پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ترکیه

حوزه/ تعدادی از اساتید دانشکده های الهیات دانشگاه های ترکیه ضمن حضور در شهر مقدس قم و بازدید از جامعة المصطفی با آیت الله اعرافی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی، رئیس موسسه الحکمة در جلسه دیدار تعدادی از اساتید دانشگاه ترکیه با آیت الله اعرافی که در دوره های کوتاه مدت این موسسه شرکت نموده اند، اظهار داشت: این جلسه فرصت مغتنمی را به منظور آشنایی با فعالیت های جامعه المصطفی از زبان رئیس این مجموعه فاخر بین المللی فراهم نموده است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از دوره های موسسه الحکمة خاطرنشان کرد: در سال 96 تا کنون 113 دوره کوتاه مدت با حضور 1361 نفر برگزار شده است.

رئیس موسسه الحکمة سطوح برگزاری دوره های کوتاه مدت این موسسه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: سطح نخبگانی شرکت کنندگان در دوره های سال جاری، رشد قابل توجهی یافته است؛ این دوره ها با محوریت اساتید دانشگاه برگزار می شود.

وی با بیان این که در موسسه الحکمة 10 دوره دیگر تا پایان سال برنامه ریزی شده است، ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال شاهد حضور 1900 نفری مشارکت کنندگان در دوره های کوتاه مدت امسال موسسه الحکمة باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی همایش اسلام در اروپا را یکی از مهمترین همایش های موسسه الحکمة در سال جاری دانست و با بیان این که اساتیدی از 10 ملیت جهان در همایش اسلام در اروپا شرکت داشتند، اظهار داشت: در این همایش دو نفر از مشهورترین مستشرقان اروپا حضور به هم رساندند؛ علی رغم تعبیه مکان 100 نفری و ارائه همایش به زبان انگلیسی، شاهد حضور چشم گیر علاقه مندان در این همایش بین المللی بودیم.

تأثیر روابط آرام علمی بر تمام ساحت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ملت ها

سپس آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر تأسیس بازار بزرگ علمی، فناوری و اقتصادی در سرزمین های اسلامی، گفت: نسل جوان امروزی برای رهایی از انحراف، نیازمند اندیشه عمیق فلسفی مرتبط با اسلام است.

رئیس جامعة المصطفی با تاکید بر این که روابط علمی گرچه آرام و خاموش است، ولی در تمام ساحت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثرگذار می باشد، خاطرنشان کرد: جهان اسلام امروز نیازمند نگاه منطقی، سنجیده و قرائت درست از اسلام بوده، باید فراتر از نگاه های جغرافیایی، قومی، زبانی و مذهبی در کنار هم قرار بگیرم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در توسعه آموزش عالی اقدامات ارزشمندی شکل گرفته است، اظهار داشت: تامین عدالت آموزشی در بخش های مختلف از اصول نظام آموزش عالی ایران اسلامی به شمار می رود.

وی افزود: در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر عدالت اقلیمی، نژادی و مذهبی، هیچ تفاوتی میان استان ها و شهرها در دسترسی به علوم وجود ندارد.

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که در عصر کنونی اگر تمدن اسلامی بر مبانی دقیق عقلی و فلسفی تکیه داده نشود، موج فلسفه های غیر الهی آن را با خود خواهد برد، تصریح کرد: نسل جوان ما نیازمند اندیشه عمیق فلسفی مرتبط با اسلام است.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر تأسیس بازار بزرگ علمی، فناوری و اقتصادی در سرزمین های اسلامی، با بیان این که ایران و ترکیه نقش مهمی را می توانند برای پیمودن این مسیر ایفا نمایند. خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد هم افزایی های گسترده علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان دو کشور ایران و ترکیه باشیم.

ایران اسلامی مقتدر و یک پارچه مایه مباهات تمام آزادگان جهان است

پروفسور جمیل حاک یمز، رئیس هیئت اساتید دانشگاه ترکیه، در بخش پایانی این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از میهمان نوازی ملت ایران، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از غنای فرهنگی ملت ها به منظور رشد مجامع علمی جهان اسلام، از مهمترین اهداف اسلام شناسان مسلمان به شمار می رود.

این استاد دانشگاه ترکیه حضور چشم گیر مردم ایران در راهپیمایی ملی 22 بهمن را مایه مسرت و شادی تمام مسلمانان جهان دانست و خاطرنشان کرد: ایران اسلامی مقتدر و یک پارچه که توانسته در عرصه های بین المللی اقتدار خود را به اثبات رساند، مایه مباهات و خوشحالی تمام مسلمانان و آزادگان جهان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha