شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه امام خمینی(ره)

حوزه/ ما فعلا امريكا و انگليس و شوروى را دشمن شماره يك مردم خود مى دانيم، البته امريكا از همه بدتر است .

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

 

* مصاحبه امام خمينى(ره) با راديو تلويزيون آلمان در تاريخ 6/10/1357

سـؤال: آيـا اگـر چـنـانـچه يك دولتى به رياست بختيار به روى كار بيايد، شما اين دولت را حمايت مى كنيد، ولو اينكه شاه بپذيرد كه براى موقت هم كه شده از ايران خارج بشود؟

جـواب: هـيـچ دولتـى را بـا بـودن رژيـم سـلطـنـتـى قبول نخواهم كرد. هدف تشكيل جمهورى است و براى من از روز روشن تر است كه با وضع فعلى در آينده اى نزديك به آن خواهيم رسيد.

سـؤال: نـاظـران خـارجى يك نوع مشى در سياست حضرتعالى در طى هفته گذشته مشاهده كـرده انـد، آيـا بـه نـظـر شـما بهم خوردن اوضاع اقتصادى ايران كافى براى سقوط رژيـم شـاه هـسـت يـا ايـنـكه تصور مى فرماييد كه روش هاى قهرآميز ديگرى بايد تعقيب شود؟

جواب: به نظر مى رسد كه همين نحو مبارزات براى سرنگون كردن شاه از تختش كافى خواهد بود.

سـؤال: بـعـضـى از مـتخصصين آمريكايى در ايران احساس مى كنند كه گزارش هايى كه بـه مـقـام هـاى آمـريكايى در مورد ايران داده شده، اشتباه بود و اشتباهات در اثر عدم تماس آنـهـا با مخالفين شاه بوده است . آيا اين مساله بدان علت بوده است كه توجه خاص بيش از اندازه امريكائى ها نسبت به موقعيت سياسى، استراتژيكى ايران داده اند يا اينكه يك اختلافات عميق فرهنگى بين دو كشور، علت اين جريان بوده است ؟

جواب: در هر صورت مورد تعجب من است كه دولت امريكا ادعا مى كند كه اشتباه واقع شده است يا نقش نداشته است . يك دولت مقتدرى مثل دولت امريكا، با همه به تمام ابعاد تماس داشـتـه اسـت و افـراد امـريـكايى در ايران همه جهات را ملاحظه كرده اند. شايد اين اشتباه كارتر هم مثل ادعاى اشتباه شاه باشد.

سـؤال: روزنامه هاى خارجى در اينجا گزارش داده اند كه ايرانى ها يك تنفرى نسبت به آمريكائى ها و انـگـليسى ها دارند، آيا اين نقل قول درست است يا اينكه غلط است ؟ چه دليلى براى اين تنفر وجود دارد؟

جـواب: دقـيـقـا صحيح است . دولت هاى امريكا و انگليس آنقدر به ملت ما فشار آورده اند و اشخاص جنايتكار را تاييد كرده اند كه كم كم موجب تنفر ملت ها شده است . البته شوروى هـم دسـت كـمـى از آنـها ندارد. من بارها توصيه كرده ام كه دست از پشتيبانى دولت و شاه ايـران بـرداريـد و كـارى نـكـنـيـد كه ملت ايران نسبت به ملت هاى انگليس و امريكا كه در مـقـابـل ايـن روش دولت هـاى مـتـبـوعشان سكوت كرده اند، بدبين شوند و ما فعلا امريكا و انگليس و شوروى را دشمن شماره يك مردم خود مى دانيم، البته امريكا از همه بدتر است .

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha