پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کوروش زارعی

حوزه/ حمایت از نمایش دینی در شهرستانها، سیاست حوزه هنری است،برای همین سعی شده تا با امکاناتی که در اختیار حوزه هنری قرار گرفته، اینگونه نمایش‌ها در شهرهای دیگر نیز روی صحنه رود.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»  درباره عملکرد خود در سمت جدیدش اظهار کرد: این‌که بخواهم خود درباره کارهایم حرفی بزنم اقدامی پسندیده نیست، زیرا دیگران باید درباره عملکرد من در سمتم اظهار نظر کنند، ولیکن به شخصه تلاش کردم تا با اقدامات مختلف به نوعی به رشد و رونق هنر دینی و اسلامی کمک کنم. این خواسته نیز به دو طریق رخ داد. ابتدا با برگزاری جشنواره‌های موضوعی سعی کردم فرصتی فراهم آورم تا علاقمندان موضوعات دینی بتوانند کارهای خود را در حوزه آثار نمایشی روی صحنه برند.

وی افزود: در کنار برگزاری جشنواره، حمایت از نمایش‌های دینی و فراهم کردن موقعیت برای دیده شدن آن کارها اقدام دیگری بود که به صورت ویژه به آن توجه کردم. در همین رابطه باید متذکر شوم که متاسفانه آنچنان که باید امکان دیده شدن کارهای دینی در حوزه تئاتر مهیا نیست، برای همین هم عموماً کارهای مورد نظر روی صحنه نمی‌رود، برای همین حوزه هنری وظیفه خود می‌داند که از چنین کارهایی حمایت کند.

این مدیر هنری با تاکید بر این‌که سعی کرده هنر دینی را به شهرهای دیگر ببرد، گفت:  یکی از اقداماتی که به صورت کاملاً کارشناسی به آن توجه داشتیم، حمایت از نمایش دینی در شهرستانها است، چون باور دارم این شکل از هنر در شهرهای ایران بسیار پرمخاطب است، برای همین سعی شده تا با امکاناتی که در اختیار حوزه هنری قرار گرفته، اینگونه نمایش‌ها در شهرهای دیگر نیز روی صحنه رود. در همین رابطه باید اضافه کنم استقبال از کارهای این‌گونه حتی در شهرستان‌ها بیش از تهران است.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه هنری تا چه حد برای مناسبت‌های مذهبی برنامه‌های هنری در نظر گرفته، بیان کرد: این‌که توقع داشتیه باشیم تا حوزه به تنهایی در حوزه تئاتر بتواند تمام مناسبت‌های مذهبی را پوشش دهد، امری دور از انتظار است، چون چنین ظرفیتی را ندارد، اما تا حد مقدور سعی شده برای ایامی چون محرم، ماه رمضان و چند مناسبت دیگری مذهبی کارهای خوبی اجرا شود.

وی با بیان این‌که عاشورا بزرگترین حماسه تاریخ است، تصریح کرد: در هنر نمایش عموماً کارهای شکسپیر و چند نمایش‌نامه نویس دیگر در سراسر جهان اجرا می‌شود، این کارها انصافاً خوب است، اما وقتی ما در دین و ملیت خود کارهای بسیار ارزشمندی داریم، چرا باید توجه اصلی خود را به روی نمایشنامه‌های خارجی متمرکز کنیم. برای مثال عاشورا را مثال می‌زنم. حماسه کربلا هیچگاه کهنه نخواهد شد برای همین بعد از گذشت 1400 سال مردم این‌گونه در عزاداری امام حسین (ع) از خود عشق و اخلاص نشان می‌دهند. برای همین هر کاری که در این حوزه تولید شود، دست آوردهای آن شگرف خواهد بود.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود درباره تجربه حضورش در سینما و تلویزیون گفت: توجه من به موضوعات دینی تنها به سمتی که در آن فعالیت می‌کنم خلاصه نمی‌شود. برای همین سعی می‌کنم در قالب بازیگر نیز در کارهایی حضور داشته باشم که به نوعی موضوعات دینی شاخصه اصلی آن است. برای مثال از آثاری چون «روز رستاخیز» یا «یوسف پیامبر» نام می‌برم.

وی ادامه داد: تبلیغات و تاثیراتی که فیلم‌ها یا سریال‌های مذهبی می‌تواند در داخل و خارج از کشور داشته باشد با هیچ کاری قابل قیاس نیست. برای نمونه مرحوم فرج‌الله سلحشور که به واقع او را می‌توان خادم قرآن نامید با ساخت «یوسف پیامبر» پیام قرآن را به صورت جهانی به مردم جهان منتقل کرد، حتی برخی از کشورها این سریال را برای چند بار روی آنتن فرستاده‌اند. این اتفاق می‌تواند درباره کارهای دیگر نیز رخ دهد، به شرطی که آن کارها در ابتدا تولید شده و در ادامه پخش مناسبی برای آن مد نظر قرار گیرد.

وی درباره سریال اخیرش «آنام» نیز این گونه توضیح داد: این کار خوشبختانه با استقبال خوب مردم مواجه شده است، چون هم به لحاظ قصه، کار از جذابیت خوبی بهره برده، هم در بحث ساختار اثر توانسته به استانداردهای یک کار خوب نزدیک شود. نکته جالب درباره  این سریال به پیام این فیلم مربوط می‌شود که به نظرم در بسیار از مواقع برگرفته از اخلاقیات اسلامی است.

وی با بیان اینکه در زمان حال پرداختن به اخلاقیات یکی از مسیرهای مناسب برای پرداختن به موضوعات دینی است، گفت: در سال‌های اخیر، بسیاری از نقصان‌های ما به واسطه کم رنگ شدن اخلاقیات در جامعه به وجود آمده است. برای مثال اگر می‌بینیم فقر در برخی قسمت‌ها پررنگ شده به این دلیل است که ما نسبت به اطراف خود کم توجه شده‌ایم. برای همین این سریال می‌‌گوید که برای نداشته‌های خود سراغ دیگران نرویم، بلکه به اعمال خود توجه داشته باشیم.

این بازیگر در انتهای سخنان خود گفت: مادری یکی از عزیزین توصیه‌های اسلامی در میان اهل بیت(ع) است، برای همین هر اندازه در این زمینه کار تولید شود باز هم کم است به ویژه که موضوعات مربوط به مادری در میان هر قشر و سلیقه‌ای طرفدار دارد، حتی از این موضوع می‌توان در ابعاد و تبلیغات بین‌المللی نیز سود برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha