سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
منتظرالمهدی

حوزه/ سردار منتظرالمهدی گفت: جنس امنیت اجتماعی وفاقی است و اساسا بر پایه نظارت اجتماعی، قضاوت اجتماعی استوار خواهد بود و باید در نظر داشته باشیم که پاسبان و حریم بان امنیت اجتماعی، خود مردم هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، سردار سعید منتظرالمهدی پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: امنیت به خودی خود ایجاد نمی شود و در دنیا نیز امنیت تنها پلیس محور و دولت محور نیست بلکه امنیت به مصداق واقعی زمانی محقق می شود که مردم به میدان بیایند و سهم خود را در ابعاد مختلف امنیت اجتماعی ادا کنند.

وی افزود: جنس امنیت اجتماعی وفاقی است و اساسا بر پایه نظارت اجتماعی، قضاوت اجتماعی استوار خواهد بود و باید در نظر داشته باشیم که پاسبان و حریم بان امنیت اجتماعی، خود مردم هستند.

سخنگوی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: اگر امنیت اجتماعی با حضور مردم ایجاد شود و خود مردم به عنوان پلیس درونی، پای کار بیایند و فعالیت کنند، بخش گسترده ای از مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت امنیتی کشور ما خوب است و اشراف اطلاعاتی کامل بر اوضاع کشور و همچنین آمادگی حداکثری برای مقابله با هرگونه کنش حداقلی دشمنان، امروز از طرف نیروی انتظامی وجود دارد و باید برای بازگرداندن امید و شادابی بین مردم تلاش کنیم.

سردار منتظرالمهدی گفت: امروز مبحث پیشگیری در نیروی انتظامی امری است که بر اقدامات سلبی و انتظامی برتری و اولویت دارد و این موضوع به این مفهوم است که ما هر چه در پیشگیری برنده باشیم در عوض، هزینه های حاصل از مداخله و مقابله کاهش می یابد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 300 هزار پرونده به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا ارجاع داده شده است که حدود 70 درصد آنها با انجام چندین جلسه مشاوره به مصالحه انجامیده است، اظهار داشت: نگاه در مراکز مشاوره باید به امر تحکیم بنیان خانواده به عنوان مهمترین نهاد جامعه معطوف باشد.

وی ادامه داد: به اذعان کارشناسان روانشناسی بسیاری از پرونده های ارجاع داده شده به مراکز مشاوره پس از چهار یا پنج جلسه مشاوره به مصالحه می انجامد و این موضوع نشان می دهد بسیاری از مشکلات سطحی است.

سردار منتظر المهدی در پایان با اشاره به فعالیت 40 مرکز مشاوره در سطح معاونت اجتماعی در کل کشور، تصریح کرد: با توجه به لزوم پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده بیش از 600 کلانتری در قالب مراکز مشاوره در کشور به مردم خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.

وظیفه حوزه‌های علمیه حفظ جامعه از آسیب‌های اجتماعی است

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور نیز در این دیدار اظهار کرد: حوزه‌های علمیه بعد از ائمه و معصومین (علیهم‌السلام) هیئت امنای دین هستند و وظیفه دارند تا به عنوان مرجع دینی، جامعه را از آسیب‌های اجتماعی حفظ و مسائل دینی را برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: حوزه‌‌های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد دینی، رسالت ذاتی خود را تبلیغ نمی‌داند بلکه اعتقاد داریم ثمره کار حوزه‌های علمیه خواهران باید تبلیغ باشد.

مدیرحوزه‌های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های علمیه خواهران تلاش می‌کنیم تا زنانی اسلام‌شناس، پژوهشگر، استاد و مربی تربیت کنیم و هر زمانی که احساس شود در زمینه‌ و مسئله‌ای کمبودی وجود دارد، حوزه‌‌های علمیه ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمانی که خطر و تهدید‌ی نظام اسلامی و دین را تهدید می‌کند، باید همه دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط اقدام کنند تا تهدید و خطر برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: به نظر می‌رسد عمده‌ترین بخشی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مدارس علمیه خواهران سراسر کشور می‌تواند به نیروی انتظامی کمک کند در مسئله گفت‌وگو، مذاکره، پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات و تاثیرگذاری و نفوذ بر مردم است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌ بسیار زیادی برای کنترل اجتماعی جامعه انجام شده است گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد کشوری در زمینه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است چراکه برای انجام فعالیت‌ها باید بررسی و مطالعه دقیق صورت گیرد در حالی که تاکنون مطالعه لازم صورت نگرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اسلام بر پوشش تأکید دارید و این پوشش تنها مختص و ویژه بانوان نیست بلکه مردان نیز باید پوشش را رعایت کنند؛ همچنین نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی زمینه‌ساز باید به مسئله عفاف و حجاب توجه‌ای ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت ترویج پاکدامنی افزود: ما با تکریم و تجلیل از زنان پوشیده می‌توانیم تاثیرگذاری زیادی در جامعه داشته باشیم بنا بر این توجه به این مسئله نیز ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: اسلام به دلیل اینکه زنان اجتماعی باشند، پوشش را مطرح کرده است و ما نیز در حال حاضر به زنانی در جامعه نیاز داریم که فهم اجتماعی داشته باشند و زود فریب نخورند.

وی با بیان اینکه استادان و فارغ‌التحصیلان سطح ۴ حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند کمک زیای به نیروی انتظامی در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشته باشند خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران آمادگی دارد تا ارزیابی‌های علمی را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد چراکه اعتقاد داریم، تنها با تصمیم‌‌های ستادی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید بلکه باید در میدان عمل حضور پیدا کنیم.

گفتنی است در پایان مقرر شد کارگروهی با حضور مسؤولین هر دو سازمان تشکیل شود تا زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی در موضوعات گوناگون اجتماعی و فرهنگی به منظور اقدام‌های عملی بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha