جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ افتتاح شاخه مکتا در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و رونمایی از پورتال جدید مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

حوزه/ حجت الاسلام بهرامی گفت: در تعامل حوزه و معاونت پژوهشی و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ظرفیت های بالنده ای در نشر فرهنگ دینی وجود دارد که باید از آن در فعالیت های اسلامی بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  محمد حسین بهرامی شامگاه سه شنبه در آئین افتتاح شاخه مکتا در کتابخانه آیت الله بروجردی که با حضور محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز برگزار شد با تقدیر از این مرکز در گردآوری مطالب در نشر مطالب جهان اسلام عنوان کرد:در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه تلاش بر این است دوره تحول مورد نیاز را در پیش گیرد.

مدیر مرکز فناوری حوزه های علمیه افزود:در این راستا دو امر دارای اهمیت زیادی است که در نگاه نسخت رویکرد جدید مدیریت حوزه به سمت و سوی فضای مجازی رود و ضرورت حضور حوزه ها در فضای مجازی و به عبارتی بازآفرینی حوزه در فضای مجازی مورد تاکید قرار گیرد.

وی اظهار داشت:در حوزه های علوم اسلامی و علوم انسانی داری ظرفیت های عظمیی و گسترده ای هستیم که در فضای دیجیتال انعکاس نیافته و در اختیار مخاطبان قرار نگرفته و در این مسیر مرکز منطقه ای شیراز می تواند گامی برای همکاری باشد تا محتواهای دینی را در سطح ملی و بین المللی در دسترس قرار داده و از ظرفیت های مشابه استفاده کنیم.

حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد:از این جهت با توجه به تاکیدات مدیریت حوزه ، کتابخانه هایی که در ذیل مرکز مدیریت شکل گرفته علاوه بر جنبه کتابخانه های فیزیکی در حوزه دیجیتال نیز اهتمام خوبی برای تاسیس بانک های اطلاعاتی داشتند ما بر آنیم این بانک های اطلاعاتی حمایت شوند و توسعه یابند و به سطح مطلوبی از ایجاد دسترسی به منابع داخلی و بهره مند ی از منابع بیرونی دست یابیم.

وی اظهار داشت:همچنین همگرایی میان مراکز حوزوی و مراکز مرتبط با علوم حوزوی که کتابخانه های تخصصی دانشگاهی با این نگاه جزء این مجموعه قرار می گیرند با تشکیل شورای مدیران نهادهای عالی حوزه و تاسیس کمیته ها و کمیسیون ها ذیل شورا تلاش می شود که در حوزه های مختلف مراکز حوزوی در حال فعالیت هستند همگرایی ایجاد شود.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه بیان کرد: در حوزه کتابخانه های دیجیتال یا عرضه دیجیتال محتوایی، دسترسی به کتاب های خارجی نیز کارهای متنوع و متکثری ایجاد شده و هم متاسفانه واگرایی و تکثری میان خود داریم و نتوانسته ایم آن گونه که باید نتوانسته ایم دور هم جمع شویم و بر اساس استانداردی بتوانیم با هم گفت و گو کنیم تا مخاطبان هر یک از ما بتوانند به مجموعه محتواهایی که در اختیار داریم دسترسی یابند.

وی تصریح کرد:از این رو خروجی آن انجام کارهای موازی و پرداخت هزینه های مکرر در دیجیتال سازی و عرضه و مشکلاتی که برای کاربران در بهره مندی از ظرفیت ها وجود دارد افتتاح این شاخه و استانداردها می تواند ظرفیت همکاری را ایجاد کند به همین دلیل از این شاخه استقبال می کنیم.

حجت الاسلام بهرامی بیان کرد: از این ظرفیت که در کتابخانه وجود دارد برای استفاده از منابع مراکز بین المللی و یا در عرضه محتوای دیجیتال که در اصل تولید می شود و یا در حوزه تبدیل به نسخه دیجیتال می شود در تلاشیم همگرایی را ایجاد کنیم و ظرفیت ها در اتباط چند سویه را فراهم سازیم.

وی گفت: امید است با راه اندازی این شاخه مراکز تخصصی حوزوی که مورد تاکید هستند و در آینده شاهد رشد ان ها باشیم امروز بیش از 50 مرکز تخصصی حوزوی داریم که در سطح حوزه های علمیه مشغول فعالیت هستند و با رویکرد جدید به پژوهش های اسلامی و تلاش بر این که فقه و فلسفه و اخلاق و پژوهشها به سمت نیاز های جامعه برود و ما شاهد تنوع این مراکز تخصصی خواهیم بود .

مدیر مرکز فناوری حوزه های علمیه تصریح کرد:این دسترسی به بانک های اطلاعاتی مراکز نیازمند مراکز منطقه ای شیراز هستند امید است بتوان تعاملی ایجاد کرد در این مسیر از معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه انتظار می رود مرجعیت و محوریت را در اعتباردهی به پژوهش های علوم اسلامی داشته باشد و بخشی از این اعتبار دهی و اعتبار سنجی در مرکز منطقه شیراز صورت می گیرد ومی توانیم تعامل خوبی را بین معاونت پژوهش و مرکز منطقه ای ایجاد کنیم و همکاری در اعتبار بخشی به فعالیت ها که ابعاد تخصصی کارهای اسلامی مورد دقت قرار گیرد.

وی متذکر شد: همکاری در تعریف معیارهای اعتبار سنجی و اعتبار دهی می باشد که وقتی شکل می گیرد قالب شیوه ها بر اساس محیط های دیگری است و ما در محیط خودمان معیارهای دیگری در تولید محتواها داریم برای نمونه جدید بودن محتواها مورد تاکید است و در جنبه های دیگر نگاه سنتی به پژوهش ها وجود دارد و اصالت مصادیق جهت دیگری است که می تواند اعتبار سنجی را دگرگون سازد.

حجت الاسلام بهرامی یادآور شد: جایی مانند مرکز منطقه ای شیراز می تواند در تحقق این اهداف موثر باشد و ما برای همکاری اعلام آمادگی می کنیم که در حوزه های علوم اسلامی بتوانیم معیارهای خود را تعریف و اعمال کنیم در پژوهشهای علوم اسلامی که ویژگی های خود را دارد و این ظرفیت مهمی است که می توان پیگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: مراکز فعالیت در حوزه دیجیتال در علوم اسلامی در قم قابل توجه هستند و اقدامات بزرگی صورت گرفته و مراکز بزرگی صورت گرفته و ظرفیت های خوبی ایجاد شده مرکز تحقیقات کامپوتری علوم اسلامی نور و دفتر تبلیغات اسلامی و دارالحدیث و مراکز دیگر اقدامات شاخصی و چشمگیری را در این حوزه انجام داده اند که به صورت مستقل می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha