شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا رحیمی‌فرد

حوزه/ فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر حوزوی گفت: برخی از هنرمندان صلاحیت لازم برای مواجه با قرآن کریم را ندارند به همین علت باید به‌واسطه تفاسیر و علمای دینی با قرآن کریم مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ رضا رحیمی‌فرد ظهر امروز در مراسم افتتاحیه فصل نخست کارگاه‌های تخصصی جشنواره هنری و قرآنی مشکات که در حرم کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد،‌ با اشاره به این که قرآن کریم کمتر مورد توجه هنرمندان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حوزه رسانه از نظر بعد فنی به جایگاه موردنظر نرسیده و غلبه صنعت سینما بر ما به خوبی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه قرآن نه فقط در محتوا بلکه در فرم نیز می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد، تصریح کرد: برخی از هنرمندان صلاحیت لازم برای مواجهه با قرآن کریم را ندارند، به همین علت باید به واسطه تفاسیر و علمای دینی با قرآن کریم مواجه شوند و این موضوع واهمه‌ای را در جامعه هنری ایجاد کرده که به سراغ قرآن کریم نمی‌‌روند چراکه برای فهم قرآن باید وارد یک ساز و کار جدید شوند.

این فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر حوزوی بر لزوم برگزاری نشست‌های مطالعاتی و تخصصی در راستای استخراج آموزه‌های قرآنی برای استفاده در قالب‌های هنری تاکید کرد و گفت: نه فقط در محتوا و فرم بلکه در فضای نظریه‌پردازی نیز باید به قرآن مراجعه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید خود را در هیچ حوزه‌ای بی‌نیاز از قرآن کریم بدانیم، عنوان کرد: مطالعات انجام شده فقط در حوزه نظری نبوده چراکه تاکنون به کارگاه‌های عملیاتی نیز ورود کرده و به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

رحیمی‌فرد با اشاره به اینکه قرآن کریم در کمتر عرصه‌ای در حال خودنمایی است، مطرح کرد: هر چند نمی‌توانیم از گنجینه تفاسیر بی‌نیاز باشیم؛ اما در صورتی که این گنجینه برای هنرمند ناشناخته باشد کاربرد لازم را هم برای او به دنبال نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید در آموزش و سلوک هنری به الهیات و ساحت‌های معنوی خود بازگردیم و هنر و آموزه‌های قرآنی نیز زمانی کاربردی خواهد بود که با زندگی افراد آمیخته باشد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha