در این قرائت مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم به دور از تعصبات دینی و مذهبی و با منطقی عقلانی مورد توجه قرار می گیرد.

حوزه قم بر اشتراکات میان ادیانی ارزش فراوانی قائل است

وی به توجهات روز افزون جامعة المصطفی بر علوم عقلی و فلسفی اشاره نمود و تصریح کرد: قم یکی از مهمترین پایگاه های علوم عقلی و فلسفی جهان به شمار می رود؛ به گونه ای که در ارتباط با فرهنگ ها و ادیان، عمیقا بر گفتگو و محاوره معتقد بوده، بر اشتراکات میان ادیانی ارزش فراوانی قائل هستیم.

رئیس جامعة المصطفی، حساسیت مراکز علمی و دینی نسبت به مسائل مشترک بشری و چالش های پیش رو را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: همه باید در راستای گشودن گره های ایجاد شده مشارکت داشته باشیم.

وی مواجهه صحیح و منطقی با دستاوردهای علمی و فن آورانه بشر را یکی از ویژگی های مراکز دینی شهر مقدس قم عنوان کرد و یادآور شد: جامعة المصطفی در کنار علوم اسلامی، عقلی و فلسفی، به حوزه های علوم انسانی نیز ورود نموده، به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.

رویکرد افراط گرایانه دو سویه چالش مهم بشریت در عصر کنونی

آیت الله اعرافی رویکرد افراط گرایانه در مواجهه با آموزه های دینی را یکی از چالش های پیش روی بشریت عنوان کرد و ابراز داشت: برخی از نگاه های افراطی، دین را به طور کل از صحنه زندگی بشر کنار گذارده و ابعاد معنوی، روحی و عمیقی که در  ادیان وجود دارد را نادیده می گیرند و در نقطه مقابل نیز برداشت های تند و متعصبانه از دین وجود دارد، که دین را عامل تفرقه، جنگ و نزاع معرفی می کند.

مدیر حوزه های علمیه، برخی از ایدئولوژی ها مرسوم در جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: برخی از مراکز به نام آموزه های اسلامی، دین را در قالبی خشک و با تعصبات کورکورانه تعریف نموده، ضمن برخورداری از حمایت های جاهلانه برخی از کشورهای غربی، چالش های زیادی را در جهان اسلام و بشریت ایجاد نموده است.

همه با هم باید صلح و دوستی جهانی را رقم زنیم

رئیس جامعة المصطفی، اندیشه دینی ناب، معنوی، اخلاقی و اجتماعی با رویکرد تعامل و هم افزایی میان فرهنگ ها و ادیان را از مهمترین رویکردهای جامعه المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید ضمن ایجاد تعامل مثبت مبان ادیان و مذاهب در همه کشورها و مناطق، همه در کنار هم باید صلح و دوستی جهانی را رقم زنیم.

آیت الله اعرافی در پایان با تأکید بر این که امیدواریم ارتباطات فرهنگی و علمی دو ملت ایران و صربستان به الگویی برای ارتباطات دیگر کشور ها تبدیل گردد، خاطرنشان کرد: : با توجه به سابقه فعالیت های شما، امیدواریم ضمن ارتقاء روابط سیاسی و اقتصادی، حلقه وصل پایداری میان مراکز علمی ایران - صربستان به ویژه شهر قم و مراکز علمی این کشور ایجاد گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha