جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمود صفی زاده

حوزه/ حجت الاسلام صفی زاده گفت: حوزه و روحانیت انقلابی، قلب تپنده انقلاب است و اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند، باید حوزه علمیه انقلابی بماند و گرنه نظام در خطر انحراف قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام محمود صفی زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان با اشاره به رسالت های حوزه و روحانیت در حفظ آرمان های انقلاب، گفت: اهداف آرمان های انقلاب تجدید پیمان با سنت الهی بود، همانطور که قرآن کریم می فرمایند: «انَّ الله لایُغیرُمابقومٍ حتّی یغیروا مابانفُسهم» یعنی هرگاه مردم از درون عوض شده به خدا رو آورند خداوند نیز به آنان تفضل نموده و آنان را در هدف های اندیشمند خود موفق خواهد ساخت و بالعکس، پس خداوند با کسی پیمان نبسته بلکه بشر خود مسئول تغییر و تکامل و رشد است.

مدیرحوزه علمیه خواهران استان کردستان در ادامه اراده انسان ها را عامل ماندگاری انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب اسلامی نتیجه خواست و عزم ملت ایران برای احیاء دین با رهبری امام راحل بود.

این کارشناس حوزوی افزود: انقلابی گری و انقلابی بودن و ماندن در انقلاب همچنین انقلابی فکر کردن و عمل به آن از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری تاکید فراوان به آن دارند و راه پیشرفت ایران اسلامی را انقلابی گری می دانند.

حجت الاسلام صفی زاده علت تاکید بر گفتمان انقلابی گری در این برهه از زمان را چنین بیان کرد: هویت انقلاب اسلامی متشکل از باطن، سیره و روح انقلاب است. اسلامی بودن انقلاب هم مبتنی بر دینی بودن آن است، لذا متمایز از انقلابهاست، همین پسوند اسلامی بیانگر هویت انقلاب است. هویتی که آن را تبدیل به پدیده ای استثنایی و بی بدیل در تاریخ انقلاب های جهان کرده است.

لزوم پیوند عمیق بین دین و سیاست

مدیرحوزه علمیه خواهران استان کردستان، شاخصه های هویت اسلامی را هم مبتنی بر اسلام و دین دانست و گفت: در انقلاب اسلامی باید پیوند عمیقی بین دین و سیاست برقرار کنیم. سیاستی که بتواند در مقابل ظلم ها و فتنه ها و سکولار و نظام الحاد و همچنین انقلاب های غربی بایستد تا استراتژی نظام سلطه که در مقابل اسلام انقلابی از زمان پیروزی انقلاب تا امروز به اهدافشان که سرنگونی و تضعیف انقلاب می باشد، نرسند.

وی اظهار کرد: توطئه انقلاب زدایی، هویت زدایی از جمهوری اسلامی است. تهی کردن نظام از محتوای اسلامی و انقلابی است. آنها با عنوان جمهوری اسلامی مشکل ندارند، فرقی نمی کند جمهوری اسلامی باشد یا نه، آنها هدفشان تهی کردن نظام از روح و محتوای انقلابی و اسلامی است. تا جایی که چیزی جزء پوسته از انقلاب نماند.

حجت الاسلام صفی زاده راه مقابله با این توطئه (انقلاب زدایی) را احیاء انقلاب دانست و از نقش مهم حوزه های علمیه در این خصوص گفت و افزود: همان گونه که اصل انقلاب و پدید آمدن آن با محوریت حوزه های علمیه و روحانیت بوده، تداوم و صیانت از آن نیز با محوریت حوزه های علمیه و روحانیت امکان پذیر است .

وی ادامه داد: روحانیت قلب تپنده انقلاب و دژ مستحکم صیانت از آرمانهای اسلام و انقلاب است و قوام روحانیت نیز تعامل با مردم و در خدمت جامعه بودن است، این ویژگی تاریخی درآمیختگی با توده های مردم یکی از رازهای اثرگذاری روحانیت در انقلاب می باشد.

جدایی دین از سیاست ناشی از سوءفهم مبانی دینی است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان، مهمترین شاخصه های اسلام و انقلابی حوزه را انقلابی-سیاسی بودن آن دانست و گفت: یک طلبه باید اولاً تحلیل روشن از جریانات و تحولات سیاسی داشته باشد. دوما در عمل موضع گیری به نفع جریان انقلاب اسلامی و علیه جریانات ضدانقلابی داشته باشد. سوما جداسازی دین از سیاست که ناشی از سوءفهم مبانی دینی است، مهمترین مانع درونی حوزه انقلابی است .

تاکید رهبری معظم انقلاب بر حوزه انقلابی

حجت الاسلام صفی زاده در ادامه به مهمترین شاخصه های لازم انقلابی بودن حوزه ها اشاره کرد و گفت: امام و مقام معظم رهبری بر حوزه انقلابی تاکید فراوان داشته و دارند، چرا که حوزه و روحانیت انقلابی، قلب تپنده انقلاب است و اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند، باید حوزه علمیه انقلابی بماند و گرنه نظام در خطر انحراف قرار خواهد گرفت .

این کارشناس حوزوی ادامه داد: برای انقلابی ماندن احتیاج به مقدمه های لازم داریم که اگر هر کدام از اینها نباشد نمی توان گفت حوزه انقلابی داریم. یکی از آنها التزام به اسلام و پایبندی به ارزشهای اسلام است. ارزش های اسلامی همچون اخلاق، معنویت، تقوی در زمینه های فردی، اجتماعی، سیاسی که باید تلاش برای فهم درست دین و بالا بردن علم و مطالب روز را بیشتر کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان سیاسی بودن حوزه انقلابی را یکی دیگر از شاخصه های مهم دانست و بیان داشت: دین ما عین سیاست ماست (تحریرالوسیله). سیاسی بودن به این معناست که اولاً تحلیل روشن و دقیقی از جریانات و تحولات سیاسی داشته باشیم  و ثانیاً موضع گیری شفاف به نفع جریانات انقلاب اسلامی و علیه جریانات ضدانقلاب و اسلام ستیز داشته باشیم و هدف در تمام کارها راه و رسم انقلاب باشد چرا که مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن خط انقلابی امام(ره) را به منزله بیعت با پیامبر(ص) می دانند.

دشمنی دشمنان اسلام توهم نیست

حجت الاسلام صفی زاده شاخص چاره کار را بصیرت و دشمن شناسی دانست و اظهار داشت: باور به اینکه دشمنی دشمنان اسلام توهم نیست بلکه به مراتب قوی تر از گذشته و بعد از جنگ سخت در حال برنامه ریزی و توطئه انقلاب زدایی می باشند، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی می باشد.

وی شاخصه آخر را پایبندی به عزت و استقلال کشور دانست و گفت: برای حفظ هویت انقلابی حفظ استقلال در تمام زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همچنین مسائل امنیتی و تقویت بنیه دفاعی می باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان در پایان سخنان خود بر نقش مردمی بودن روحانیون در حفظ انقلاب تاکید کرد و گفت: حوزه انقلابی باید ارتباط خود با مردم و به خصوص نسل جوان را مستحکم کند چرا که قوام روحانیت به تعامل با مردم و در خدمت جامعه بودن است. جامعه و مردم برای روحانیت مثل آب برای آبزیان و ماهیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha