جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی قایینی

حوزه/ ​حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قایینی گفت: مهم ترین عامل فردی گرایش به تجملات، اسارت نفس  و مهم ترین عامل اجتماعی آن، استکبار جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی قایینی، استاد سطح عالی حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسائلی که امام خمینی(ره) فراوان بر آن تأکید داشتند و مکرر سفارش می‌کردند، پرهیز از اشرافی‌گری، تجمل‌پرستی و توجه به ساده‌زیستی روحانیون و مسؤولین کشور است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد نفوذ و بروز تجملات در بین مردم هستیم که منافات زیادی با دستورات دین مبین اسلام دارد، به گونه‌ای که شاهد هستیم که تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی در خریدهای نوروزی آفت این سنت پسندیده و مورد تأیید اسلام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قایینی ادامه داد: قطع به یقین عواملی وجود دارد که بر گرایش افراد به سمت تجملات و زرق برق دنیا مؤثر است، از این رو باید این عوامل به خوبی شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: پس از این مرحله باید با نظر به آموزه ‌های دینی درباره بهره ‌برداری از دنیا و زینت ‌های آن مطرح و روش‌ها و الگوهایی که دین اسلام در این باره ارائه داده است، به خوبی در سطح جامعه توسط مبلغین و روحانیون تبیین شود.

 استاد حوزه خاطرنشان کرد:  مهمترین عامل فردی گرایش به تجملات، اسارت نفس و از یاد بردن حقیقت زندگی است و مهمترین عامل اجتماعی آن، استکبار جهانی است که به دلیل حکومت بر جهانیان، دنیا را به سمت مصرف ‌زدگی و تجمل ‌گرایی هدایت می‌کند.

دنیا فقط محل گذر است نه سکونت

وی تشریح کرد: در یک نگاه کلی عوامل گرایش افراد به تجمل‌گرایی به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود که عوامل درونی شامل اسارت نفس و نیازهای فطری است که به دلیل اهمیت اسارت نفس به بررسی این امر می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه تجمل‌گرایی زاییده رقابت و رقابت زاییده قیاس و قیاس زاییده نگاه غلط ما نسبت به دنیا است، ابراز کرد:  اگر نگاه انسان به واقعیت دنیا باشد و نه به ظاهر دنیا، به این حقیقت پی می‌برد که دنیا فقط محل گذر است نه محل سکونت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قایینی ادامه داد: مسکن و مأوای اصلی در حقیقت، آخرت است، بنابراین هر انسان عاقلی درمی‌یابد که مسکن را باید زیبا نمود نه گذرگاه را اما متأسفانه غفلت و فراموشی از مرگ و قیامت باعث سده است تا تفکر واقعی و عاقلانه از انسان گرفته شود.

وی گفت: امام علی(ع) فرموده‌اند: وقتی هوای نفس به سراغتان آمد، مرگ را به یاد آورید زیا برای شما پنددهنده خوبی است.

تولید نیازهای کاذب؛ دستاورد تمدن غربی است

وی با تأکید بر اینکه طاغوت و جذب نیز شامل عوامل بیرونی گرایش انسان به تجملات است، بیان کرد: طاغوت در هر زمان می‌تواند مصادیق بارز متعددی داشته باشد که طبق فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر کسی پوشیده نیست که از صدر انقلاب تاکنون، طاغوت زمان حاضر که از آن تعبیر به استکبار جهانی می‌شود، جامعه غرب و در رأس آن، آمریکا و اسرائیل می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه باور این امر برای برخی افراد اعم از مسئولین کشور دشوار است، چرا که آن ها فقط به پیشرفت چشمگیر علوم مختلف در غرب و همچنین زرق و برق زندگی در آنجا چشم دوخته‌اند و از نتایج چنین تمدن مدرن و پیشرفته غافل هستند.

وی اذعان کرد: ‌یکی از دستاوردهای تمدن غربی، تولید نیازهای کاذب است که در گذشته وجود نداشته است و انسان خود را محتاج به آن نمی‌دانسته است.

استاد حوزه همدان افزود: یکی از اصلی‌ترین عواملی که در ایجاد نیازهای کاذب مؤثر است، تبلیغات است که با سرعت تصاعدی روبه گسترش است. تولید نیازهای کاذب سبب سوق دادن مردم به سمت مصرف‌گرایی می‌شود و از پیوند این دو مشکل اقتصادی فرزند  ناپاکی به نام تجمل‌گرایی به وجود می‌آید و به همین جهت رهبر انقلاب به طور مکرر این مهم را مورد تأکید قرار دادند که در مقابل این تمدن غربی باید تمدن‌سازی اسلامی ایجاد شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha