شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد ابراهیم افلاکیان

حوزه/ این استاد حوزه با بیان اینکه فقر و گمنامی در دنیا نشانه محرومیت از رحمت خداوند در قیامت نیست، گفت: این موضوع متأسفانه گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ اما باید بدانیم که گاهی فقر مادی آزمایش الهی برای انسان است و مفهوم فقر الی الله به فقر مادی اطلاق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم افلاکیان استاد حوزه و دانشگاه، امشب در جلسه هفتگی تفسیر مسجد مهدیه همدان، اظهار کرد: با توجه به تفسیر آیات 46 و 47 سوره اعراف متوجه می شویم که اعراف، اولیاء الهی هستند که خداوند متعال برای آنان در میان بهشت و جهنم جایگاهی قرار داده است.

وی با بیان اینکه اعراف گذرگاه مهمى به سوى بهشت است، اضافه کرد: اعراف منطقه‌اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ، با ويژگي هایى كه در جلسه قبل به تشریح آن پرداختیم و بر اساس بسیاری از روایات و نظریات مفسران ائمه دوازده‌گانه(ع) اصحاب اعراف هستند.

* اعراف دوزخیان را سرزنش می‌کنند

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به آیه «وَ نَادَى أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَى عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ» گفت: و اهل اعراف مردانی را که از نشانه هایشان می شناسند، آواز می دهند و به عنوان سرزنش می گویند امکانات مادی و جمعیت انسانی شما و تکبّری که می ورزیدید، عذابی را از شما دفع نکرد.

این استاد حوزه اظهار کرد: در آیه 48 سوره اعراف آمده است که اصحاب اعراف جمعى از دوزخيان را كه از چهره و سيمايشان مى شناسند صدا مى زنند و مورد ملامت و سرزنش قرار مى دهند كه ديديد عاقبت گردآورى اموال و نفرات در دنيا و تكبر ورزيدن از قبول حق، به شما سودى نداد؟؛ چه شد آن مال‌ها و كجا رفتند آن نفرات، و چه نتيجه‌اى گرفتيد از آن همه كبر و خودپرستى.

وی افزود: با تأمل بر این آیه خواهیم دریافت که دنیا و تعلقات آن اعم از ثروت، مقام، همسر و غیره در روز قیامت سودی برای انسان ندارد.

حجت‌الاسلام افلاکیان با بیان اینکه تمام مقامات و اعتبارات دنیا پس از مرگ ارزشی ندارد، گفت: اصحاب اعراف هنگامی که به اهل دوزخ نگاه می‌کنند به آنها ندا می‌دهند که مال اندوزی و کثرت جمعیت شما فایره ای نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا اهل گناه به مؤمنین می‌خندند و آنها را مسخره می‌کنند اما در فردای قیامت مؤمنین، به آنها خواهند خندید.

وی در ادامه با اشاره به « أَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» گفت: آیه مذکور، بسیار آیه تکان‌دهنده‌ای هم برای اهل ایمان و هم اهل گناه است چراکه وعده الهی است که اهل ایمان بهشتی هستند و رحمت خداوند شامل آنها می‌شود.

وی غرور را عامل اصلی در زیان رسیدن انسان دانست و گفت: آنچه که انسان را به زیان می‌رساند، غرور است و غرور به معنی این است که انسان را به غرر می‌اندازد.

حجت‌الاسلام افلاکیان تصریح کرد: باید توجه کرد که ایمان عمل درونی است و نمود عمل درونی عمل صالح است که در صورت تحقق این دو امر انسان شامل رحمت خداوند می‌شود.

فقر و گمنامی نشانه محرومیت از رحمت خداوند در قیامت نیست

وی با بیان اینکه فقر و گمنامی در دنیا نشانه محرومیت از رحمت خداوند در قیامت نیست، گفت: این موضوع متأسفانه گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ اما باید بدانیم که گاهی فقر مادی آزمایش الهی برای انسان است و مفهوم فقر الی الله به فقر مادی اطلاق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام افلاکیان اذعان کرد: انسان مؤمن به دنبال گمنامی است و باید به این مساله توجه داشت که عزت و ذلت آدمی همه به دست خداوند و اراده باری تعالی رقم خواهد خورد.

وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت در آیه 49 سوره اعراف این است که اهل معصیت هم در دنیا و در آخرت دچار قضاوتی نابجا هستند.

وی در پایان گفت: فرق خوف و حزن که در این آیه بیان شده این است که خوف ترس از آینده است و حزن ترس از گذشته است و مؤمنین از آینده خوف ندارند به دلیل اینکه جایگاه آنها بهشت  است و محزون  هم نیستند چراکه کارنامه اعمال آنها قبولی است و از گذشته خود پشیمان نیستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha