شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
غلام رضا موسوی

حوزه/ اگر خواهان رونق فیلم‌های دینی یا قرآنی در سینما هستیم، حتماً باید تمرکز خود را به روی کیفیت متمرکز کنیم، والا تجربه چهار دهه گذشته نشان داده که حمایت‌های دولتی نمی‌تواند عاملی برای رونق سینمای معناگرای ما باشد.

غلام رضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌‌که سینما دینی می‌بایست کیفیت را اصلی‌ترین شاخصه خود کند، گفت: اگر خواهان رونق فیلم‌های دینی یا قرآنی در سینما هستیم، حتماً باید تمرکز خود را به روی کیفیت متمرکز کنیم، والا تجربه چهار دهه گذشته نشان داده که حمایت‌های دولتی نمی‌تواند عاملی برای رونق سینمای معناگرای ما باشد. با این توضیح پیشنهاد می‌کنم، سینماگرانی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند به موضوعات مد نظرشان نگاهی دغدغمند داشته باشند، والا صرف ورود به این حوزه، برای دریافت امتیازات خاص، هیچ دست آوردی به همراه نخواهد داشت.

این تهیه‌کننده درباره شرایط اکران در نوروز، اظهار کرد: از نگاه من تفاوتی چندانی بین اکران نوروز و دیگر ایام سال وجود ندارد، تنها نکته‌ای که از آن می‌توان به عنوان تفاوت نام برد، دو هفته تعطیلی در سراسر کشور است که باعث می‌شود مردم فرصت بیشتری برای سینما رفتن داشته باشند. همین عامل نیز شاید برای برخی‌ها فاکتوری بوده تا برای نمایش فیلمشان در این زمان تلاش کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که فیلم‌های دینی و دفاع مقدسی در اکران‌های نوروزی چه جایگاهی دارند؟ گفت: هر ساله حداقل یک یا دو فیلم با محوریت موضوعات دینی و دفاع مقدس روی پرده سینماها رفته‌‌ا‌ند، اما این‌که توقع داشته باشیم برای حمایت از تولیدات ارزشی، اکران را تنها به این دست آثار اختصاص دهیم، اشتباه است ک، چون این فیلم است که باید بتواند تماشاگر را به سمت خود جذب کند، والا نمایش حمایت شده چند فیلم نمی‌تواند ابزاری برای موفقیت آن کار در گیشه باشد.

موسوی ادامه داد: برای درک بهتر موضوع از فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا مثال می‌زنم. این فیلمساز همیشه در کارهایش یا به موضوعات دفاع مقدسی پرداخته یا به نوعی آموزه‌های اسلامی را مد نظر قرار داده، اما در کنار این توجهات، وی همیشه به مخاطب نیز نظر داشته است. برای همین فیلم‌هایش عمدتاً با استقبال تماشاگر مواجه می‌شود. برای همین هم هر گاه فیلم تولید می‌کند، آن اثر یکی از کاندیدهای نمایش نوروزی سینماست.

موسوی در جواب به سول دیگری مبنی بر این‌که چرا تا به این اندازه از عدم حمایت از فیلم‌های دینی در سینما نقد می‌شود؟ بیان کرد: من خود تهیه‌کننده چند کار ارزشی در سینما بوده‌ام، برای همین سعی می‌کنم قضاوتی منصفانه به این حوزه داشته باشم. در دهه اول انقلاب ما فیلم‌های پرفروشی در حوزه دفاع مقدس و سینمای دینی داشتیم. این گرایش نیز به این دلیل بود که موضوعات مورد نظر برای مردم به شدت جذاب بود، اما با گذشته زمان و در دهه‌های بعد ما دیدم که تنها از کارهای موفق گذشته الگو برداری می‌شود و چیز جدیدی به آثار مورد نظر افزوده نشده است، برای همین به مرور از میزان مخاطبان کارهای مورد نظر کاسته شده است.

تهیه‌کننده فیلم «جنگ نفتکش ها» ادامه داد: تکرار در حوزه کارهای دینی و دفاع مقدسی به حدی بود که در دهه چهارم فیلم‌های مورد نظر عموماً با استقبال کم مخاطبان مواجه می‌شوند به جز کارهایی که استثنائاً سعی کرده‌اند از قالب‌های رایج دور بمانند.  در همین راستا در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر من چند کار را شاهد بودم که نگاهی جدید و زیبا به موضوعات ارزشی داشت، برای همین پیش بینی می‌کنم که اتفاقات خوبی در اکران سال آینده برای فیلم‌های دینی و دفاع مقدسی رخ دهد.

موسوی تاکید کرد: دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» می‌توانند پرچمداران کارهای موفق سینما در سال آینده باشند. در این فیلم‌ها کار دو موضوع بسیار مهم مد نظر قرار گرفته بود. در فیلم اول به حماسه آفرینی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس توجه شده بود و در فیلم دیگر به موضوع مدافعان حرم که به نظرم در این حیطه «به وقت شام» بهترین کاریست که تا به امروز تولید شده است.

موسوی در پایان با بیان اینکه سینمای دینی و قرآنی را از پوسته خارج کرده و به سمت کیفی بخشی هدایت کنیم، گفت: همیشه اینگونه باب بوده که آثار ارزشی تنها کارهایی هستند که به ظاهر شاخصه‌های دینی دارند، درصورتی‌که این تنها یک بخش از موضوع است، ولی قسمت مهمتر آنجایی است که می‌خواهیم به عمق و معنا توجه کنیم. در همین رابطه باید به بحث سلیقه تماشاگر نیز توجه داشته باشیم، چون باور من این است که مخاطب نسل جوان دیگر همانند گذشته در پی ظواهر نیست، بلکه دوست دارد موضوع کار را در جای جای فیلمنامه مشاهده کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha