جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ همه دشمنان اسلام دست در دست هم به دنبال خاموش کردن چراغ انقلاب هستند که باید ضمن بازشناسی نقشه های شوم دشمن، خود را برای مقابله با اندیشه های انحرافی تجهیز نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی عصر امروز در دیدار تعدادی از طلاب مدرسه نورالاصفیاء تهران و مدرسه علمیه حاج ملا صادق مجتهد قمی که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اظهار داشتند: بنده دیدار با شما را توفیقی از سوی خداوند متعال نسبت به خودم می دانم، همواره باید قدردان موقیت طلبگی باشیم

ایشان در ادامه با بیان این که طلبگی شغل سربازی امام عصر(عج) است، اظهار داشتند: شغل طلبگی بسیار پر برکت و با فضیلت است؛ این حسن انتخاب شماست که توانسته اید شغل طلبگی را انتخاب نمایید.

این مرجع تقلید با بیان این که قدم نهادن در راه علمای اسلام و رسیدن به مراتب عالی علمی، نیازمند اصولی است، خاطرنشان کردند: رعایت کردن اصول طلبگی نخستین مؤلفه تأثیرگذار در تقویت بنیه های طلبگی است.

حضرت آیت الله  نوری همدانی ضمن تأکید بر مطالعه کتب اخلاقی و سیره اهل بیت(علیهم السلام)، ابراز داشتند: گام نهادن در مسیر الهی باید شما را به چراغ های روشنی برای هدایت بشریت تبدیل نماید.

معظم له با تأکید بر این که ملائکه پر و بال خود را زیر پای طالبان علم می گسترانند، اظهار داشتند: کسی که در راه کسب علم قدم بر می دارد، هفتاد هزار فرشته او را بدرقه می کنند؛ هرکس در این راه بمیرد خداوند به او ثواب شهادت در راه خداوند را عنایت می کند.

ایشان اخلاص در کارها و برای خدا درس خواندن را اصل نخست طلبگی دانستند و یادآور شدند: درس طلبگی با دروس دیگر بسیار متفاوت است؛ چرا که گفتار پروردگار متعال و اهل بیت(علیهم السلام) را باید سر لوحه فعالیت خویش قرارداده، خود را در این مسیر مخلص نماییم.

این مرجع تقلید در ادامه به روایاتی از اهل بیت(علیهم السلام) اشاره نمودند و اذعان داشتند: همت بلند داشتن یکی دیگر از اصول تحصیل علوم دینی است که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد. شما طلاب نباید خود را کوچک بشمارید؛ چرا که انسان با همت بلند به مراتب عالی علمی و عملی نائل می آید.

معظم له اراده و تصمیم را از اصول مهم طلبگی برشمردند و اظهار داشتند: اگر انسان ضمن پرهیز از سستی در تحصیل علوم، جدیت داشته باشد، خداوند متعال به او توفیق رسیدن به مقام های عالی را عنایت خواهد نمود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که انسان ها فرزندان زحمت خویش هستند، ابراز داشتند: انسان هر اندازه کوشش نموده، همت بلند را در پیش بگیرد، به همان اندازه اوج گرفته، به مقام های والایی نائل خواهد آمد.

ایشان اراده، جدیت و کوشش را از پایه های مهم طلبگی عنوان کردند و اذعان داشتند: انسان با اراده و مخلص با کوشش و همت بلند می تواند در مسیر تعالی سربلند قدم بردارد.

این مرجع تقلید نظم در امور را یکی دیگر از لوازم موفقیت دانستند و خاطرنشان کردند: طلاب علوم دینی باید با برنامه هایی معین اقدامات خود را پیگیری نموده، تحصیل علوم دینی را در پیش بگیرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تقوا و پرهیزکاری را عنصری مهم در سیر و سلوک معرفتی ارزیابی نمودند و اذعان داشتند: انسان هایی که تقوای لازم را ندارند، هیچ گاه شایسته رسیدن به مقامات عالی معرفتی نخواهند بود.

معظم له تقویت بنیه های علمی در حوزه ادبیات و صرف و نحو را لازمه محقق بار آمدن عالمان دینی دانستند و ابراز داشتند: قلم فرسایی و نویسندگی یکی از اصول مهمی است که طلاب و متصدیان مدارس دینی باید مورد توجه قرار دهند.

حضرت آیت الله نوری همدانی شب زنده داری، نماز شب و عادت به سحر خیزی را از مهمترین لوازم آمادگی برای پذیرش معارف حقه الهی عنوان کردند و ابراز داشتند: طلاب علوم دینی باید خود را به سحر خیزی عادت دهند، شب او باید با شب های دیگران متفاوت بوده، سحرگاه را به راز و نیاز با معبود خویش بپردازد.

ایشان در ادامه به خطبه 184 نهج البلاغه اشاره نمود و با بیان این که امیر المومنین علی(علیه السلام) در این خطبه ویژگی های علما را شرح می دهند، ابراز داشتند: علما دوای مرض های نفسانی را به واسطه خواندن قرآن تمنا می کنند و توفیقات الهی را برای کسب رضای خداند متعال خواستارند.

معظم له در ادامه به برخی از ویژگی های علما اشاره نمودند و تصریح کردند: هدایت مردم و رهنمون سازی ایشان به سعادت الهی از دیگر مولفه هایی است که باید مورد توجه طلاب علوم دینی قرار گیرد.

این مرجع تقلید در ادامه ضمن تأکید بر مطالعه صحیفه نور امام خمینی(ره)، دفتر تبیان سخنان امام(ره) و وصیت نامه امام خمینی(ره)، اظهار داشتند: کار امام خمینی(ره) بسیار بزرگ است؛ به گونه ای که خداوند متعال با اعطای توفیق، دستاوردهای بزرگی را به دست ایشان در عرصه های مختلف اجتماعی سیاسی و بین المللی رقم زدند.

حضرت آیت الله نوری همدانی پیروزی انقلاب اسلامی را حرکتی خطر آفرین برای تمدن غربی و سلطه استکبار بر جهان دانستند و اذعان داشتند: استکبار جهانی با تمام توان در مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفته، دسیسه های شومی را به ملت ایران تحمیل کرده است.

معظم له با بیان این که فزونی نسبت شهدای طلبه به دیگر اقشار جامعه، مایه افتخار حوزه های علمیه است، اظهار داشتند: اگر انسان در کنار رشد علم، زهد و ساده زیستی را در پیش نگیرد، هر روز از خداوند دورتر خواهد شد.

ایشان زمان شناسی را مهمترین ویژگی طلبه موفق دینی عنوان کردند و خاطرنشان ساختند: همه دشمنان اسلام دست در دست هم به دنبال خاموش کردن چراغ انقلاب هستند که باید ضمن بازشناسی نقشه های شوم دشمن، خود را برای مقابله با اندیشه های انحرافی تجهیز نماییم.

حضرت آیت الله  نوری همدانی در پایان افتخار سربازی امام زمان(عج) را مهمترین اصل طلبه انقلابی دانستند و  تصریح کردند: طلاب علوم دینی باید زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) بوده، به شاگردی سپاه ایشان افتخار نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha