جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نوری همدانی

حوزه/حضرت آیت الله نوری همدانی به ذکر خاطره ای از اولین حضورشان در مدرسه فیضیه و برخورد آیت الله العظمی حجت(ره) پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید، ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه وظیفه علما بسیار بسیار سنگین است، ابراز داشتند: هیچ قشری به اندازه علما در اسلام تکریم نشده اند و هیچ قشری به اندازه علما وظیفه سنگینی بر دوش ندارند، به ویژه کسانی که سمت و موقعیتی دارند باید توجه کنند.

ایشان احداث حوزه علمیه را کار بزرگی دانستند و عنوان کردند: یکی از کمبودهای امروز در حوزه های علمیه، نداشتن فقهای بزرگی است که در گذشته در حوزه علمیه پرورش می یافتند و در شهرها به تبلیغ می پرداختند.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه دادند: تبریز زمانی دارای چندین فقهای بزرگ بود علمای بزرگی از این شهر برخاسته اند، باید تلاش کرد تبریز امروز هم به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.

استاد برجسته درس خارج فقه ابراز داشتند: دقت و توجهی که در گذشته درباره درس های فقهی حوزه علمیه بود خیلی کم شده است، اگر بتوانیم با گزینش، چند نفر با استعداد را در حوزه های علمیه انتخاب کرده و مشکلات آنان را حل کنیم شاید بتوانیم چند نفر را تربیت کنیم.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به شرایط خاص امروز خاطرنشان کردند: زمان امروز اقتضا می کند که علما به میدان بیایند و حضور آن ها یک وظیفه است، چرا که کل دنیای کفر و استکبار، به اسلام ناب هجوم آورده اند تا مقابل گسترش آن را بگیرند و تشیع اصیل را تضعیف کنند، چرا که از آن سیلی خورده اند.

ایشان ادامه دادند: باید انقلاب اسلامی را نگه داریم انقلابی که مردم برای شکل گیری آن خون دادند و جان دادند، ما در برابر حفظ آن وظیفه داریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاسیس حوزه های علمیه و تربیت طلاب، مبارزه با استکبار و مدیریت مردم را از رسالت های امروز علما عنوان کردند و اظهار داشتند: باید کریمانه و متواضعانه با مردم برخورد کرد، امروز کار ما بسیار سنگین است.

این مرجع تقلید در ادامه با ذکر خاطره آغاز دوران طلبگی شان گفتند: در سال ۱۳۲۲ به اتفاق برادرم برای تحصیل در حوزه علمیه وارد قم شدیم، به مدرسه فیضیه مراجعه کردیم تا حجره ای در اختیار بگیریم که مدیریت آن زمان به عهده شهید صدوقی(ره) بود، ایشان با بزرگواری حجره ای در اختیار ما گذاشتند، همان روز به ما اعلام کردند که آیت الله حجت(ره) می خواهند به دیدن شما بیایند، خیلی تعجب کردیم، اما گفتند رسم ایشان است هر طلبه غریبه ای که وارد مدرسه علمیه می شود، به ملاقاتشان می رود.

ایشان ادامه دادند: آن زمان سماور نبود، یک حلبی پیدا کردیم تا یک چایی برای پذیرایی از ایشان دم کنیم، ایشان تشریف آوردند و محبت زیادی کردند و فرمودند شما هر مشکلی داشتید به ما اعلام کنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: خدمت ایشان رسیدم و گفتم می خواهم برای سفر تبلیغی بروم، ایشان یک پاکتی حاوی ۲۵ تومان به بنده دادند و یک اجازه ای مکتوب کردند تا به مشکل برنخورم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha