چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی-نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در تحلیل جریان فتنه ۸۸ گفت: در قضیه فتنه ۸۸ دشمن جریان‌ها را به استخدام خود درآورد و احساس کرد که منافع آن‌ها در راستای منافع آمریکاست؛ آمریکایی‌ها عناصر داخلی را به استخدام درآوردند و از آنها استفاده کردند و تضعیف انقلاب و حذف ولایت‌فقیه از قانون اساسی، هدف فتنه بود.

 خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ از روز نهم دی‌ماه سال 88 در ایران اسلامی به‌عنوان روز حماسه مردم این کشور یاد می‌شود که در آن دفاع از حریم ولایت و مکتب عاشورا در پناه اسلام تحقق پیدا کرد و این نام حماسه با ذهن مردم عجین و ماندگار شد.

9 دی ازآن‌جهت حماسه شد که بعد از آشوب‌های فتنه گران و داخلی و خارجی، مردم با همه اختلاف‌ها پای اعتقادات، انقلاب ولایت و رهبری و خون شهدا ایستادند و در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم‌الله و ماندگار گردید.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در راستای واکاوی جریان فتنه ۸۸ و تبیین آثار و برکات حماسه  نهم دی‌ و اهمیت آن در تاریخ انقلاب اسلامی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

با تشکر از  فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید. به‌عنوان سؤال نخست، با توجه به سالروز حماسه 9 دی، مهم‌ترین مختصاتی که این روز را در تاریخ انقلاب اسلامی برجسته و خاص کرد، چه بود و این روز چه عبرت‌هایی در آینده سیاسی کشور خواهد داشت؟

فتنه ۸۸ و حماسه 9 دی چند رکن اساسی قابل‌توجه دارد و رکن اول بحث رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی و نقش ایشان در مدیریت این فتنه است و مقابله با این فتنه که به تعبیر آقای سید محمدحسین فضل‌الله که من در سفری که به لبنان داشتم به ایشان گفتم رهبری معظم انقلاب تا 29 خرداد 88 «ابوّت» کردند یعنی در هدایت این جریان به گون ای که به سمتی و به غائله‌ای تبدیل نشود که منجر به تضعیف و تخریب نظام شود، نقش پدری داشتند.

از 29 خرداد به بعد هم رهبر معظم انقلاب اسلامی «قیادت» کردند، یعنی آن نقش رهبری و صلابت رهبری را به منصه ظهور رساندند و مسئله فتنه را خنثی کردند.

رکن دوم حماسه 9 دی مردم هستند که بالاخره مردم احساس کردند که اساس انقلاب و کیان نظام در معرض خطر قرارگرفته و دشمن توانسته در درون خانه نظام لانه کند و جریانی را به وجود بیاورد که این جریان خواسته یا ناخواسته در جهت ضربه سنگین به‌نظام و انقلاب است که مردم به میدان آمدند و مثل همیشه این غائله و فتنه را خنثی کردند.

مهم‌ترین درس و عبرت فتنه 88 در کشور چه بود؟

 مسئله‌ای که قابل‌توجه است بحث ریشه‌یابی این فتنه است که از کجا شکل‌گرفت و بخش داخلی فتنه چیست؟ بخش خارجی فتنه چیست؟ که از این‌جهت قابل‌بحث و توجه است که بالاخره تحلیلگران باید به ابعاد و زوایای آن بپردازند اما آنچه به نظر بنده هم قابل درس و قابل عبرت است در بعد مثبت مردم باید به رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری توجه داشته باشند و در مسیر رهبری حرکت کنند و هرکجا خطری را احساس کردند که متوجه نظام و ولایت است به میدان بیایند و غائله را خنثی کنند.

درس مهمی که در حماسه 9 دی است که بالاخره انقلاب استقامت و بردباری می‌خواهد، انقلاب نیاز به حمایت و دفاع دارد و مردم در حدوث و بقای انقلاب نقش تعیین‌کننده داشته‌اند و این نقش را همچنان باید ادامه دهند، اما در بخش عبرت‌ها ما عبرت‌های زیادی را باید موردتوجه قرار بدهیم یکی از عبرت‌ها این است که بالاخره حوادث دو گونه است حوادث بعضی موردی است، عقبه ندارد، دنباله نداشته و یک فرد یا یک گروهی یک جریانی را درست کرده‌اند و خودبه‌خود آن فرد یا آن جریان از صحنه خارج‌ شده است.

 حوادث جریانی چگونه است؟ چه تفاوتی با حوادث فردی دارد؟ پیامدها و آثار حوادث جریانی چیست؟

 بعضی از حوادث ماهیت جریانی دارد، یعنی عقبه دارد و یک حادثه مقطعی و موردی نیست مثل ماجرای جنگ جمل، جریان سقیفه، ماجرای قرآن بر سرنیزه کردن معاویه که این‌ها حوادث جریانی است و در دوره ما هم شاهد حوادث جریانی زیادی بودیم که یکی از آن‌ها همین فتنه 88 است.

بعضی از این حوادث یک گروهی پشت‌صحنه دارد، گروهی هم روی صحنه دارد، یک گروه کف خیابان دارد. تقریباً زیارت عاشورا مبین این سه مرحله است، یعنی زیارت عاشورا بحث چهار گروه را ذکر می‌کند و پنج مرحله براندازی را که یک گروه قبل از جریان است و پشت‌صحنه را برنامه‌ریزی کردند. «مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ» یعنی کسانی هستند که بنیانگذار ظلم‌اند و بنیان‌گذاران ظلم با ظالمین فرق می‌کنند و بنیان‌گذاران فتنه با فتنه گران و عناصر اصلی روی صحنه فتنه فرق می‌کنند.

بنابراین در قضیه فتنه 88 یک جریانی پشت‌صحنه است که دو دسته هستند، جریان داخلی و جریان خارجی؛ یعنی یک مجموعه‌ای در داخل از یک سال قبل و شش ماه قبل یا هشت ماه قبل بحث نگرانی از تقلب در انتخابات را مطرح کردند، کمیسیون نظارت بر انتخابات را مطرح کردند و دلهره در مردم ایجاد کردند، تردید و تشکیک ایجاد کردند یا انواع و اقسام القائات را داشتند این‌ها همان برنامه‌ریزی و صحنه‌سازی است کمیسیون‌ها و جلسات مخفی را یک سال قبل از انتخابات تشکیل می‌دادند.

یک جریانی هم از خارج به ماجرا دامن می‌زد، آقای مایکل لدین می‌گوید درست است که این فتنه در سال 88 شکل‌گرفت، ولی ما در دهه شصت در دفتر برخی از مسئولین اجرائی بحث ارتباط با آمریکا را داشتیم مطرح می‌کردیم.

یعنی حوادث شکل‌گرفته در فتنه 88 از سبقه و برنامه‌ریزی در سالیان گذشته‌تر از 88 برخوردار بوده است؟

 از گذشته انگلیسی‌ها و آمریکائی‌ها پشت‌صحنه بودند و دنبال می‌کردند و پشتیبانی رسانه‌ای و امپراتوری رسانه‌ای را در خدمت فتنه قراردادند که به عناصر ضدانقلاب کمک کردند و آن‌ها را در فرانسه در جهت پشتیبانی از فتنه ساماندهی کردند و این‌ها عبرت‌هایی است که مردم باید بدانند پدیده‌های جریانی قابل تکرارند و مشابه‌سازی می‌کنند ممکن است در آینده هم فتنه‌هایی با شیوه‌ها و مدل‌های دیگری تکرار شود آنچه مهم است باید مردم هوشیاری‌شان را داشته باشند تا همواره بتوانند مقابل فتنه گران بایستند.

 از نظر حضرتعالی مهم‌ترین دلیل و مؤلفه‌ای که باعث شکل‌گیری حماسه 9 دی شد چه بود؟

مهم‌ترین دلیل و مؤلفه‌ای که باعث شکل‌گیری حماسه ۹ دی شد در دو بعد باید بحث شود این که چطور فتنه شکل گرفت؛ یک جریانی با شکل‌گیری کارگزاران درصدد برآمد که یک تلفیقی بین اسلام و تمدن غرب شکل بدهد یعنی در واقع نگاه ناقص به حاکمیت دینی و معتقد بودند که اسلام جامعیت ندارد و ما مباحث اعتقادی را از اسلام باید بگیریم، اما برای رسیدن به تمدن، صنعت و پیشرفت باید به غرب متکی باشیم این نگاه ناقص بود.

اما بینش دیگر نگاه تمدن اسلامی به انقلاب بود در واقع جامعیت انقلاب جامعیت نظام جامعیت اسلام و استفاده از تجربیات بشری برای رسیدن به پیشرفت و صنعت و اختراع بدون اتکا و وابستگی به بنگاه‌های استعماری و استکبار.

این جریان از کارگزاران شروع شد و در دوره اصلاح‌طلبان توانست بخشی از خواسته‌ها را عملیاتی کند و به مراکز قدرت دست پیدا کنند تا جریان اصول‌گرا به میدان آمد و مردم بخش شوراها و مجلس را در اختیار اصولگرایان قراردادند و عملاً این جریان متوقف شد. نگرانی اصلاح طلبان این بود که اگر این جریان متوقف شود دیگر نمی‌توانند به ثمر برسانند، لذا در سال 88 مجدداً این‌ها فعال شدند که بتوانند آب‌رفته را به جوی برگردانند که بالاخره از آنجاکه مقام معظم رهبری نقش «صیانت و پاسداری» از انقلاب را بر عهده دارد و مردم هم در بعد دیگری رسالت پاسداری از انقلاب را بر عهده‌دارند، به تدابیر رهبری عنایت کردند و خواسته‌های معظم له را عملیاتی کردند و وارد عرصه شدند.

ریشه شکل‌گیری حماسه ۹ دی دو تکلیف اساسی است، یکی تکلیف رهبران الهی در صیانت از اسلام و حکومت دینی؛ پیامبران الهی همچون پیامبر اعظم (ص) برای حفظ شریعت و برای حفظ اسلام و برای حفظ حاکمیت دینی خیلی تلاش کردند و امیرالمؤمنین امام علی (ع) برای صیانت از اسلام و انقلاب و حکومت دینی سه جنگ را تحمل کردند و در برابر فتنه گران ایستادند تا اسلام در برابر فتنه گران مصون بماند.

در دوره ماهم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هرکجا احساس خطر کردند، به میدان آمدند و از حکومت و شریعت دینی پاسداری کردند. این تکلیف بر عهده مردم هم هست که می گویند علت محدثه و علت مبقیه هم هست یعنی این برقی که الآن فعال است و ما استفاده می‌کنیم وابسته به همان نیروگاه است و اگر حدوث این برق به نیروگاه بستگی دارد بقاء آن هم به نیروگاه بستگی دارد.

اگر مردم و رهبری انقلاب و رهبری دینی در حدوث انقلاب نقش دارند، پس در بقای انقلاب اسلامی هم نقش دارند یعنی مردم تکلیف دارند از اسلام و آئین اسلام و حاکمیت دینی پاسداری کنند و این تکلیف را مردم احساس کردند و در نه دی سال 88 به میدان آمدند و قائله را ختم کردند.

 حضرتعالی به این اعتقاد دارید که سران فتنه در سال 88 برای رسیدن به قدرت با آمریکا یکدست شدند و هدف آن‌ها براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود؟

دقیقاً تلاقی منافع جریان داخلی و منافع استکبار معمولاً اینگونه بوده که قدرت‌های استعماری جریان‌ها را به استخدام خودشان در می‌آورند؛ یعنی در دوره مصدق همین اتفاق تکرار شد در دوره رضاخان، در دوره محمدرضا این اتفاقات تکرار شد، یعنی هیئت حاکمه را استخدام می‌کنند یا جریان‌هایی را در داخل حاکمیت استخدام می‌کنند تا بتوانند به‌موقع از آن جریان‌ها علیه استقلال و تمامیت ارضی و انقلاب‌ها استفاده کنند.

آنچه در شوروی اتفاق افتاد همین بود آنچه در کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده مشابه همین است؛ در ایران هم نسبت به استخدام افراد که در واقع به‌عنوان عامل مقابله با حاکمیت دینی یک قدرتی مدتی از منافقین استفاده کردند و همچنان هم در دستور کار خودشان دارند و بعد از جریان‌های احزاب و از گروه های سیاسی استفاده کردند و امروز مشاهده می‌کنید که بعضی از جریان‌ها استحاله شدند. مثلاً سازمان مجاهدین در گذشته و امروز خیلی باهم فرق کرده، این‌ها مراحل استحاله را گذرانده‌اند و دشمن نفوذ کرده و زمینه استحاله را فراهم می‌کند و بنابراین در قضیه فتنه 88 دشمن از داخل کشور یارگیری کرد.

در قضیه فتنه 88 دشمن جریان‌ها را به استخدام خود درآورد و احساس کرد که منافع آن‌ها در راستای منافع آمریکاست؛ آمریکایی‌ها عناصر داخلی را به استخدام خود در آوردند و از آنها استفاده کردند و تضعیف انقلاب و حذف ولایت‌فقیه از قانون اساسی، هدف فتنه بود.

اگر دشمنان به منافعی در فتنه 88 دست پیدا می‌کردند، نفعی به حال سران فتنه داشت؟

 در طول تاریخ ثابت‌شده است که دشمنان وقتی به قدرت رسیدند، اولین کسانی را که با آن‌ها برخورد می‌کنند، همان جریان‌هایی است که وابسته به آن‌ها بوده، چیزی که در شوروی اتفاق افتاد یعنی همین یلتسین و گورباچف در برابر هم قرار داشتند و هر دوی این‌ها را حذف کردند و از صحنه خارج کردند و انقلاب شوروی ساقط شد.

بنابراین تلاقی جریان‌های داخلی با دشمن در یک نقطه واحد و هر دو خواسته‌شان این بود که انقلاب تضعیف شود و درصحنه نباشد و ولایت‌فقیه از قانون اساسی حذف شود و این‌ها از خواسته‌های مشترک اولیه بود، بعد که این جریان داخلی توانست صحنه را برای سلطه خارجی فراهم کند و نوبت خود آن‌ها می‌رسد که آن قدرت خارجی این جریان داخلی را از صحنه خارج کند که بتواند سلطهٔ خودش را کامل کند.

 از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری حوزه قراردادید، سپاسگزاریم

 خواهش می‌کنم، موفق باشید.

گفتگو: ناصر مؤمنیان

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha