جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ همزمان با روز جهانی فلسفه سال ۹۷ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی کشور اقدام به برگزاری همایشی با محوریت اندیشه های حضرت آیت الله سبحانی در دو شهر قم و تبریز خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به جامعیت حضرت آیت الله سبحانی در علوم اسلامی اعم از فقه، اصول، تفسیر، حدیث، رجال، کلام، فلسفه، تاریخ، فِرَق و مذاهب و ورود معظم له به مسائل فرهنگی اجتماعی و سیاسی از دوران جوانی تاکنون برگزاری همایشی برای بررسی اندیشه های ایشان مورد نظر ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اعضای گروه کلام و شاگردان ایشان بوده است. علی رغم پیشنهادهای مکرر، معظم له به جهات مختلف با برگزاری همایش موافق نبودند لکن بعد از رایزنی ها و پیگیری های مکرر علاقمندان به ایشان با توجه علمی بودن همایش با این امر موافقت کردند.

وی افزود: جامعیت شخصیت علمی و فکری حضرت آیت الله سبحانی موجب می شد تا با نگاهی کلان و جامع به مسائل و مباحث مورد نظر ایشان پرداخته شود. با توجه به اصالت ایشان در آذربایجان شرقی و علقه دو طرف، معظم له به آنجا و همچنین علما و روحانیون و مردم آن دیار به ایشان، پیشنهاد برگزاری همایش به طور خاص در‌ آن خطه نیز از قبل مطرح بود. با توجه به انجام مقدمات در پژوهشگاه بزرگان تبریز و به طور خاص نماینده ولی فقیه در استان برای مشارکت و تعامل و برگزاری همایشی در‌آن دیار اعلام امادگی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی با توجه به برگزاری جلسه شورای علمی این همایش در پژوهشگاه دفتر قم و تهران تصریح داشت: بر این اساس جلسه مشترکی با حضور استاد رشاد رییس پژوهشگاه و حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم  نماینده معظم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به همراه برخی از فضلای استان و همکاران علمی پژوهشگاه دیروز در قم و ارتباط ویدئو کنفرانس با تهران برگزار شد.

عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه همچنین گفت: ‌این همایش علمی به همت گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با همکاری مرکز تخصصی کلام و مشارکت مجمع عالی حکمت اسلامی، حوزه علمیه قم، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی استان آذربایجان شرقی، با محوریت نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم آبان ماه سال 97 طی دو روز در قم و تبریز برگزار شود. این همایش با دو محور فلسفه کلام(علوم عقلی) بخصوص فلسفه های مضاف با محوریت فلسفه علم کلام درش هر مقدس قم و با عنوان بررسی اندیشه های حضرت آیت الله سبحانی  در علوم نقلی(فقه اصول،‌ تاریخ و ...) در تبریز برگزار می شود.

 دبیر علمی همایش همچنین افزود: اعضای شورای علمی این همایش ترکیبی از اعضای پژوهشگاه و بیرون از پژوهشگاه به ریاست حجت الاسلام ربانی گلپایگانی و عضویت اساتید معظم حسن طارمی، احمد بهشتی، علی مومنی، محمد عرب صالحی، قاسم ترخان، ابوالحسن غفاری، محمد باقر پورامینی، عبدالرحیم سلیمانی، عز الدین رضا نژاد، علی سبحانی و محمد صفر جبرئیلی هستند. توسط اعضای شورای علمی همایش در قم جلسات مختلفی برگزار شده با موضوعات کلیات مباحث، سرفصل ها، تقسیم عناوین تخصصی و واگذاری آن به افراد متخصص تا در جلسه بعد عناوین مقالات به طور ریز و جزئی تعیین بشود. برای همایش تبریز هم شورای علمی مستقلی مرکب از فضلای استان آذربایجان شرقی(تبریز) و حوزه علمیه قم با ریاست نماینده ولی فقیه در استان حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم به تناسب جلساتی در‌ آینده نزدیک تعیین شده و تصمیمات علمی و اجرای اتخاذ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی ادامه داد: مهمترین محورهای مورد بحث، تاکید بر ضرورت برگزاری همایش در تبریز با توجه به گستره ی نفوذ و جایگاه فکری حضرت آیت الله سبحانی در آذربایجان ایران و کشورهای هم جوار مورد توجه و تصویب قرار گرفت. برای اتقان و بهتر شدن کار پیشنهاد انجام مصاحبه های علمی با حضور برخی از اعضای شورای علمی در محضر حضرت آیت الله سبحانی ارائه خواهد شد.

گفتنی است: همایش ملی بررسی اندیشه های حضرت آیت الله سبحانی  نیمه دوم آبان ماه سال 97 با همکاری و مشارکت مراکز علمی، در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در شهر مقدس قم و همچنین به صورت جداگانه در شهر تبریز برگزار می گردد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha