جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مدیران هسته های گزینش ادارات استان قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ بخش آموزش المصطفی باید با نگاهی نتیجه گرا و اثربخش، اقداماتی را صورت دهد تا خروجی المصطفی دانش آموختگانی توانمند و اثرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در نشست صمیمی با  مسئولان و کارکنان معاونت آموزش جامعه المصطفی که در سالن جلسات سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در جمع دست اندرکاران معاونت آموزش المصطفی و تقدیر از زحمات همه کارگزاران گذشته و فعلی این معاونت و نیز گرامیداشت یاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علمی، معاون اسبق آموزش المصطفی، ابراز داشت: جلساتی که در سنوات گذشته با معاونت های مختلف المصطفی برگزار می گردید، دارای برکات فراوانی بود و اهمیت بخش آموزش این اقتضا را داشت تا دور جدید جلسات نیز با این معاونت آغاز گردد.

وی  خاطرنشان کرد: در آداب نماز آمده است: «صلِّ صلاة مودِّع». این اصل هرچند برای نماز ذکر شده است اما همه اعمال و خیرات انسان نیز شامل این ملاک می شود. در جامعه المصطفی باید هر لحظه فکر کنیم این آخرین امکان و فرصت در اختیار ماست تا گامی در راه تحقق اهداف مقدس الهی برداریم.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: افقی که در پیش روی المصطفی قرار دارد، بسیار گسترده تر از جایگاهی است که امروز در آن قرار داریم و دارای دامنه وسیع و لایه های متعددی است. هر لحظه و هر روز، فرصتی بی بدیل و نعمتی بزرگ است که خداوند به ما اعطا فرموده است و در آینده از این نعمت بازخواست خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این مطلب که هم اکنون المصطفی به دلایل مختلف در جایگاه حساسی قرار دارد، تصریح کرد: تنها یک سازمان هوشمند، چابک، پویا و خطرشناس می تواند از این گردنه ها و موانع عبور نماید و به سمت مقصد حرکت نماید.

وی با برشمردن برخی موانع و چالش های چند سال اخیر پیش روی جامعه المصطفی، اذعان داشت: المصطفی در کنار اینکه بسیاری از موانع را با موفقیت پشت سر گذاشت و با نگاهی بلند و راهبردی، بر اساس اصول و اسناد طراحی شده حرکت نمود و در مقایسه با سایر مراکز پیشگام بوده است؛ قطعا دارای اشکالاتی نیز است و بسیاری از موارد، مانع از محقق شدن برخی از اهداف آن شده است.

رئیس المصطفی، آموزش را پیشران همه حرکت ها و موتور محرکه المصطفی نامید و یادآور شد:آموزش ستون فعالیت های المصطفی است و سایر بخش ها باید به آن متصل گردند. اصل طلبگی، کسب دانش است و اخلاق و تربیت نیز باید به وسیله آن منتقل گردد. آموزش باید با تاکید بر ماموریت های ذاتی خود، نگاهی فرابخشی نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش آموزش المصطفی باید با نگاهی نتیجه گرا و اثربخش، اقداماتی را صورت دهد تا خروجی المصطفی دانش آموختگانی توانمند و اثرگذار باشند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی مستمر و ارتقای مداوم در کنار استفاده از ظرفیت سایر بخش ها، گفت: برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در افق 1414، باید از همه ظرفیت ها و امکانات موجود بهره برد و در این زمینه می توان از امکانات سایر بخش های همسو نیز استفاده کرد، ضمن اینکه تاکنون نیز اقدامات خوبی در این مسیر صورت گرفته است.

وی، صیانت از ارزش های معنوی و حوزوی را از راهبردهای اصلی المصطفی خواند و یادآور شد: طرح تحول نظام آموزشی المصطفی دارای ابعاد مختلفی است که با همیاری همه بخش ها باید پی گیری گردد. در بخش سنجش و پذیرش، کارهای بزرگی صورت گرفته است؛ اما در این بخش نیز دستاورد پذیرش طلبه از همه کشورهای جهان باید محقق گشته و تنوع جنسیتی، ملیتی، جغرافیایی و مذهبی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

رئیس المصطفی با تاکید بر اتخاذ رویکرد عمیق تر در ارزیابی ها، ابراز داشت:گروه های علمی و تربیتی المصطفی باید دائما رصد  و صیانت گردند تا دچار آسیب های متداول مراکز دانشگاهی نشده و نقش موثر خود را ایفا نمایند.

وی، المصطفی را پیشگام ارائه خدمات از طریق سیستم ها و نرم افزارهای کارآمد خواند و تاکید کرد: پیشگامی المصطفی در ارائه خدمات سریع و روان باید حفظ گردد و لازم است به نقطه ای برسیم که طلاب و دانش پژوهان ما برای هیچ فرایند و ارائه خدماتی، نیازمند طی زمان و نوبت نباشند.

مراقبت از سنت های اصیل حوزوی همچون مباحثه در کنار استفاده از شیوه های جدید آموزشی، ارائه آموزش های کاربردی، حفظ پیشگامی المصطفی در تدوین متون آموزشی، توجه بیشتر به نخبگان و ارتقای بخش مشاوره و هدایت تحصیلی، از دیگر توصیه های رئیس المصطفی در دیدار با دست اندرکاران معاونت آموزش المصطفی بود.

آیت الله اعرافی، طرح تحول آموزشی المصطفی را یک گام بزرگ، عمیق و اساسی دانست و خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق این طرح، باید حرکت گسترده ای در زمینه طراحی سرفصل های آموزشی، تدوین متون، تربیت استاد، بازنویسی مقررات آموزشی و پذیرشی و ... با مشارکت همه بخش ها صورت گیرد.

رئیس المصطفی در پایان ابراز داشت: در بخش صف خارج از کشور، اقدامات جدیدی رقم خورده است و شاهد ارتقای خوبی در این بخش هستیم، اما نباید به این مقدار قانع بود و در زمینه های مختلف باید کار بیشتری صورت گیرد و لازم است همه کارشناسان برای ساماندهی و ارتقای این واحدها تلاش نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha