جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبدالکریم حائری یزدی

حوزه/ تواضع صفت زیبایی است که در قرآن و روایات تأکید زیادی بر آن شده است. چه زیباست که این صفت پسندیده خوی و منش انسان‌های بزرگ و در مقام قدرت باشد زیرا تواضع در افراد عادی، امری طبیعی و معمول است.

* آیه:

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ/ در برابر هر يک از مؤمنان که از تو پيروی می‌کنند، بال فروتنی فرود آر حجر/88

* آینه:

حکایت؛ آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی می‌فرمود: حوزه مبارکه قم بر اساس اخلاص پایه‌گذاری شده است، هم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری (بنیان‌گذار حوزه) اخلاص داشت و هم بزرگانی که این حوزه را تا به امروز استمرار بخشیده‌اند. حاج شیخ عبدالکریم مرد بسیار وارسته و مخلصی بود و این اخلاص و تواضع حوزه علمیه قم را به اینجا رسانده است.

 وقتی برای ایشان وجوهات می‌آوردند، نمی‌پذیرفت و می‌فرمود: با همان کسانی که قبلاً حساب داشتید الآن هم وجوهات را به آنان بدهید. نقل کرده‌اند که وقتی مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی از نجف به قم آمده بودند، شخصی نزد حاج شیخ آمد تا از ایشان اجازه بگیرد که وجوهات را به آقا سید ابوالحسن اصفهانی بدهد که حاج شیخ ناراحت شد و فرمود: این چه حرفی است؟ اجازه لازم ندارد، ما نوکر ایشان هستیم.

این عالم متواضع این سخن را در حالی می‌گفت که مرجع اول ایران بود و این حوزه با برکت با چنین اخلاقی پایه‌گذاری شده است.1

از احادیث و روایات به ما شد  معلوم                             شرف و منزلت مرد سخندان ادب است2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. سید اشرف‌الدین حسینی گیلانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha