جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم تبیین فقه نقادی در رسانه های جمعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی ، ظهر امروز طی سخنانی در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: ما در دین مبین اسلام و شرع مقدس فقه نقادی داریم و این طور نیست که هر کس بدون هیچ معیار و ضابطه ای سخن از نقد بگوید بلکه می بایست به اصول آن مستنبط از فقه توجه نموده و بر این پایه دست به نقادی بزند.

وی همچنین افزود: یکی از اصول مهم فقه نقادی این است که فرد منتقد از خود شروع کند و این که خود را برتر از دیگران ندیده ، تنها به بیان عیب و ایراد افراد دیگر نپردازد.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: یکی دیگر از اصول مهم نقادی از نگاه اسلام این است که خیلی جاها نباید نقد را علنی و در ملأ عام بیان کرد ، البته در برخی جاها که فردی دارای مقام بالایی است و در ملأ عام مرتکب گفتار یا رفتار خلافی می شود و تاثیرش بر کلیت جامعه است، در این جا باید نقد را علنی مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به اصل مهم محاسبه نفس در مسایل اخلاق و تهذیب و لزوم توجه بیشتر مسئولان به این مساله گفت: مدیران و مسئولان کشور که سرنوشت مردم و کشور و سرنوشت دین مردم به تصمیم آن ها گره خورده می بایست قبل از هر چیز بر اساس آموزه های اسلامی خود را به نقد بکشند به این که چه کرده اند و چقدر رفتار و گفتار آن ها تصمیم بوده و کمک به توسعه مسایل دینی و اخلاقی در جامعه کرده است.

وی افزود: مسئولان باید خود را نقادی کنند که چقدر در انجام مسئولیت های محوله با چه توش و توانی کار کرده و چقدر خود را حقیقتاً مسئول دانسته و پاسخگو بوده اند.

آیت الله اراکی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان داشت: یکی از سخت ترین عذاب ها و عقوبت ها این است که انسان از لطف و توجه و رحمت الهی محروم شود و توفیق انس و ذکر با خدا را از دست بدهد.

وی افزود: بر اساس فرمایش نورانی قرآن کریم، یکی از چیزهایی که حجابی می شود بین انسان و خدا، اصرار بر گناه و عدم توبه است و به این واسطه فرد گنهکار از رحمت الهی در قیامت بی بهره شده و در همین دنیا نیز پرده بر دل او افکنده می شود و نمی تواند لذت عبادت و انس با خدا را درک کرده و طعم آن را بچشد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم همچنین گفت: در بحث برقراری رابطه بین بنده و خدای متعال و به خصوص دست یابی به مقام رضایت الهی باید توجه داشت که این مقام و جایگاه دارای مراتب و درجاتی است اما اوج آن مربوط به جایی می شود که دل کاملاً آینه رضای خدا شود و این که رضای بنده همان رضای خدا گردد که اهل بیت(ع) دارای چنین مقام رفیعی هستند که ما حقیقتاً از درک آن ناتوان هستیم.

وی اضافه کرد: بی شک کسی که خدا از او راضی باشد محبوب شده و اولین ثمره اش این است که از هجران خدا رهایی می یابد و توفیق عظیم انس با خدای متعال و ذکر را پیدا می کند.

عضو خبرگان رهبری همچنین ابراز داشت: هم نشینی و انس با پروردگار عالم برای مقربان درگاه الهی بالاترین نعمت و مایه آرامش دل است و از آن سو محرومیت از ذکر خدا جزو سخت ترین و بدترین عقوبات می باشد.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha