پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: با توجه به هجمه سنگین رسانه‌ای دشمنان در حوزه فرهنگ، دین و اندیشه ایران اسلامی، ارتقاء سواد رسانه‌ای مهم‌ترین نیاز امروز نسل جوان انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای» اظهار داشت: با توجه به هجمه سنگین رسانه‌ای دشمنان در حوزه فرهنگ، دین و اندیشه ایران اسلامی، ارتقای سواد رسانه‌ای مهم‌ترین نیاز امروز نسل جوان انقلابی است.

وی افزود: در میان دریافت انبوهی از اطلاعات و شرایط اشباع رسانه‌ای، مخاطبی موفق است که بتواند با آگاهی‌های ناشی از سواد رسانه، در رویارویی با ‌پیام‌های متکثر و پیچیده رسانه‌ها، رابطه خود و رسانه‌ها را مدیریت و گزینشی صحیح و بهنگام از پیام‌های رسانه‌ای انجام دهد. ‌

امام‌جمعه بجنورد با تأکید بر اهمیت بومی‌سازی سواد رسانه‌ای، گفت: رسانه علم است و بومی‌سازی رسانه و سواد آن مهم‌تر است چون در این صورت هم مکانی که اخبار تولید می‌کند را می‌توانیم در دست داشته باشیم و هم نظارت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که هرکسی می‌تواند و لازم است آن‌ها ‌را یاد گیرد همان‌طور که سواد داشتن نوعی توانمندی برای خواندن و نوشتن است، سواد رسانه‌ای هم داشتن توانایی‌هایی برای دستیابی، تحلیل، ارزیابی و خلق همه انواع پیام‌های رسانه‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: پیش‌ از این، اخبار به کندی انتقال داده می‌شد ولی امروز اخبار ثانیه‌ای منتشر می‌شود، بنابراین چون کار سریع است باید تصمیمات ما نیز متناسب با حرکت سریع این جریان باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری 20 سال پیش در کنار تهاجم فرهنگی تبادل فرهنگی را هم مطرح کردند، افزود: ما نمی‌خواهیم جلوی تبادل فرهنگی را بگیریم زیرا امروز دنیا دهکده جهانی شده است و از آن عبور کرده و باید گفت خانواده جهانی و این تبادل باید کارش این باشد که جلوی تهاجم‌ها را بگیرد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: نمی‌توان جلوی انتشار اطلاعات را گرفت پس باید با معارفی که مطابق دین ماست آن را متعادل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: «رد المعتاد عن عادته کالمعجز؛ دادن معتاد از عادتش، مانند معجزه است. (تحف‌العقول، ص 489)» گفت: متأسفانه اعتیاد به فضای مجازی در کشور زیاد است و هر کس را باید با زبان خودش نسبت به این فضا باید آگاه‌سازی کرد، باید به جوانان بگوییم که هر کجا دانه‌ای ریخته شده است، دامی هم گسترده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha