جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد قرائتی-رئیس ستاد اقامه نماز

حوزه/ از پیام های آیه ۱۲۸ سوره بقره آن است که به كمالات امروز خود قانع نشوید، تكامل و تداوم آنرا از خدا بخواهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه  128 سوره بقره پرداخته است.      

آیه: رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‏/ 128 بقره

ترجمه: (ابراهیم و اسماعیل همچنین گفتند:) پروردگارا! ما را تسلیم (فرمان) خود قرارده و از نسل ما (نیز) امّتى كه تسلیم تو باشند قرارده و راه وروش پرستش را به ما نشان‏ده وتوبه‏ى ما را بپذیر، كه همانا تو، توبه‏پذیر مهربانى.

* نکته ها                     

با آنكه حضرت ابراهیم و اسماعیل هر دو در اجراى فرمان ذبح، عالى‏ترین درجه تسلیم در برابر خدا را به نمایش گذاردند، امّا با این همه در این آیه از خداوند مى‏خواهند كه ما را تسلیم فرمان خودت قرار ده. گویا از خداوند تسلیم بیشتر و یا تداوم روحیّه تسلیم را مى‏خواهند. كسى كه فقط تسلیم خدا باشد، نه تسلیم عموى بت‏تراش مى‏شود و نه در برابر بت‏ها به زانو مى‏افتد و نه از طاغوت‏ها پیروى مى‏ كند.

* پيام ها                      

1- به كمالات امروز خود قانع نشوید، تكامل و تداوم آنرا از خدا بخواهید. «ربنا و اجعلنا مسلمَین لك»

2- توجّه به نسل و فرزندان، یك دورنگرى عاقلانه و خداپسندانه است كه حاكى از وسعت نظر و سوز و عشق درونى است و بارها در دعاهاى حضرت ابراهیم آمده است. «ومن ذریّتنا»

3- راه و روش بندگى را باید از خدا آموخت وگرنه انسان، گرفتار انواع خرافات و انحرافات مى‏شود. «أرنا مناسكنا»

4- تا روح تسلیم نباشد، بیان احكام سودى نخواهد داشت. در اینجا ابراهیم علیه السلام ابتدا از خداوند روح تسلیم تقاضا مى‏ كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى‏خواهد. «واجعلنا مسلمَین لك... ارنا مناسكنا»

5 - نیاز به توبه و بازگشت الطاف الهى، در هر حال و براى هر مقامى، ارزش است. «تب [1] علینا»

6- یكى از آداب دعا، ستایش پروردگار است كه در این آیه نیز به چشم مى ‏خورد. «التواب الرحیم»

(1) در حدیث مى‏ خوانیم: رسول اكرم صلى الله علیه وآله هر روز، هفتاد مرتبه استغفار مى ‏نمود، با اینكه او معصوم بود و هیچ گناهى نداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha