چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
كرسي آزاد انديشي مدرسه علميه خواهران شهرستان نكا

حوزه/ در کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه خواهران ریحانه الرسول(س) نکا ، شاخص های حوزه انقلابی و نقش طلاب در این عرصه بررسی شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام حسنی استاد ارائه کننده بحث« شاخص های حوزه انقلابی و نقش طلاب در این عرصه»، در مدرسه علمیه خواهران ریحانه الرسول(س) نکا بیان کرد: انقلاب به معنای «تغییر» است و در آیات قرآن بیشتر در معنای منفی آن به کار رفته است؛ اما بحث ما انقلاب به معنای مثبت است که موجب پیشبرد جامعه می شود.

وی افزود: مهم ترین شاخص برای تعیین انقلابی بودن افراد، مقام معظم رهبری است و ایشان بارها بر حوزه انقلابی تاکید داشته اند

این استاد حوزه ادامه داد: الگوهای سازنده و پویا زیادی برای طلاب انقلابی در این زمینه وجود دارد و  می توان به سیره علمی- سیاسی بزرگانی همچون شیخ نمر النمر، شیخ زکزاکی، شهید متفکر محمد باقر صدر و خاندان حکیم (از خاندان های علمی و سیاسی شیعی) اشاره کرد، که در شرایط سخت(که همه علیه حوزه و روحانیت قد علم کردند) جهت حمایت و دفاع از اسلام و انقلاب اقدامات متعددی انجام دادند

وی تصریح کرد: اگر در جامعه ای، عالم انقلابی وجود دارد به این خاطر است که ظرفیت اجتماع برای انقلابی بودن او فراهم بوده و بین مردم و عالم ارتباط عاطفی برقرار است.

در ادامه این کرسی، معافی استاد منتقد با طرح این سؤال که آیا حوزه علمیه و حوزویان انقلابی هستند و حوزویان باید انقلابی باشند؟ گفت: با توجه به این که در دهه پنجم انقلاب هستیم، باید بررسی کنیم که آیا حوزه انقلابی یا انقلاب حوزوی شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمود : «والله قسم اسلام تمامش سیاسی است»؛ ایشان قسم جلاله خورد، زیرا می داند که بعضی از روحانیون سیاست ستیز و سیاست گریز هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به این که حضرت زهرا(س) سیاسی ترین شخصیت تاریخ در صدر اسلام تاکنون بوده است، متاسفانه در برخی از محافل نگاه سکولار زنانه(حلوا پخش کن) نسبت به حضرت وجود دارد که ظلم بزرگی نسبت به شخصیت ایشان است.

وی اعلام کرد: حضرت فاطمه(س) برای اثبات ولایت امیرالمومنین(ع)  و یک جریان سیاسی آن قدر تلاش کردند که در این راه به شهادت رسیدند؛ این بانوی بزرگوار سیاسی ترین وصیت نامه تاریخ اسلام را نوشته وسیاسی ترین تشیع جنازه را داشتند به گو نه ای که افراد سیاسی جامعه اجازه پیدا نکردند تا در تشیع جنازه ایشان شرکت کنند.

معافی ادامه داد: یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه در کنار تحصیل و تبلیغ دین،حفظ نظام و تشکیل حکومت سیاسی است.  

وی در پاسخ به این سوال که اگر حوزه بخواهد انقلابی بماند، چه راهکاری وجود دارد؟، گفت: برای انقلابی شدن باید تلاش کرد و وصیت نامه سیاسی امام و منشور روحانیت(پیام حضرت امام خمینی به روحانیون، طلاب، ائمه جمعه و جماعت) را فصل الخطاب قرار داد؛ همچنین باید نقشه راه امام، مقام معظم رهبری و مبانی و ارکان انقلاب را شناخت تا فهم سیاسی  ما بالا رود.

حجت الاسلام کاووسی استاد داور بحث در جمع بندی این کرسی گفت:برای انقلابی بودن باید ایمان، بصیرت و باور قلبی و بصیرت داشت؛ حوزه انقلابی باید مبانی انقلاب را شناخته و در راستای آن عمل نماید. همچنین سیاست گریز نبوده و در تحولات اجتماعی و سیاسی شرکت داشته باشد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 


    

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha