سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جواد فیروز نماینده سابق مجلس بحرین و رئیس موسسه "سلام" برای حقوق بشر و دموکراسی

حوزه/ بحرین طی ۵ سال از ۵۰۴ شهروند خود سلب تابعیت کرده و در حال حاضر ۹۰ فعال بحرینی بدون دستور قضایی ممنوع الخروجند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بحرین طی ۵ سال از ۵۰۴ شهروند خود سلب تابعیت کرده و در حال حاضر ۹۰ فعال بحرینی بدون دستور قضایی ممنوع الخروجند.

جواد فیروز نماینده سابق مجلس بحرین، از اعضای جمعیت الوفاق و رئیس موسسه "سلام" برای حقوق بشر و دموکراسی گزارش داد که حکومت بحرین از سال ۲۰۱۲ ( یک سال پس از آغاز انقلاب ۱۴فوریه بحرین) تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی اقدام به سلب تابعیت از ۵۹۴ شهروند خود نموده است.

فیروز با تاکید بر اینکه داشتن تابعیت حق شهروندان است و سلب آن به معنای مرگ اجتماعی ست گفت: این مردمند که باید در رأس حكومت باشند و نه بالعکس و حكومت حق آنکه از سلب تابعیت به عنوان سلاحی برای آزار و اذیت و سرکوب مردم استفاده کند را ندارد.

فیروز که خود از سلب تابعیت شدگان بحرینی ست و در حالی بحرین از وی سلب تابعیت نمود و برای شرکت در کنفرانسی در لندن بسر می برد در خصوص روند سلب تابعیت در طی ۵ سال گذشته گفت: در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۵۴ شهروند، در سال ۲۰۱۶ این عدد ۹۰ نفر، در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۰۸ نفر و در سال ۲۰۱۴ تعداد ۲۱ نفر و در سال ۲۰۱۲ نیز ۳۱ بحرینی سلب تابعیت شده اند.

وی افزود: وقت آن فرا رسیده تا جامعه بین الملل به این موضوع رسیدگی جدی نماید ، آن را متوقف ساخته و تابعیت های سلب شده به شهروندان بحرین بازگردانده شوند.

همچنین موسسه "سلام" که جواد فیروز رئیس آن است در گزارش دیگری آورده است در حال حاضر حدود ۹۰ فعال بحرینی با صلاحدید دستگاه امنیتی ملی و بدون دستور قضایی قادر به سفر و ترک بحرین نبوده و ممنوع الخروجند که این افراد شامل خبرنگاران ، فعالان شبکه های اجتماعی و فعالان و شخصیت های حقوقی و سیاسی می گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha