پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محمدیان

حوزه/ امام‌جمعه اسفراین با بیان اینکه امروزه با وفات عزیزان، علاوه بر مصیبت عزاداری که به افراد وارد می‌شود هزینه بسیار سنگینی نیز بر دوش آنان گذاشته می‌شود گفت: برای اصلاح آداب‌ و رسوم غلط مراسمات عزاداری درصدد هستیم میثاق نامه‌ای تهیه و تنظیم و اجرایی می‌شود و سپس از همه ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت رسانه‌ها برای ترویج آن استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام قدیر محمدیان صبح امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اسفراین اظهار داشت: ورود رسوم غلط در برگزاری مراسم ختم در این استان و شهرستان، سبب به انحراف کشیده شدن این مراسم و تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده عزادار شده؛ درحالی‌که این رسوم تطابقی با سبک زندگی اسلامی ندارند.

وی افزود: مردم ناخواسته وارد یک فرهنگ غلط شده‌اند که هیچ رنگ و لعاب اسلامی ندارد؛ بنابراین، درصدد هستیم میثاق نامه‌ای تنظیم، امضا و اجرایی کنیم و سپس از همه ظرفیت‌ها از جمله رسانه‌ها برای ترویج آن استفاده نماییم.

امام‌جمعه اسفراین تصریح کرد: بدین ترتیب آن چیزی که اسلام مدنظر دارد برای مجالس ترحیم اعمال می‌کنیم و مطمئناً مردم نیز استقبال می‌کنند و بار سنگین مالی در این خصوص از دوش مردم برداشته می‌شود.

وی گفت: شخصی که از دنیا می‌رود، بازماندگان او نمی‌دانند غم از دست رفتن عزیزشان را بخورند یا به فکر تأمین هزینه‌های مراسم او باشند؛ البته برخی هزینه‌ها مثل هزینه‌های کفن‌ودفن، اجتناب‌ناپذیر است ولی برخی هزینه‌ها از آن کارهای اضافی است که باید سعی کنیم این هزینه‌های بی‌خود و اضافی را حذف و در صورت امکان صرف کارهای عام‌المنفعه کنیم.

حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: آنچه امروزه باعث هجوم سرسام‌آور هزینه‌ها به سوی بازماندگان فرد متوفی شده ناشی از دو مسئله است: مسئله اول رسوم غلط در مراسم ختم و مسئله دوم تجمل‌گرایی که خود ناشی از فرهنگ غلط است که این مسائل در تضاد مستقیم با سبک زندگی اسلامی موردنظر رهبر معظم انقلاب قرار دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اسفراین گفت: یکی از شوراهای هم‌اندیشی و پربرکت، شورای فرهنگ عمومی است که هدف‌گذاری‌اش، شناسایی و توسعه همگانی فرهنگ‌های خوب است.

جواد نوروزی فرماندار اسفراین نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین جنبه فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتارهای غلط، آموزش است که باید از طریق تریبون‌ها، فضای مجازی، صداوسیما و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha