سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نماز باران بیرجند

حوزه/ مردمان دیار تشنه و خشکیده ای که خود نیز مدت سه روز است که روزه بودند و چهره ها گواه عطش درونشان بود، برای اقامه نماز طلب باران خود را به مصلای المهدی رسانده بودند در قنوت‌های خود استغفار کرده و از خداوند باران رحمت الهی را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، درحالی که لبهایش خشک شده بود، دوان دوان با در دست داشتن یک سجاده و زیرانداز خود را به ایستگاه اتوبوس می رساند؛ هر کدام از مردم شهر تلاش می‌کنند خود را به مصلای المهدی (عج) برسانند درحالی که دست کودکش را در دستانش محکم فشرده است علت آمدنش را در روز وسط هفته به مصلای المهدی جویا می شوم،

خود را آمنه معرفی می‌کند؛ 33 سال سن دارد، امروز آمده است تا در اقامه نماز طلب باران شرکت کند، شاید خداوند به حال دخترک 4 ساله اش مهربانی و عطوفت خود را نسبت به این سرزمین و دیار خشک و کویری نازل کند.

او می گوید: امروز فرزندم را با خود آورده ام تا در کنارم نماز خوانده و با دستان کوچکش از خداوند طلب باران کند.

بانویی که می توان گفت بیش از 60 سال از بهار زندگی اش گذشته بود، در یکی از صف های نماز طلب باران نظرم را به خود جلب کرد، به سمتش رفتم در حالی که زیر لب ذکر می‌گفت، سرش را به نشانه سلام تکانی داد.

او که نامش حاجیه راضیه بود علت حضورش را طلب برای آمدن باران عنوان کرد. گویا سه روز است که به نیت آمدن باران روزه می‌گیرد. از روز جمعه که در نمازجمعه بیرجند اعلام شد قرار است نماز باران اقامه شود، تصمیم گرفته است تا روزه بگیرد و در روز سوم نماز طلب باران بخواند.

جمعیت انبوهی که از هر سن و سالی و از هر قشری، برای اقامه نماز طلب باران به مصلی آمده بودند.


* از روستا برای خواندن نماز باران آمده بود

آن سو، پیرمردی را دیدم که با وجود آنکه عصایی در دست دارد، نماز باران را نشسته می خواند، در قنوت دستش آنقدر اشک می‌ریخت که سجاده اش خیس شده بود، منتظر بودم تا نمازش تمام شود، سمتش رفتم و علت حضورش را جویا شدم.

طلب باران

خودش را کربلایی علی معرفی می‌کند، او سختی زندگی را در مدت 75 سال دیده است اما امروز نگرانی اش از خشکسالی ها، کمی باران و خشک بودن زمین بیشتر از قبل است.

او بیان می کند که من از روستای نزدیک بیرجند آمده ام تا همراه با دیگر مردم از خداوند طلب بارش کنیم. زمین هایمان در روستا خشک و بی آب است، قنات هایمان خشک شده است. چند تا درختی هم که داریم دچار افت شده، امیدمان در زندگی فقط به همین چهار تا گوسفند است و بارشی که اگر خدا بر ما نازل کند؛ وگرنه دیگر هیچ چیز برای از دست دادن نداریم.

خشکسالی

* زمین های تشنه مان در انتظار بارش رحمت الهی هستند

نگاه به دست هایش که می‌کردی پر از پینه‌هایی بود که از کار و زحمت بسته بود، زیر لب از خداوند شعری برای طلب بارش می‌خواند از او خواستم که برایم زمزمه کند.

الله بده تو بارون/ به ما گندم کارون/ به حق شاه مردون/ یارب بده تو بارون

ماها که دیمه کاریم/ آبی به جو نداریم/ از تشنگی هلاکیم/ ای خدا بارش بده/ بارش بی پایون بده

گندم که سینه چاکه/ شش ماه زیر خاکه/ از تشنگی هلاکه

و به راستی که خداوند در قرآن می‌فرماید:

 وَ هُوَ الّذیِ یُنَزَّلُ الغَیُثَ مِن بَعدِ مَا قَنَطوُا وَ یَنشُرُ رَحمَتَهُ وَ هُوَ الوَلِیُّ الحَمیدُ »

" و اوست خدایی که باران را پس از نومیدی خلق می فرستد و رحمت خود را فراوان می گرداند و اوست خداوند محبوب"

وقتی زکات پرداخت نشود، حیوانات نابود می شوند. وقتی حاکمان ظلم کنند نزولات آسمانی قطع می شود و وقتی به وعده ها عمل نشود، مشرکان بر مسلمانان یاری می شوند.» (کتاب خصال، جلد 1، ص 224)

این کلام پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) است که پیروان خود را هشدار می دهد تا با ترک برخی اعمال، بلا را از خود دور کنند؛ بلاهایی که عملکرد مردمان در آن ها مؤثر است. (کتاب خصال-ج ۱-ص : ۲۲۴)

اینکه گناهان و رفتار ناپسند مردم در امور دنیوی موثر است، مطلبی است که در مورد آن بسیار گفته شده و شکی در آن نیست؛ چنانکه قرآن کریم می فرماید: "وَمَا أَصَابَتكم مِّن مّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكمْ ... : و هر گرفتارى که به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام داده اید ...» (شوری/ 30)

با گناهان درهای رحمت الهی بسته شده و گاه زمینه نزول بلا و عذاب مهیا می شود. (فرازهایی از دعای کمیل: اللهم اغفرلی الذنوب التی تهتک العصم، اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل النقم، اللهم اغفرلی الذنوب التی تغییر النعم، اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء، اللهم اغفرلی الذنوب التی تقطع الرجاء و اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلاء)

طلب باران

* نماز طلب باران توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است

در حاشیه این نماز، سراغ استاد حوزه علمیه بیرجند رفتیم که در گفت وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: این نماز براى جلب رحمت پروردگار است و بهتر است فرزندان را نیز همراه خود به بیابان ببریم.

حجت الاسلام اسدی افزود: در مستحبات نماز امورى ذکر شده که همه حالت رقت و زارى و نیاز بندگان را می‌‏رساند تا جلب رحمت کند و قطعاً خداوند بخشنده و مهربان است و ما وظیفه داریم تا به درگاه خداوند دعا کنیم.

وی اظهار داشت: اقامه نماز طلب باران از زمان انبیای الهی مرسوم بوده است به گونه ای که هر وقت خشکسالی بر منطقه ای حاکم می شد، مردم و کشاورزان نماز طلب باران برگزار می کردند.

حجت الاسلام اسدی افزود: درخواست طلب باران از طریق نماز را درس توحید و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی دانست.

وی با اشاره به مستحبات سفارش شده در دین اسلام برای برگزاری نماز باران گفت: نماز طلب باران باید همراه با خلوص نیت، تضرع و توبه به درگاه خداوند متعال اقامه شود تا خداوند باران رحمت الهی خود را نازل کند.

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه خداوند انسان را آزمایش می کند در وقتی که اعمال زشتی سر می زند به کم کردن ثمرات و بسته شدن خزاین خیر، گفت: باید از اعمال زشت خود برگردیم و توبه و استغفار کنیم.

وی با اشاره این همه شهدا جان خود را فدا کردند که اسلام را احیاء و دستورات خدا را عمل کنیم، ادامه داد: خشکسالی، زلزله، بلایایی از جمله آتش سوزی ساختمان پلاسکو و سوختن و غرق شدن کشتی همه برای ما تلنگر و تذکر است بشرطی که ما متذکر شویم.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه متاسفانه فساد، فحشا و ربا و دروغ و انواع گناهان در جامعه افزایش یافته و بی تفاوت شده ایم، تاکید کرد: باید از این گناهان توبه کنیم و قدر نعمت های خدا را بدانیم.

حجت الاسلام اسدی

* نماز طلب باران عملی مستحبی/ اعمال خود را بیشتر بنگریم

حجت الاسلام مختاری نی در گفت و گو با ما اظهار داشت: در اين شرایط خشکسالی، یکی از وظایف ما دعا کردن و طلب مغفرت از درگاه الهی است.

وی با بیان اینکه نماز باران از جمله اعمال مستحبی است، افزود: نماز باران یک دعا است و این نماز به‌عنوان طلب رحمت الهی و سیراب شدن زمین خوانده می شود.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند گفت: نماز طلب باران مانند نمازهای عید فطر، قربان است و آنچه از امامان معصوم نقل شده خواندن دعای 19 در صحیفه سجادیه می باشد.

حجت الاسلام مختاری افزود: هر کجا که باران، کم می‌بارد پیشنهاد می‌شود، این نماز اقامه شود و خواندن نماز باران از زمان‌های پیامبران مرسوم بوده است و روزه قبل از نماز باران هم امری مستحبی است به‌گونه ای که روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه را فرد روزه گرفته و در روز دوشنبه در جمع نمازگزاران نماز باران را اقامه می کند.

وی با بیان اینکه مهم ترین نکته این است که باید اعمال خود را درست کنیم، اظهار داشت: باید به اعمال خود رسیدگی کرده بعد به راز و نیاز بپردازیم.

حجت الاسلام مختاری نی

نماز باران، بازگشت به سوی خداست

مصاحبه دیگر ما با حجت الاسلام علیجان دلدار، مدیر مدرسه علمیه رضوی بیرجند بود که در گفت وگو با «حوزه» اظهار داشت: نماز طلب باران در واقع بازگشت به خویشتن است، یعنی فرد تصمیم می گیرد، که وظیفه بندگی خود را جامع عمل بپوشاند.

وی افزود: فرد باید از گذشته خود توبه کرده، بعد به راز و نیاز با معبود برای طلب باران بپردازد، خداوند در قرآن می فرماید: خیلی از فسادها بر روی زمین ریخته شده و برخی گناهان در گذشته وجود نداشته، که امروز وجود دارد و برخی دیگر از گناهان گذشته، با شدت بیشتری دنبال می شود.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به بی تفاوتی به گناهان نوعی خود فروشی است، افزود: فردی که به واسطه امری اطاعت غیر خود را می کند، یعنی خود را با کمتر چیزی فروخته است و این کفران نعمت های الهی می باشد.

وی ادامه داد: کفران نعمت منجر به زوال نعمت‌ها می‌شود؛ زیرا خداوند حكیم است نه بى‌حساب چیزى به كسى می‌بخشد و نه بى‌جهت چیزى را از كسى می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه رضوی یکی از عواقب کفران نعمت را سلب آرامش از زندگی آدم دانست و یادآور شد: خداوند در آیات 15تا 17 سوره سبأ به این علل و عوامل اشاره می‌كند و از مردم می‌خواهد كه با بهره‌گیری درست از نعمت‌ها و شكر و سپاس آن زمینه های بقاء و استمرار آسایش را فراهم آورند.

* اسراف زمینه‌ساز خشکسالی است

وی اسراف در تمام زمینه ها را یکی از دلایل خشکسالی های اخیر برشمرد و ادامه داد: درست نیست، یک کشور مسلمان در صدر کشورهای اسراف کننده در جهان باشد و این یعنی عقب ماندگی.

حجت الاسلام دلدار

امامان جماعت در همه جا بر ترویج فرهنگ مصرف بهینه حامل‌های انرژی در بین مردم تأکید کنند

نفر بعدی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان جنوبی بود که در گفت وگو با «حوزه» خاطرنشان ساخت: روحانیون و رسانه ها نقش کلیدی برای بیداری مردم در زمینه های مختلف بر عهده دارند.

وی ادامه داد: باید با توجه به شرایط و مشکلات جامعه، نسبت به تحلیل موضوعات مختلف اقدام کرد، تا با روشن سازی افکار عمومی فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه طنین انداز شود.

حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار افزود: نسل جدید باید با تفکر اسلامی آشنا شوند، تا آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به رسوخ فرهنگ غرب در کشور گفت: دنیای کفر به دنبال گسترش تفکر شیطانی در جامعه است، و یکی از این تفکرات اسراف و ناسپاسی نعمت های الهی می باشد.

مسئول خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم باید همراه با نماز طلب باران توبه و استغفار کنند، اظهار داشت: رسانه‌ها نقش بیداری و آگاه سازی جامعه را بر عهده دارد، که در این راستا مساجد، رسانه ها و مسئولان نقش بی بدیل در این امر را دارند.

حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار

ناامیدی از درگاه خدا بزرگترین گناه است

حجت الاسلام ابراهیم امینی مهر در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» با اشاره به اینکه نباید ناامید بود و ناسپاسی کرد، اظهار داشت: اگر در کشور، در شهر مشکلاتی به وجود می آید یکی از دلایل اصلی آن خود ما انسانها هستیم.

وی با اشاره به اینکه نباید ناامید بود و ناسپاسی کرد، افزود: نا امیدی در برابر قدرت پروردگار و همچنین ناسپاسى نعمت‌هاى الهی سبب می‌شود، كه نزول باران کمتر شود.

استاد حوزه علمیه رضوی افزود: خداوند در طول سال به یک میزان بارندگی را نازل می کند اما بنا به گفته امام علی(ع) به‌خاطر گناهان ما، این نعمت باران الهی کم می شود.

وی بیان داشت: اگر دعایی می کنیم که مستجاب نمی شود به دلیل زیاد بودن گناهان ما بوده، که باید دعا کنیم این گناهان از بین برود ولی هرگز نبايد از درگاه خداوند ناامید باشیم و هرچه که زاری و التماس ما بیشتر باشد، خداوند بيشتر به ما نگاه می کند.

حجت الاسلام امینی مهر با تاکید بر اینکه مومنان از رحمت خداوند هیچگاه مأیوس نمی شوند، افزود: بهتر است، در هر شرایطی نماز باران نه یکبار، بلکه چندین بار خوانده شود، چرا که برای پیغمبران گذشته هم چنین اتفاقی افتاده كه در بار اول باران نباریده و بار دوم یا سوم باریده است.

حجت الاسلام ابراهیم امینی مهر

اقتصاد مقاومتی راه حل برون رفت مشکلات است

به سراغ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی نیز رفتیم که در گفت وگو با «حوزه» تصریح کرد: سبب نیامدن باران به خاطر گسترش گناهان، ناسپاسی نعمت‌ها، نپرداختن حق مردم، كم فروشی، ظلم، نیرنگ، ترك امر به معروف و نهی از منكر، نپرداختن زكات، حكومت و قضاوت بر خلاف حكم خدا و... است كه موجب خشم پروردگار و نیامدن باران می‌شود.

حجت الاسلام محسن مشرفی افزود: در مواردی که بندگان خدا به فرمان و دستورات الهی عمل نمی کنند خدا گوشه های مختلف اضطرارهایی را به وجود می آورد، تا مومنان بيشتر به یاد خدا باشند.

وی با بیان اینکه گسترش علوم نوین دلیل رفع تمام مشکلات نیست، تاکید کرد: با وجود رشد علوم بشری بخصوص علوم نوین در تمام زمینه ها، ولی همچنان خداوند دست برتر در جهان هستی است و اگر طبق قانون الهی حرکت کنیم، به آرامش خواهیم رسید.

استاد حوزه تخصصی امیرالمؤمنین بیرجند با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف باید در جامعه نهادینه شود افزود: یکی از دلایل برون رفتن از مشکلات فرهنگ درست و صحیح استفاده کردن نعمت های الهی است که بارها و بارها در فرمایش های مقام معظم رهبری آمده است.

وی با تاکید بر اینکه شعار اقتصاد مقاومتی باید در عمل، عملیاتی شود افزود: اگر دستورالعمل و طرح کلی اقتصاد مقاومتی در کشور درست و دقیق عملیاتی شود، بیشتر مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha