جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ اقتصاد مقاومتی واژه ای آشنا است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند و این مسأله تاکنون باید برای قشر انقلابی و متدین به دغدغه ای مهم تبدیل شده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اقتصاد مقاومتی واژه ای آشنا است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند و این مسأله تاکنون باید برای قشر انقلابی و متدین به دغدغه ای مهم تبدیل شده باشد.

با توجه به اهمیت جایگاه ولایت فقیه در زمان غیبت و روایات فراوانی که این جایگاه را اثبات می کنند باید بدانیم که عملی شدن مساله اقتصاد مقاومتی امروز وظیفه همه ایرانیان است.

 

                                                                                                    

رهبر معظم انقلاب در مورخه 16 شهریور 89 در دیدار با جمعی از کارآفرینان به مساله اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و فرمودند ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معناش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریمها را دور میزنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریمها را دور میزنند، تحریم‌کنندگان را ناکام میکنند؛ مثل موارد دیگری که در سالهای گذشته در زمینه‌های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی یکی عذرخواهی کنند.

از سال 86 تا به امروز موارد فراوانی رهبر معظم انقلاب و در جمع های متفاوت به این امر مهم پرداخته و موکدا راه رسیدن به اقتصاد پویا را اقتصاد مقاومتی معرفی کرده است.

اجرا شدن اقتصاد مقاومتی یک طرح ملی است به نحوی که همگان باید در اجرایی شدن این  مهم بکوشند و حمایت از تولید داخل باید سرلوحه زندگی همه ایرانیان باشد.

حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده سابق مردم تهران در مورخه ۲۰ مهر ۹۳ در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس در رابطه با اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را عملی کردن اقتصاد مقاومتی بیان می کند. 

رهبر معظم انقلاب در 3 مرداد ماه 91 در دیدار با کارگزان نظان می فرماید یک بُعد دیگرِ تعادل در مصرف و مدیریت مصرف است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه‌ی دستگاه‌های دولتی توجه داشته باشند، دستگاه‌های حاکمیتی، مربوط به قوای سه‌گانه، سعی کنند هیچ تولید غیر ایرانی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهائی با مارکهای معروف خارجی که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پز دادن، برای خودنمائی کردن، در زمینه‌های مختلف دنبال مارک های خارجی میروند ترجیح بدهند خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

متاسفانه و یا خوشبختانه ایران اسلامی دارای منابع عظیم سوخت فسیلی از جمله نفت و گاز طبیعی در منطقه و جهان است، ای کاش دولت مردان و مسؤولان به خام فروشی اکتفا نمی کردند و به فکر اجرایی کردن مساله اقتصاد مقاومتی بودند تا مساله اشتغال و بیکاری در کشور ایران که دارای سرمایه های فراوانی است ریشه کن می شد.

                                                                     

مشکلات داخلی به قدری در کشور موج می زند که رهبر معظم انقلاب در 31 خرداد ماه 96 در دیدار با جمعی از استادان نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها می فرماید بحث آسیب‌های اجتماعی است، بحث عدالت اجتماعی است که این ‌همه حرف عدالت اجتماعی را همه میزنیم، این‌همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم، جزو واضحات و مسلّمات است. خب کو؟ حالا تحقّق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟ ضریب جینی روز به ‌روز بالاتر رفته است، بدتر شده است. چرا؟ علّت چیست؟ این فکرِ درست، این خواستِ درست، این هدفِ درست، چرا در کشور تحقّق پیدا نمی کند؟

یکی از بزرگ ترین مشکلات بر سر راه اقتصاد مقاومتی عملکرد غلط بانک ها است، آیت الله جوادی آملی در مورخه ۳۰ شهریور ماه سال ۹۶ می فرماید صدای چرخ اقتصاد همانند قلم عالم و کفش مجاهد فی سبیل الله است و دین داری با اقتصاد سالم حاصل می شود و با وجود بانک ربوی هرگز اقتصاد مقاومتی حاصل نخواهد شد. 

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان، اقتصاددان حوزوی معتقد است: بدون تردید تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا با فاصله اندکی از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ربا از سیستم بانکی، موفقیت بزرگی برای طرِاحان قانون و مسؤولان بانکی وقت به حساب می آید، لکن این به معنای پایان کار و رسیدن به قانون کامل و بی نقص نیست، بلکه این قانون نیز همانند همه قوانین بشری نیازمند مطالعه و اصلاح و تکمیل مستمر است.

وی می گوید: حال که بیش از بیست و پنج سال از اجرای قانون می گذرد، مناسب است با استفاده از تجربیات نظام بانکی ایران و سایر بانک های بدون ربا، قانون عملیات بانکی بدون ربا را نقد و بررسی و نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام کنیم. برای این منظور مطالعه ای گسترده روی انتقادهایی که از زمان اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، از سوی محققان و صاحب نظران مطرح شده بود صورت گرفت که اشکالات و انتقادهای اساسی را می توان در موارد زیر طبقه بندی کرد.

1- عدم ارائه تعریفی روشن و کاربردی از  نظام بانکی و تبیین قلمرو شمول قانون.
2- متاثر  شدن قانون از شرایط اقتصادی اول انقلاب به ویژه از نگرش دولتی بودن بانک‌ها.
3-عدم قابلیت قانون برای طراحی الگوهای متناسب با انواع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی.
4- عدم جامعیت و نارسائی قانون نسبت به اهداف و سلیقه‌های  سپرده‌گذاران.
5-عدم جامعیت و نارسائی قانون نسبت به اهداف و سلیقه‌های  متقاضیان تسهیلات.
6-عدم جامعیت و نارسائی  ابزارهای سیاست پولی  استفاده شده در قانون.
7-فقدان راهکار مناسب برای مواجه با مطالبات معوقه.
8-فقدان راهکار ارتباطی بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری  غیر بانکی ایران با بانک‌های بدون ربا و متعارف دنیا.
 9-فقدان راهکار مناسب برای نظارت و کنترل شرعی فعالیت بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری  غیر بانکی
10- فقدان راهکار مناسب برای تحقیق و توسعه بانکداری بدون ربا.(
http://banki.ir/ads/2793-bank-dari)

حسن عباسی، کارشناس مسائل سیاسی و رئیس اندیشکده یقین روز سه‌شنبه – ۱۹ اردیبهشت ۹۶ – در همایش اقتصاد مقاومتی و انتخاب دوازدهم در مسجد الزهرا(س) اراک بیان داشت:  این آقایان اکنون سه راهبرد دارند، اولاً به مردم بگویند که «نمی توانیم» و الگوهای غربی باید ما را نجات بدهند، ثانیاً در این ۴سالی که گذشت ما مشغول آوار برداری بوده ایم و در نهایت برای ادامه مسیر باید از ارزش های خودمان دست بکشیم.(سایت رسمی حسن عباسی)

وابستگی به نفت و فروش خام سوخت های فسیلی بزرگترین مشکل بر سر راه اجرا شدن اقتصاد مقاومتی است، مسؤولان باید چشم خود را نسبت به فرآورده های زیر زمینی بسته و اشتباه گذشتگان به ویژه حکومت پهلوی را مرتکب نشوند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در زمینه اهمیت اقتصاد مقاومتی می فرماید: اگر مسئولان به وظیفه خود در عرصه اقتصادی عمل می کردند، این گرانی و مشکلات به وجود نمی آمد، یکی از مسائل مهم داخلی، معیشت مردم است، یعنی مردم باید آن وسعت و رفاه که اسلام تاکید بر آن تاکید کرده در سفره خود ببینند و الا آمار و ارقام هیچ اثری ندارد.(خبرگزاری حوزه ۲۷ دی ۹۶)

رهبر معظم انقلاب در 3 مرداد 91 دیدار با کارگزاران نظام کاهش وابستگی به نفت را یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی بیان می کند و می فرماید این وابستگی، میراث شوم صد ساله‌ی ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیتهای اقتصادیِ درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگترین حرکت مهم را در زمینه‌ی اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ی کارهائی است که میتواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیتهای گوناگونی در کشور وجود دارد که میتواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

از صدر اسلام تا کنون دشمنان اسلام و انقلاب در صدد ضربه زدن به مسلمانان بودند و این مساله بعد از انقلاب اسلامی و قدرت مسلمانان ایران تشدید شد تا جایی که آنها با نقشه ها و حیله های متعدد درصدد جلوگیری از پیشرفت ایران بودند.

محمد نهاوندیان در گفتگو با هفته‌نامه تجارت فردا (شماره ۱۷۰) ذیل مصاحبه‌ای تحت عنوان «سال صعود» به تشریح سیاست دولت در روابط خارجی و مسائل داخلی پرداخت و برای چندمین بار تأکید کرد که «سیاست درهای باز» سیاست اصلی دولت محسوب می‌شود و الگوهایی همچون چین هم مدنظر دولت قرار دارد. وی با تأکید بر این‌که سیاست درهای باز، سیاستی ول‌انگارانه نیست تأکید کرد که سیاست درهای باز صرفاً در حوزه اقتصاد است و نه فرهنگ و سیاست.

ایران و جهانی‌شدن، چالش‌ها و راه‌حل‌ها کتابی است که در سال ۱۳۸۴ توسط دکتر محمود سریع‌القلم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تألیف و منتشر شده، در بخشی از این کتاب عنوان شده کشورهایی مانند آمریکا باید در اولویت‌گذاری سیاسی ایران نیز دخالت کنند.

حجت الاسلام سید محمد نبویان نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به این مساله این گونه پاسخ می دهد :

«اگر اقتصاد ایران به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز شود و مشروط بر اینکه فضای عمرانی و ساختاری و اداری و تأسیساتی برای این سرمایه‌گذاری فراهم باشد طبیعی است که با گذشت زمان، حجیم شدن و مؤثر بودن این حضور خارجی ممکن است تقاضاها و شرایط خود را برای نظام سیاسی و به‌ویژه مقننه کشور مطرح کند. حداقل اثرگذاری چنین فرآیندی این است که جمهوری اسلامی باید با شرکای اقتصادی خارجی خود در تنظیم اولویت‌های سیاسی کشور مشورت کرده و با نظر آن‌ها امور مختلف را نظارت و مدیریت کند.»(http://www.kadamaei.ir)

حسین عیوضلو، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در ارائه مقاله «فرایند نظام سازی بر اساس مبانی استنباط کلان سیستمی اسلامی» اظهار کرد: هر اقتصادی ریشه در جهان بینی آن مکتب دارد و اقتصاد اسلامی نیز ریشه در جهان بینی اسلام دارد و بر این اساس آیات اقتصادی قرآن کریم، تعالیم وحیانی، احادیث و روایات ائمه(ع) نقش مهمی در شکل دهی اقتصاد اسلامی داشته است، اگر چه کشف مکتب اقتصاد اسلامی در حوزه بایدها و نبایدهای اقتصادی بر اساس روش اجتهادی به دست می آید اما باید به این مهم توجه کرد که زیربنای احکام اسلامی در حوزه اقتصاد، آموزه های جهان شناختی تکوینی و همچنین مسائل استخراج شده از وحی و روایات معصومین(ع) است،امکان پذیری اقتصاد اسلامی در جوامع امروز براین اساس است که اقتصاددانان اسلامی بر اساس شناختی که از واقعیت روابط اقتصادی در جوامع اسلامی کسب می کنند و بر پایه مبانی و اصول ثابت شریعت اسلام به تولید نظریه های راهبردی برای تغییر وضعیت فعلی اقدام کنند. این نظریه ها راه را برای رهبران جوامع اسلامی هموار می کند تا نظریه هایی که با مبانی و اصول اسلامی سازگارتر است را انتخاب و آن را به کار گیرند.(http://www.e-moghavemat.com/fa/research-groups/eqtesade-eslami/2018-03-04-07-16-15)

سؤال اینجا مطرح می شود که چرا دولت مردان با وجود ضرر های فراوان از سوی دشمنان اسلام باز هم چشم به غرب و تفکر غربی بسته و ایران اسلامی و آرمان های انقلاب را با تفکر آمریکایی مقایسه می کنند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیدار با کارگزاران نظام می فرماید ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردیم. همه‌ی کسانی که ناظر مسائل گوناگون بودند، میتوانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادی بر کشور است. معلوم بود و طراحی‌ها نشان میداد که اینها میخواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای آنها نقطه‌ی مهمی است. هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامی جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادی دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان میتوانست مشاهده کند.

امام خمینی(ره) برای مبارزه با ظلم، اختلاف طبقاتی، حمایت از عموم مردم، مبارزه با رانت خواری، اختلاس و به معنای اصلی کلمه برای رسیدن به جامعه هدف که عدالت اجتماعی راس آن باشد علیه رژیم پهلوی قیام کرد.

                                                                                             

اگر جمهوری اسلامی از آرمان های امام خمینی(ره) دور شود همه زحمت ها و خون هایی که در این راه ریخته شده پایمال خواهد شد، شایسته سالاری یکی از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی به شمار می رود.                                                                             

کشور های کوچک جهان توانسته اند با شایسته سالاری و اهمیت به سرمایه عظیم نیروی کار داخلی و جوانان به رشد و تعالی برسند و مسؤولان و کسانی که در راس حکومت قرار گرفته اند باید به فکر مشکل معیشت و بیکاری جوانان باشند.

دکتر سعید جلیلی در نشست بررسی و نقد برنامه های وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت دوازدهم اظهار داشت: دولت بیان میدارد برای رفع رکود و مشکل اشتغال و یا دستیابی به رشد بالا و … به جذب این میزان سرمایه خارجی نیازمند است. حال سؤال این است که برنامه ی دولت برای جذب سرمایه چیست؟ در ۴ سال گذشته جذب سرمایه خارجی حتی به اندازه ی دوران اوج تحریم ها هم نبوده است و با ادامه روند قبلی اتفاقی رخ نخواهد داد. انتظار می رفت دولت با آسیب شناسی روند ۴ سال قبل برنامه ی عملی و مشخصی برای ۴ سال آینده ارائه میکرد.

 وی ادامه داد: وقتی دولت می گوید برای رشد لازم به ۲۰۰ ملیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و در چهار سال گذشته تنها ۴ میلیارد جذب سرمایه خارجی داشته است آیا نباید راهبرد اساسی برای جذب سرمایه داخلی داشت؟ برنامه دولت برای هدایت ۱۳۰۰هزار ملیارد تومان نقدینگی کشور در جهت پیشرفت و رشد اقتصاد کشور چیست؟ دولت و وزارت اقتصاد چه برنامه ای برای اینکه بخش های پولی بانکی کشور در خدمت بخش های واقعی اقتصاد کشور باشد دارند؟(http://www.e-moghavemat.com/fa/news/resistive-economy/2017-09-03-04-24-32)

آنچه که سبب موفقیت ملت ها می شود اتحاد و هم دلی است، مردم ایران همدلی و همزبانی خود در تمامی عرصه های اجتماعی و سیاسی نشان داده اند امروز وظیفه دولت مردان است که با ظلم ها و مشکلات داخلی در کنار مردم باشند.

در این گیر و دار عده ای به دنبال رابطه با غرب هستند و فکر می کنند که اقتصاد کشور به واسطه حضور سرمایه داران غربی بهتر شده و رونق پیدا می کند با فردی در این باره صحبت می کردم او می گفت اگر ما با آمریکا و اروپا رابطه نداشته باشیم آنها به راحتی می توانند ما را تحریم کنند و تحریم ایران برای آنها بی هزینه می شود.

این حرف تا حدودی درست است اما دشمن به دنبال معامله برادرانه با ملت ایران نیست، دشمنان همیشه ایران را در عرصه های سخت تنها گذاشته و به دنبال منافع شخصی خود بودهاند.

رهبر معظم انقلاب در 8 مرداد 91 در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان کارشکنی دشمن نسبت به ایران می فرماید ما باید هر کدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفاء کنیم. یکی از بخشهای ما، اقتصاد است و خاصیت اقتصاد در یک چنین شرائطی، اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، خباثت دشمن.

رهبر معظم انقلاب با بیان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به همه مسؤولان و مدیران راه و روش پیمودن صحیح آرمان های انقلاب را در بخش اقتصاد داده، متاسفانه تا کنون عملکرد مطلوبی از ناحیه دولت مردان و مسؤولان نسبت به این امر مهم حاصل نشده و به نظر می رسد تلنگر رهبر در سال های متمادی اثری بر روی دولت مردان نگذاشته است.

آنچه که در جنگ تحمیلی سبب افتخار آفرینی رزمندگان اسلام شود همدلی و مقاومت در تمامی عرصه بود، یکی از عرصه های مهم در بحران جنگ وضع اقتصادی بود و مردم ایران با مقاومت نشان دادند که مرد روزهای سخت بوده و هستند.

غلامعلی حداد عادل نایب رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، با اشاره به فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری مبنی بر متدین، انقلابی و کارآمد بودن مسئولان و برنامه جبهه مردمی برای تحقق این اهداف، اظهار داشت: حقیقت این است که دشمنی نظام سلطه با انقلاب ما تمام نشده و این دشمنی هشت سال به صورت جنگ تحمیلی بود و سپس جنگ اقتصادی را آغاز کردند،  اقتصاد مقاومتی راهبرد ما در جنگ اقتصادی است که دشمن به ما تحمیل کرده است و همان‌طور که در جنگ نظامی نیروهای انقلابی مانع شکست شدند، در جنگ اقتصادی نیز نیروهای انقلابی باید مدیریت کشور را در دست داشته باشند.(خبرگزاری مهر۱۳ فروردین ۹۶)

اگر رهبر معظم انقلاب در اول فروردین سال جاری مشکل بیکاری و مشکل معیشت را مطرح می کند، خلاء ها و مشکلاتی که در آینده ای نزدیک قرار است محقق می شود را در نظر دارد، اگر مسؤولان زودتر از اینکه مردم راهی جز اعتراض و مطالبه گری نبینند به فکر باشند دشمنان نمی توانند برای این مرز و بوم تصمیم بگیرند و سید محمد حسینی یک وطن فروش با شعار ری استارت کردن کشور نمی تواند در شبکه های ماهواره به تحریک و تشویش اذهان عمومی بپردازد.

                             

 رهبر معظم انقلاب در عید نوروز سال 96 می فرماید:

« اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم و گفتیم؛ دوستان و فعّالان مسئول در قوّه‌ی مجریّه و بقیّه‌ی دستگاه‌های کشور، با علاقه این مسئله را دنبال کردند و برنامه‌ریزی‌هایی کردند، کارهایی را انجام دادند. خب این کارها خوب است و من به بعضی از آنها هم اشاره خواهم کرد لکن آنچه امروز برای ما مشهود است و مقابل چشممان می­بینیم، این است که خلأهای اقتصادی ما خلأهای بزرگی است. یکی­ مسئله­‌ی بیکاری است؛ بخصوص بیکاری جوانان و بخصوص بیکاری جوانان تحصیل­‌کرده. این یک خلأ است، یک حفره است. این را باید تأمین کرد. مسئله­‌ی معیشت طبقات ضعیف مهم است؛ ما اطّلاعات را دائماً دنبال میکنیم و از وضع مردم در بخشهای مختلف کشور مطّلع میشویم؛ مردم از لحاظ معیشت دچار مشکلند. مسئله‌ی بیکاری هست، مسئله‌ی سختی معیشت هست؛ و مشکلات گوناگونی که در زمینه‌ی فرهنگی و اجتماعی به دنبال اینها می‌آید.
خب، عرض کردیم که دشمن هم بر روی همینها تمرکز میکند و روی اینها تبلیغات میکند.»

نوشته: سعید حضرتی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha