شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان از فعالیت ۱۰ هیئت اندیشه ورز خبر داد و گفت: پژوهش باید روزآمد، کارآمد، هدفمند، جهت دار و مبتنی بر پاسخ به نیازها باشد تا حوزه پاسخگو محقق شود

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی همزمان با روز پژوهش، در مراسم تقدیر از برگزیدگان پژوهشی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علميه عالی نواب، تصریح کرد: پژوهش باید روزآمد، کارآمد، هدفمند، جهت دار و مبتنی بر پاسخ به نیازها باشد تا حوزه پاسخگو محقق شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش هایی که به صورت اساسی، جدی و بنیادی در عرصه پژوهش این حوزه انجام شده است، ابراز کرد: امیدواریم حرکت پژوهشی ارتقا و گسترش یابد و به نیازهای نظام، جامعه و عرصه بین الملل پاسخ دهد.

وی به چند محور درباره پژوهش اشاره و خاطر نشان کرد: نخستین محور در این عرصه نگاه مقام معظم رهبری است که به خصوص در حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان مسئولیت و وظیفه ای را بر دوش طلاب و نیز مسئولان این حوزه گذاشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، ماهیت فعالیت حوزوی را پژوهش عنوان و ابراز کرد: اگر این امر در فعالیت ها نباشد از یک سو سطحی خواهد بود و از سوی دیگر ماندگاری نخواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آموزش باید پژوهش محور و پژوهش، آموزش محور باشد، پژوهش با کیفیت، روزآمد، کارآمد و مترقی را منوط به آموزش پژوهش محور و مبتنی بر یکدیگر دانست و تاکید کرد: اگر اجتهاد با تحقیق همراه نباشد، در واقع بازگویی یک تقریر خواهد بود و این در حالی است که اجتهاد به تلاش، اندیشیدن، مرور نظرات و تحقیق نیاز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، بایستگی های پژوهش با کیفیت را این گونه توضیح داد که باید دارای خصوصیتی مانند استاندارد با ویژگی مهارت و محتوا باشد و به همین علت پژوهش انسان پژوهشگر به همراهی علم و مهارت نیاز دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت پژوهش پاسخگو به نیازهای نظام، جامعه و جهان، ابراز کرد: انسان هایی که به نحوی به حرکت آسمانی انقلاب دلبسته اند به هر شکل مطالبه می کنند و کسانی که با آن خصومت دارند با راه انداختن شبیخون فرهنگی بر مغز و فکر و اندیشه مردم شبهه می اندازند که باید پاسخ داد.

وی از حوزه خراسان به حوزه ای مظلوم تعبیر کرد و با اشاره به مسئولیت سنگین مسئولان حوزه علمیه خراسان با وجود استعدادهای زیاد، یادآور شد: استعدادهای زیادی در این حوزه وجود دارد که به طور مثال آثار فاخر و فعالیت های متنوع و برجسته در نمایشگاه پژوهش از جمله شاهدان این امر است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به راه اندازی بخش هنر و رسانه و وجود هنرمندان طلبه در این عرصه اشاره و خاطر نشان کرد: برای پخش آثار این هنرمندان در قالب هزار دقیقه از تفسیر مقام معظم رهبری در برنامه های متنوع رسانه ملی گفتگو شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بر حمایت عمومی پژوهشگران در زمینه آثار و فعالیت های پژوهشی آنان تاکید کرد و این کار را یک سرمایه گذاری دانست و از اهمیت ساماندهی، نیازسنجی و... در عرصه پژوهش گفت که به همین علت سامانه جامع اطلاعات پژوهشگران در این زمینه راه اندازی شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به ایجاد و فعالیت 10 هیئت اندیشه ورز زیر نظر این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: این حلقه های آموزشی و مدارس تحولی بر اساس نظر مقام معظم رهبری در عرصه های سیاست، تهذیب، فناوری، فقاهت، کلام و... برنامه ریزی شده و در حال فعالیت می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha