پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان

حوزه/دانشگاه ادیان و مذاهب با ارایه طرحی به ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ،آمادگی خود را برای برگزاری نشست های تخصصی توانمند سازی معلمان و دانش آموزان در سطوح مختلف اعلام نمود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ نشست بررسی نحوه برگزاری«دوره های اعتقادی» با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان  و علیرضا رحیمی معاون برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاری ها در دانشگاه  ادیان و مذاهب برگزار گردید.

در این نشست رئیس دانشکده مذاهب اسلامی، با ضروری دانستن توانمند کردن همه افراد جامعه شیعی در قبال شبهات اعتقادی  گفت؛ باید اذعان نمود،بسیاری از افراد  جامعه شیعی ،هنوز حقیقت آموزه های تشیع و مبانی اعتقادی  خود را نشناخته و این مساله در شان کشوری که پرچم تشیع را به احتزاز در آورده است نیست.

*باید نسل جوان را در مقابل هجمه هاتوانمند کرد

وی گفت؛تشیع یک مکتب و مذهب بالنده پویا و با قدمت است که اصل تاسیس آن به ابتدای اسلام و زمان نبوت پیامبرگرامی اسلام بر میگردد  و بازگو کردن و شناخت قدمت تاریخ و معارف و مکارم تشیع ،هیچ منافاتی با وحدت بین المذاهب ندارد و باید نسل جوان را در مقابل هجمه هایی که علیه مکتب شیعه و آموزه های آن تدارک دیده شده است توانمند کرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود ؛ در بحث شیعه شناسی و معرفی آموزه های تشیع و اثبات و لایت و خلافت اهل بیت علیهم السلام، به دنبال تخریب و توهین به سایر مذاهب اسلامی نیستیم و این حق جامعه شیعی است که تاریخ تشیع و فراز و فرود هایی که این مذهب حقه در طول تاریخ داشته است را بشناسد ،ما باید جنبه های ثبوتی و ایجابی خود را برای فرزندانمان بیان کنیم ودر این گونه دوره ها ، هچیگاه به دنبا ل نفی یا اثبات آموزه های دیگر مذاهب نیستیم .

حجت الاسلام  فرمانیان با ذکر این مطلب که باید بحث شیع شناسی را به با جدیت در همه محافل علمی و عمومی مطرح کنیم گفت؛ متاسفانه از دهه هفتاد، بستر فکری و اعتقادی در بسیاری از متون آموزشی  به وجود آمد که هیچگاه نتوانست موجب تقویت اعتقادات در دانش آموزان شود ووقتی به متون آموزش نگاه می کنیم خواهیم دید این متون نمی توانند ،دانش آموزنوجوان و جوان ما را در مقابل هجمه ها توانمند و مقاوم کند و همین  امر باعث رشد کلیسا ها ی خانگی و تقویت سلفی گری و تحرکات وهابیت برای اغفال نسل جوان شده است.

*استقبال نهادهای مختلف از دوره های شیعه شناسی

وی به برگزاری برخی از گارگاه های شیعه شناسی توسط ردانشکده مذاهب اسلامی و استقبال نهاد های مختلف از آن اشاره کرد و گفت؛ در اجرای این گونه دوره ها به گونه ای عمل کرده ایم که حتی مورد استقبال مولوی های مناطق سنی نشین کشور قرار گرفته و برخی از مولوی های با استقبال از محتوای این دوره ها اذعان داشتند ،مافقط به دنبال بیان ویژگی های خود هستیم و بنای تعرض یا نقد دیگرمذاهب را در این دورها نداریم .

*به کمک آموزش و پرورش نیازمندیم

حجت الاسلام فرمانیان خاطر نشان ساخت؛براساس قانون اساسی ،شیعه مذهب رسمی کشور است و مسئولین در پاسداری از این مذهب سوگند یاد کرده اند لذا مسئولین فرهنگی نیز باید همه تلاش خود را برای حفظ ارزشهای تشیع بنمایند و یکی از مهمترین دستگاهای مرتبط با این موضوع، آموزش و پرورش است.

وی گفت؛ دانشگاه ادیان و مذاهب منادی وحدت بین المذاهب است و اتفاقا از نقاط قوت دانشگاه این است که دانشجویان آن به تناسب رشته و علاقمندی شان با همه ادیان و مذاهب گوناگون آشنا شده و در خصوص تاریخ ادیان مختلف  متخصص و کارشناس می شوند.

*تربیت طلاب و کارشناسان توانمند

حجت الاسلام فرمانیان  یاد آور شد؛ دانشکده مذاهب اسلامی این دانشگاه ، تاکنون طلاب و دانشجویان توانمندی را در این خصوص تربیت کرده است و آماده ایم تا به دور از هرگونه افرط و تفریط وصرفا از جایگاه علمی و اعتقادی در همکاری با آموزش و پرورش، بعد علمی و اعتقادی معلمان و دانش آموزان را تقویت نماییم .

*جزییات طرح دوره های اعتقادی

در ادامه این نشست دکتر باقری از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و مجری طرح برگزاری دوره ها اعتقادی گفت ؛ برای رسیدن به حیات طیبه باید اعتقادات جامعه را تقویت نمود و دانشکده شیعه شناسی بر اساس ماموریت های خود، طرحی را تحت عنوان دورههای اعتقادی  در سطوح مختلف در نظر گرفته که آموزش و پرورش می تواند در اجرای این طرح مفید و مثمر ثمرباشد .

وی با بیان جزییات این طرح گفت ؛ این طرح درپنج  سطح دیده شده و متون آموزش آن به تناسب حضور شرکت کنندگان، یعنی؛ کودکان ،نوجوانان ، جوانان ،عمومی  و تخصصی  تدوین شده است که در بحث تخصصی منجر به تربیت پژوهش گر شیعه شناسی می شود.

باقری افزود؛ برای مربیان سطوح مختلف  متون کاربردی طراحی و تدوین شده ودر صورت فراهم شدن سازو کارهای آن ، عقاید شیعه به این پنج گروه به صورت کاربردی و علمی آموخته می شود.

* استقبال ستاد همکاری ها ازاین گونه برنامه ها

در ادامه این نشست علیرضا رحیمی ،معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری ها با استقبال از ایده دانشکده شیعه شناسی گفت؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال ایجاد حیات طیبه است و برای محقق شدن مفاد این سند، نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاهای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و تربیت از جمله دانشگاهها و اساتید مبرز هستیم .

*راه تحقق سند تحول از دوره ابتدایی می گذرد

وی بابیان اینکه برای تحقق حیات طیبه باید از پیش دبستانی و دوره ابتدایی دانش آموز را با آموزه های دینی و شیعی به وجود آورد گفت؛ در این دوره حساس است که معلم  و مدرسه می تواند ذهن کودکان را بر اساس ارزش های دینی رشد و نمو دهند و اگر این گونه  نباشد در دوره نوجوانی و جوانی به سختی می توان شبهات جور وا جوررا از ذهن  یک دانش آموز پاک کرد 

*ضرورت تعامل فکری و اجرایی با دانشگاه فرهنگیان

رحیمی در ادامه، ارتباط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه فرهنگیان را ضروری دانست و گفت؛ در بستر این ارتباط می توان کار های زیر بنایی قابل توجهی را انجام داد، زیرا معلمان آینده از مسیر دانشگاه فرهنگیان ،وارد دستگاه تعلیم وتربیت میشوند.

معاون برنامه ریزی و  پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت ؛ یکی از اقدامات اصولی که دانشکده شیعه شناسی می تواند در ارتباط با آموزش و پرورش داشته باشد ،آنالیز کتاب های درسی دانشگاه فرهنگیان و متون دینی و اعتقادی که برای تریبت معلمان آینده در این دانشگاه تدریس می شوداست .

وی افزود؛ در جریان این همکاری می توان کتاب های درسی این دانشگاه را آسیب شناسی کرد و نقاط قوت و ضعف آنرا بررسی نمود.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛نشست مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب با سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز می تواند زمینه همکاری های علمی و پژوهشی با این دانشگاه را به وجود آورد.

وی گفت؛ دبیرخانه ستاد همکاری هانیز آمادگی خود را برای اجرای آزمایشی دوره های اعتقادی تخصصی در قالب برپایی چند گروه کارآموزی اعلام میدارد و امیدواریم بتوانیم در زمینه توانمند سازی اعتقادی جامعه دانش اموزی و معلمان، اقدامات قابل توجهی را داشته باشیم .

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دانشگاه ادیان و مذاهب IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    0 0
    سلام علیکم جناب آقای دکتر فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی هستن با تشکر از لطف شما